KOMUNIKAT
Klubu Radnych Gryfińskiej Inicjatywy Samorządowej
i Gryfińskiego Przymierza Wyborczego
z dnia 31 lipca 2014r.
ws. ogłoszenia przerwy w sesji Rady Miejskiej w Gryfinie
W interesie wszystkich mieszkańców gminy uważamy za konieczne przeprowadzenie konsultacji społecznych w sprawach, które odnoszą się do ich potrzeb . Chcemy ustalenia hierarchii ważności inwestycji , w tym inwestycji drogowych na terenie gminy Gryfino , wychodząc z założenia , że pieniądze na te potrzebne zadnia można pomnożyć wielokrotnie . Wydatkowanie 4.500.000zł na dwa krótkie odcinki drogowe w czasie , gdy można pozyskać dofinansowanie zewnętrzne z Unii Europejskiej - byłoby w tej sytuacji błędem. 4,5 mln zł jako wkład własny gminy - to podstawa do tego, aby za takie same pieniądze - zrobić w gminie wielokrotnie więcej.
Z ubolewaniem Klub GIS i GPW stwierdza, że w sprawie opłat adiacenckich, inwestycji drogowych czy w sprawie lokalizacji pomników w przestrzeni publicznej w niezrozumiałym pośpiechu - kompletnie zaniechano zapytania o zdanie w tych sprawach - mieszkańców naszej gminy.
Burmistrz Henryk Piłat podnosząc stawkę opłaty adiacenkiej do 50% , spowodował sytuację, w której zamiar obciążenia potężnymi opłatami adiacenckimi mieszkańców nie został im właściwie uświadomiony i niektórzy jeszcze nie wiedzą o tym, że będą musieli zapłacić na rzecz gminy od kilku do kilkunastu tysięcy złotych . Obniżenie stawki do 30 % niczego załatwia, dlatego potrzebne są konsultacje społeczne wysokości stawki opłaty adiacenkiej z tytułu wybudowania infrastruktury przez gminę . Uważamy, że pieniędzmi gminnymi można rządzić efektywniej, a każda złotówka może być wielokrotnie pomnożona.
Mieszkańcy gminy Gryfino mają prawo być traktowani na równych zasadach.
Samorząd gminny musi prowadzić inwestycje gminne według wydyskutowanego i skonsultowanego społecznie programu, wychodzącego naprzeciw realnym potrzebom mieszkańców - dlatego zorganizowanie konsultacji społecznych jest bardzo ważne i niezbędne dla wspólnego utworzenia tego harmonogramu. Mieszkańcy muszą wiedzieć co, kiedy i za ile będzie budowane. Bo takie są zasady funkcjonowania społeczeństwa obywatelskiego. Klub nie chce budować konfliktu pomiędzy poszczególnymi mieszkańcami różnych miejscowości i ulic , ale zgodnie wypracować bezwzględnie realizowany plan inwestycji drogowych. Uważamy że każda miejscowość powinna mieć pewność realizacji wskazanych przez siebie zadań w najbliższych latach.
Oprócz inwestycji drogowych istotne jest uchwalenie planów zagospodarowania przestrzeni gminnej, inwestycji infrastrukturalnych takich jak m.in. kanalizacja deszczowa i sanitarna, wodociągi, doprowadzenie energii elektrycznej , cieplnej lub gazu.
Radni Rady Miejskiej w Gryfinie większością głosów poparli wniosek o ogłoszenie przerwy w sesji .
Wniosek został nieprzychylnie przyjęty przez niektórych widzów sesji. Dlaczego?
Na sesji miała być przedyskutowana sprawa umieszczenia w uchwale o wieloletnim planie finansowym i inwestycyjnym -c praktycznie tylko dwóch zadań na przy ul. Pomorskiej.
Jest to pokłosie niezrealizowanych obietnic burmistrza Henryka Piłata co do remontu części ulicy Pomorskiej w Gryfinie. Mieszkańcy tej ulicy i przedsiębiorcy - oflagowali transparentami teren wzdłuż drogi krajowe nr 31 , grozili blokadą tej drogi i głośno protestowali przeciwko bezczynności burmistrza w sprawie budowy drogi do ich domów i przedsiębiorstw. W podobnej sytuacji znaleźli się na terenie gminy Gryfino także inni mieszkańcy m.in. ulic Fredry, Pogodnej, Kochanowskiego, Miłosza , Reja, Letniej, Opolskiej, Pomorskiej, Śląskiej , Słonecznej oraz dróg wiejskich w np. w Pniewie, Żabnicy, Steklinku, Wirowie , Sobiemyślu , Żurawiu i Żórawkach, Starych Brynkach, Gardnie, Łubnicy, Radziszewie , Daleszewie, Czepinie i Krajniku. Przerwanie sesji miało na celu zmuszenie burmistrza do przygotowania harmonogramu budowy i remontów ulic na terenie gminy w najbliższych latach, przeprowadzenie inwentaryzacji wszystkich potrzeb i wniosków – aby wspólnie z radą i mieszkańcami przedyskutować harmonogram budowy i remontów dróg w ramach tzw. konsultacji społecznych.
Słuszne i uzasadnione potrzeby mieszkańców ulicy Pomorskiej są konieczne do realizacji , ale obowiązkiem rady jest jak najlepsze wykorzystanie 4,5 mln złotych do pozyskania ok. 20 mln zł - dotacji na rozwiązanie większej liczby problemów drogowych w gminie.
Burmistrz pod presją protestów i nadchodzących wyborów - złożył kolejną deklarację która nie zostanie w tym roku spełniona. Radni chcą uchwalenia niezmienianego harmonogramu budowy i remontu dróg , którego burmistrz nie będzie mógł dowolnie zmieniać.
Przerwana sesja niczego nie kończy - tylko zaczyna. Klub Radnych GIS-GPW zaprasza mieszkańców do udziału w sesjach rady miejskiej oraz spotkaniach konsultacyjnych, o których będziemy na bieżąco informować w prasie lokalnej i na portalach internetowych.
Przewodnicząca Klubu GIS – GPW Elżbieta Kasprzyk
Wiceprzewodniczący Klubu GIS- GPW Paweł Nikitiński







Napisz komentarz
Komentarze