Powody do przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania Rady Miejskiej w Gryfinie podane do publicznej wiadomości przez jego inicjatorów - są próbą celowego wprowadzania w błąd opinii publicznej poprzez podawanie fałszywych informacji.
1.Zarzut „braku kontroli i nadzoru nad działaniami burmistrza naruszającymi interes mieszkańców” .
Działania burmistrza są kontrolowane i nadzorowane nie tylko przez Radę Miejską , ale także przez ustawowo powołane do tego organy takie jak m.in. Regionalna Izba Obrachunkowa i Wojewoda Zachodniopomorski a także inne organy państwa.
Komisja Rewizyjna , w której zasiadają przedstawiciele wszystkich klubów radnych oraz radni niezrzeszeni , pozostałe komisje stałe Rady Miejskiej, ani żadne z uprawnionych służb i organów - nie stwierdziły w ostatnich dwóch latach działalności nowego burmistrza - żadnych uchybień stanowiących naruszenie prawa, interesu publicznego lub dyscypliny finansów publicznych.
Między innymi Komisja Rewizyjna i Komisja Budżetu, Finansów, Rolnictwa i Aktywności Gospodarczej – zgodnie z zatwierdzonymi przez Radę Miejską planami pracy i kontroli - w ciągu ostatnich dwóch lat przeprowadzono a ok. 20 kontroli , analiz i ocen, zapoznawano się na bieżąco ze sprawozdaniami i informacjami otrzymywanymi od burmistrza.
Zarzut braku kontroli Rady nad działaniami Burmistrza - jest zatem bezpodstawny.
2. Zarzut „braku inicjatywy w wypracowywaniu własnych uchwał – Rada nie spełnia obowiązków statutowych, lecz działa pod dyktando burmistrza i przegłosowuje jego uchwały”.
Rada Miejska jest organem uchwałodawczym, a Burmistrz jest jednoosobowym organem wykonawczym Gminy. Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym podstawowym obowiązkiem organu wykonawczego jest przedstawianie radzie projektów uchwał, które ocenia i uchwala (lub nie) Rada. Na tym m.in. polega zasada trójpodziału władzy na: uchwałodawczą, wykonawczą i sądowniczą.
Zgodnie z § 36 Regulaminu Rady inicjatywę uchwałodawczą posiada: co najmniej 3 radnych, kluby radnych, komisje stałe Rady, burmistrz , grupa co najmniej 50 mieszkańców. Prawo inicjatywy uchwałodawczej dotyczy w szczególności przypadków, gdy np. organ wykonawczy uchyla się od pewnych rozwiązań, lub nie dostrzega potrzeby podjęcia jakiś rozwiązań. Inicjatywa uchwałodawcza rady ma zatem charakter wyjątku, a nie jest regułą. Regułą jest , że przygotowywanie projektów uchwał to obowiązek burmistrza. Rada w ciągu ostatnich dwóch lat, po dyskusjach klubów i komisji - wielokrotnie powodowała wprowadzenie autopoprawek do projektów przedkładanych przez burmistrza lub przegłosowywała własne poprawki.
W okresie niespełna 2 lat (od grudnia 2014 do sierpnia 2016r.) zgłoszono 20 uchwał, których projektodawcą nie był burmistrz - tylko właśnie radni.
3. Zarzut „braku skutecznego działania w sytuacji rekomendowania uchwał uderzających w mieszkańców – mimo, że radni uznali, że proponowane ceny za zbiorowe dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków są za wysokie, nie złożyli wniosku o odrzucenie uchwały o zatwierdzeniu nowych taryf, tym samym obciążono domowe budżety mieszkańców Gminy Gryfino drastycznymi podwyżkami : za wodę wzrost cen o 12,39%, za ścieki – 5,45%”
Zarzut jest manipulacją i wprowadza w błąd mieszkańców. Radni Rady Miejskiej w Gryfinie odrzucili w całości projekt uchwały ws. wniosku PUK Sp. z o.o. w Gryfinie o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Podczas sesji dnia 25.02.2016r. na sali obrad było obecnych 20. radnych, 18. zagłosowało przeciw zatwierdzeniu taryf, 2. radnych wstrzymało się od głosu. Głosów popierających uchwałę - nie było. Informacja ta jest do sprawdzenia na stronach BIP Gminy Gryfino ( XXIII sesja RM dnia 25.05.2016r. wyniki głosowania nr 3). Ograniczone kompetencje Rady Miejskiej w zakresie zatwierdzania taryf - określa art.24 ust.1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Rada gminy zatwierdza taryfy w drodze uchwały, ale nie ma możliwości ich zmiany. Możliwości zmiany taryfy nie ma także burmistrz. Sprawdza on jedynie, czy taryfy zostały opracowane przez przedsiębiorstwo zgodnie z przepisami ustawy i weryfikuje koszty. Weryfikacja to sprawdzenie, a nie modyfikacja. Zmiany danych objętych wnioskiem o zatwierdzenie taryf może dokonać wyłącznie samo przedsiębiorstwo, jeżeli uzna to za zasadne. Jeżeli Rada nie podejmie uchwały – jak to się stało w tym roku w Gryfinie – taryfy po zweryfikowaniu przez burmistrza - i tak wchodzą w życie po upływie 70 dni od daty złożenia wniosku przez przedsiębiorstwo. Inicjatorzy referendum zapewne nie znają lub nie rozumieją przepisów obowiązującej ustawy.
4. Zarzut „podjęcia przez Radnych uchwały o znacznym wzroście podatków od gruntów, budynków, budowli, środków transportowych”
Ustalanie wysokości podatków stanowi kompetencję Rady Gminy. Informacja o znacznym wzroście podatków, jest nieuprawnioną sugestią, bowiem w Gminie Gryfino podatki zostały uchwalone zgodnie z prawem - na najniższych lub prawie najniższych poziomach - wśród 9. gmin wchodzących w skład Powiatu Gryfińskiego.
Przykładowo mieszkańcy Gminy Gryfino płacą:
podatek za budynki mieszkalne ( 0,71 zł za m2 - przy najwyższej stawce w powiecie 0,75 zł za m2),
podatek za grunt wykorzystywany pod działalność gospodarczą ( 0,83 zł za m2 - przy najwyższej stawce w powiecie 0,89 zł za m2)
podatek za budynki wykorzystywane pod działalność gospodarczą ( 20,40 zł za m2 - przy najwyższej stawce 22,86 zł za m2)
Wzrost podatków był trudną, ale niezbędną decyzją, podyktowaną koniecznością spłaty ogromnego zadłużenia odziedziczonego po poprzednich władzach gminy oraz potrzebą oszczędzania i wypracowywania nadwyżki budżetowej dla spłaty długów i realizacji potrzebnych mieszkańcom inwestycji.
5. Zarzut „zaakceptowania przez radnych w sierpniu br. radykalnej podwyżki opłat za pobyt dzieci w żłobku – opłata stała wzrasta o 60% , a dzienna stawka za wyżywienie jest jedną z najwyższych w kraju: to działanie wymierzone przeciwko rodzinie”.
W Gminie Gryfino od wielu lat w ogóle nie ma żłobka, zatem nie można mówić o „wzroście i radykalnej podwyżce opłat za żłobek”. Aby częściowo zaspokoić potrzeby rodziców utworzono tymczasowe oddziały żłobkowe w niektórych przedszkolach. Mimo to ok.75 dzieci w wieku od 0 do 3 lat nie miało żadnej szansy na uczęszczanie do żłobka. Władze gminy podjęły wyzwanie wybudowania od podstaw nowej samorządowej placówki na 125 miejsc, pozyskując na ten cel środki zewnętrzne. Do nowego obiektu zostaną przeniesione wszystkie grupy żłobkowe z przedszkoli wraz z personelem. W żadnej z 9. gmin wchodzących w skład Powiatu Gryfińskiego nie ma żłobka. Opłaty za pobyt w gryfińskim żłobku są zaplanowane na poziomie porównywalnym z innymi miastami w Polsce. W Gryfinie opłata stała to 370 zł, która dotyczy codziennej, 10-godzinnej opieki nad dziećmi w wieku od 0-3 lata, w standardzie zupełnie innym niż przedszkolny. Rodzice za pobyt dziecka w żłobku przez ok.220 godzin miesięcznie zapłacą po 1,68zł za godzinę pobytu. Należy podkreślić, że pobyt gryfińskiego dziecka w żłobku, będzie dotowany kwotą 500 zł z budżetu gminy, na każde ze 125 dzieci. Nabór do żłobka rozpocznie się jesienią, a wprowadzenie do tego obiektu dzieci - w grudniu bieżącego roku. Wszystkie dzieci w wieku 0-3 lata, których rodzice wyrażą taką wolę - znajdą miejsce w tej nowej placówce .
6. Zarzut „ignorowania opinii lokalnej społeczności; Radni podjęli uchwały, które znacznie obciążają budżety mieszkańców Gminy Gryfino, jednocześnie - z inicjatywy radnych z ugrupowania burmistrza - podjęli kosmetyczną obniżkę swoich diet”
Diety radnych Rady Miejskiej w Gryfinie zostały ustalone w V kadencji Rady, dnia 21 grudnia 2007r. ( uchwała nr XVII/159/07.) Nie były zmieniane przez 7 lat , a następnie w roku 2015 tj. na początku VII kadencji Rady zostały obniżone z inicjatywy radnych popierających nowego burmistrza ( uchwała nr XV/119/15). Czynienie Radzie Miejskiej zarzutu z powodu obniżenia diet po siedmiu latach ich zamrożenia - jest absurdalne.
7. Zarzut „utraty zaufania społecznego”
Zarzut jest niesprawdzalny, a zaufanie społeczne jest mierzone m.in. wynikiem wyborów samorządowych, a te odbyły się w 2014r. Kolejne odbędą się w 2018r. Demokratycznie wybraną Radę Miejską rozlicza się po zakończeniu kadencji . Argumenty, których używają inicjatorzy referendum w sprawie odwołania Rady Miejskiej w Gryfinie są nieprawdziwe i nie wytrzymują konfrontacji z faktami i liczbami. Przykre jest to, że inicjatywa referendum wyszła właśnie od tych osób, których mieszkańcy Gminy Gryfino nigdy nie obdarzyli mandatem zaufania w żadnych wyborach.
Podpisy radnych Rady Miejskiej w Gryfinie:
1. Elżbieta Kasprzyk – przewodnicząca rady
2. Marcin Para
3. Czesław Skonecki
4. Zenon Trzepacz
5. Ewa De La Torre
6. Małgorzata Wisińska
7. Łukasz Kamiński
8. Roland Adamiak
9. Leszek Jaremczuk
10. Krzysztof Hładki
11. Marcin Pazik
12. Jolanta Witowska
13. Małgorzata Rubczak
14. Tomasz Namieciński
15. Zbigniew Kozakiewicz
16. Zdzisław Kmieciak
17. Piotr Zwoliński







Napisz komentarz
Komentarze