Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
wtorek, 14 maja 2024 15:31
Reklama

Bocian 2013 w kategorii Pracodawca

Do kategorii „Pracodawca roku” zgłoszono z powiatu gryfińskiego do Bociana – nagrody starosty gryfińskiego za promocję powiatu 5 kandydatów. Do finału jury nominowało Jacka Kargula z INTERMED sp. z o.o. Gryfino, Daniela Błażkiewicza – firma DANKOM z Lisiego Pola, Józefa Winnik – P.U.H i P. Sady Trzcińsko-Zdrój. Pozostali kandydaci do nagrody w tej kategorii to: Elżbieta Klonowska – Stowarzyszenie „Pod Dębami” w Dębcach oraz Eugeniusz Malinowski – Zakład Doświadczalny Instytuty Zootechniki PIB Kołbacz sp. z o.o. Dziś podajemy uzasadnienia, jakie przesłali wnioskodawcy.
Bocian 2013 w kategorii Pracodawca
Kto zostanie laureatem w kategorii „Pracodawca roku”? Tego dowiemy się już w czwartek, 7 listopada, podczas uroczystej sesji Rady Powiatu w Gryfinie.
 
Kategoria „Pracodawca roku”
Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe i Produkcyjne „Sady Trzcińsko-Zdrój" sp. z o.o. w tym roku obchodzi 20-lecie swojej działalności. Na terenie, na którym gospodaruje spółka uprawa owoców prowadzona była już w latach pięćdziesiątych. W latach 60. sady w Trzcińsku-Zdroju zostały znacznie powiększone i zajmowały powierzchnię przeszło 300 ha. Teren, który przeznaczony został pod uprawę sadów dzięki specyficznemu mikroklimatowi sprzyja produkcji bardzo smacznych jabłek, gruszek, wiśni, czereśni oraz śliwek. Obecna produkcja sadownicza prowadzona jest na areale 75 ha.
Produkcja jabłek i gruszek odbywa się zgodnie z zasadami integrowanej produkcji i jest od 1995 r. certyfikowana. Również w sezonie 2012/2013 jabłka i gruszki z Trzcińska otrzymały certyfikat integrowanej produkcji, potwierdzający że produkowane tutaj jabłka, to owoce najwyższej jakości, o wysokich walorach smakowych, nieprzenawożone, niezawierające w ogóle niepożądanych substancji chemicznych, dzięki czemu znane są nie tylko na lokalnym rynku, ale również poza granicami naszego powiatu i województwa.
Produkcja owoców odbywa się                w sposób uwzględniający ochronę środowiska naturalnego, a wszystkie substancje chemiczne (nawozy, środki ochrony roślin, herbicydy) ograniczane są do niezbędnego minimum. Praca i efekty w produkcji sadowniczej były wielokrotnie nagradzane w wojewódzkich konkursach Agroligi (np. w latach 2002 i 2005 spółka zajęła drugie miejsce w rywalizacji z wieloma firmami województwa zachodniopomorskiego).
W 2013 r. owoce z Sadów Trzcińsko-Zdrój wielokrotnie prezentowane były na wystawach, regionalnych, targach (m.in. w Barzkowicach), prezentacjach zdrowej żywności oraz imprezach dożynkowych.
Spółka w ostatnim okresie poczyniła duże inwestycje zmierzające do poprawy jakości owoców. Od kilku lat posiada techniczne możliwości przechowywania w swojej chłodni owoców w kontrolowanej atmosferze, dzięki czemu obecność trzcińskich jabłek zapewniona jest na rynku przez praktycznie cały rok. Również z wcześniejszych inwestycji w nasadzenia drzew owocowych spółka uzyskuje już pierwsze zbiory nowych i atrakcyjnych smakowo odmian owoców.
Firma wprowadziła do sprzedaży nowe rodzaje opakowań z logo, które reklamują owoce z naszego sadu na szerokim rynku. Odbiorcami jabłek są m.in. duże hurtownie i sieci marketów. Dokonano także zakupu wagowej linii sortowniczej, znacznie ułatwiającej mechaniczne sortowanie jabłek.
Spółka kontynuuje prowadzoną od wielu lat współpracę ze szkołami w zakresie pomocy materialnej (darowizny owoców na imprezy szkolne), umożliwia wielu młodym ludziom ze szkół średnich i pomaturalnych zarabianie przy zbiorze owoców, a także bezpośrednie zapoznanie się ze specyfiką produkcji roślinnej i nowymi technologiami. Systematycznie wspomaga działalność miejscowego Domu Dziecka i Domu Pomocy Społecznej w Trzcińsku-Zdroju.
Przedsiębiorstwo umożliwia corocznie wielu mieszkańcom Trzcińska oraz okolicznych miejscowości pracę sezonową przy zbiorze owoców i pielęgnacji upraw sadowniczych. Oprócz stałych pracowników firma zatrudnia obecnie także pracowników na przyuczenie zawodu w ramach programu 50 plus.
 
DANKOM Daniel Błażkiewicz - Firma DANKOM w Lisim Polu powstała w 2004 r. Oferuje kompleksowe zagospodarowanie terenu, dysponuje pełnym asortymentem sprzętu budowlanego oraz posiada własny transport do świadczenia usług. Zapewnia profesjonalne doradztwo i wykonanie projektów wraz z wyceną.
Firma zajmuje się również sprzedażą materiałów budowlanych (kostki betonowej i granitowej, kruszyw oraz systemów odwodnień). Materiały wysokiej jakości sprowadzane są z krajów UE, preferowane są także materiały produkcji krajowej, nieodbiegające od importowanych jakością jak i estetyką wykonania.
Podporą firmy są jej pracownicy, którzy dzięki swoim kwalifikacjom, wiedzy i doświadczeniu wykonują swoją pracę na najwyższym poziomie. To dzięki nim dotychczasowe osiągnięcia firmy zostały dostrzeżone i wyróżnione w wielu konkursach, także o randze ogólnokrajowej. Miernikiem jakości jest coraz więcej zamówień i zleceń od nowych klientów, którym firmę rekomendują dotychczasowi zleceniodawcy. DANKOM świadczy swoje usługi także na terenie Niemiec.
Firma współpracuje z Urzędem Pracy w Gryfinie oraz Urzędem Pracy w Chojnie, skąd otrzymuje dofinansowanie na tworzenie nowych stanowisk pracy dla bezrobotnych. Chętnie przyjmuje też młodzież na odbycie stażu oraz praktyki zawodowej.
W kwietniu 2013 r. firma rozszerzyła swoją działalność o nowy skład kostki brukowej i materiałów budowlanych w Szczecinie, a 2 września 2013 r. identyczny skład w Gorzowie Wielkopolskim, dzięki czemu powstały nowe miejsca pracy.
DANKOM zatrudnia obecnie 37 pracowników, w tym 4 osoby na stażu, które po jego odbyciu zostaną pracownikami firmy (dla porównania w roku 2012 zatrudnienie w firmie wynosiło 27 osób, a w 2011 -17).
Firma DANKOM, współpracując z gminami Gryfino, Chojna, Moryń, Banie, Mieszkowice oraz powiatem gryfińskim, w okresie od 1 września 2012 do 31 sierpnia 2013 wykonała następujące roboty budowlane:
•             przebudowa chodników na drogach powiatowych na terenie gminy Mieszkowice,
•             turystyczne zagospodarowanie terenu przy pierwszym słupie granicznym w Czelinie,
•             odnowa zabytkowego parku wiejskiego w Troszynie,
•             budowa drogi pieszo-rowerowej przy jeziorze Morzycko w Moryniu oraz remont amfiteatru w Moryniu,
•             wymiana ogrodzenia wraz z zagospodarowaniem terenu na Posterunku Energetycznym w Chojnie,
•             remont placu zabaw dla dzieci w Bielinie,
•             remont w budynku Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Chojnie.
Firma była też wykonawcą robót na terenie województwa zachodniopomorskiego, m.in.:
•             utwardzenia terenu komunikacji pieszej do sektorów na terenie Stadionu Miejskiego i boiska przy ul. Witkiewicza w Szczecinie - etap III,
•             budowy parkingu wielostanowiskowego wraz z zagospodarowaniem terenu na osiedlu Warszawo w Szczecinie,
•             turystyczno-rekreacyjnego zagospodarowania terenów wokół jeziora Kukom w Choszcznie.
DANKOM jest sponsorem w akcjach i aukcjach charytatywnych oraz integracyjnych na rzecz dzieci.
We wrześniu 2012 r. firma zdobyła tytuł finalisty konkursu MODERNIZACJA ROKU 2011 za rewitalizację parku miejskiego i terenów zielonych „Promenada Wielkiego Raka w Moryniu". Organizatorem konkursu było Stowarzyszenie Ochrony Narodowego Dziedzictwa Materialnego. Podziękowania dla firmy złożył również burmistrz Morynia za wkład i rozwój bazy turystycznej w gminie Moryń.
Właściciel planuje dalszy rozwój firmy poprzez poszerzenie asortymentu materiałów budowlanych i zwiększenie zakresu usług, a co za tym idzie tworzenie nowych miejsc pracy.
 
ELŻBIETA KLONOWSKA - prezes Stowarzyszenia „Pod Dębami" w Dębcach
Nagrody i wyróżnienia
1.wyróżnienie burmistrza za promocję miasta i gminy Gryfino WODNIK 2012
2.dobre praktyki stosowane w Domu Pomocy Społecznej jako placówce długoterminowej zostały omówione i zaprezentowane na FORUM Opieki Długoterminowej (wydanie specjalne) na obchodach Toruńskich Dniach Opieki Długoterminowej.
Wdrożone nowe technologie:
1.W DPS trudno mówić o wdrożeniu nowych technologii czy patentów, ale opracowano grafiki pracy dla pracowników zmianowych. Utworzono 4 zmiany po 4 opiekunki na zmianie wraz z 1 osobą zarządzającą , które pracują w systemie 12 godzin. Opiekunki zajmują się tylko opieką nad mieszkańcem.
2.Pokojowe pracują w systemie 8 godzin, sprzątają pomieszczenia oraz otoczenie. W godzinach popołudniowych , soboty i niedziele wyznaczone są dyżury.
3.Zwiększono zakresy czynności wielu pracownikom np. opiekun jest również kierowcą, pracownik socjalny wykonuje dodatkowo obowiązki kierownika itp.
 
Imprezy i uroczystości
1.Organizowanie corocznej imprezy „Zawody Wędkarskie", w której uczestniczą mieszkańcy z innych Domów Pomocy oraz społeczność lokalna zamieszkująca w przyległych miejscowościach Dębce, Żabnica i Gryfino.
2.Uczestnictwo społeczności lokalnej w spotkaniach rodzin z mieszkańcami DPS jw.,
3.Wspólne biesiadowanie mieszkańców z wolontariuszami i społecznością lokalną z okazji różnych świąt takich jak: tłusty czwartek, kolędowanie, wspólne msze święte w Kaplicy Domu, urodziny mieszkańców i w wielu innych .
W roku 2007 pracownicy Domu Pomocy Społecznej w Dębcach z uwagi na kierunki reformy społecznej zdecydowali się założyć Stowarzyszenie „Pod Dębami" i podjąć wyzwanie, które było dla nich doświadczeniem nieznanym i z tego powodu obarczonym nieprzewidywalnym ryzykiem. Elżbieta Klonowska, jako jeden z wiodących założycieli Stowarzyszenia „Pod Dębami" w Dębcach, dokonała przeprowadzenia reformy w zakresie pomocy społecznej, dotyczącej Domu Pomocy Społecznej w Dębcach. Jej wcześniejsze doświadczenie zawodowe, wieloletnia praca od początku utworzenia DPS tj. od 1984r pomogły jej w zebranie całej historii Domu w jedną całość i opisanie w formie broszury „Historia Domu Pomocy Społecznej w Dębcach".
Od 01.01.2008r. Stowarzyszenie przejęło na zlecenie powiatu gryfińskiego zadanie, jakim jest „Prowadzenie Domu Pomocy Społecznej w Dębcach dla osób przewlekle somatycznie chorych". Pierwsza umowa ze Starostwem Powiatowym w Gryfinie została zawarta na okres 5 lat do 31.12.2012r. i kolejna od 1.01.2013r. do 31.12.2017 roku.
Poprzez kontakt z tym Domem, który przechodził wiele zmian podmiotów prowadzących, którym podlegał, wiedza oraz zaangażowanie pozwoliły jej wprowadzić zmienioną formę prawną w funkcjonowaniu tak delikatnej i wrażliwej materii, jaką jest opieka nad ludźmi niepełnosprawnymi i przewlekle somatycznie chorymi. Wizja zamierzeń i celu, determinacja w działaniu to te elementy, które umożliwiły w okresie 6 lat działalności Stowarzyszenia na osiągnięcie dość dobrych wyników. Obecnie ma bardzo dobry kontakt z członkami Zarządu Stowarzyszenia, gdzie decyzje podejmowane są wspólnie.
Od samego początku i we wszystkich działaniach przyświecała Elżbiecie Klonowskiej idea i wizja Domu Pomocy Społecznej, w którym mieszkańcy będą się czuli jak we własnym Domu oraz stworzenia takiego Domu, w którym chcielibyśmy w przyszłości zamieszkać. Ta idea, którą próbuje zaszczepić pracownikom, nabrała realnych kształtów i urzeczywistniła się choć w części z rodzinną atmosferą, która jest dla ludzi zamieszkałych w tym Domu z różnych przyczyn, darem bezcennym.
Dysponując jedynie doświadczeniem opartym na codziennej pracy zawodowej jako główny księgowy i prezes Stowarzyszenia „Pod Dębami" w Dębcach, musiała sprostać funkcjom zarządczym w kierowaniu tak ważnym organizmem pomocy społecznej jakim jest Dom Pomocy Społecznej. Zarządzanie ludźmi, którzy pracują i indywidualnie przyczyniają się do osiągnięcia wspólnego celu jest najcenniejszym zasobem tej organizacji.
Analizując stanowiska pracy, o których komunikowała zatrudnionych pracowników oraz po akceptacji Zarządu Stowarzyszenia, wprowadziła wiele nowych wartości użytecznych dla organizacji. Z jednej strony normalne funkcjonowanie we wszystkich obszarach, z drugiej strony nowe wyzwania kierowania w płaszczyznach prawnych, organizacyjnych, finansowych i najważniejsze - stały rozwój stosunków międzyludzkich - współżycia społecznego mieszkańców i pracowników. Nie da się tego osiągnąć zmianą nazwy, a jedynie ciężką pracą. Wiedząc o tym, wpaja członkom stowarzyszenia i jednocześnie pracownikom, ucząc się wzajemnie z każdym dniem, coraz silniej stara się wzbogacać życie mieszkańców. Pracownicy muszą wykazywać się elastycznością, wielofunkcyjnością, samodzielnością i nową wizją Domu.
Skuteczny dobór osób do Zespołu i efektywne kierowanie nim doprowadziło do wielu zmian w DPS, które były nieodzownym elementem zarządzania. Prezes Stowarzyszenia wciąż próbuje wraz z Zarządem szukać nowych rozwiązań dotyczących efektywności i skuteczności w pracy. Buduje wśród pracowników zachętę do bycia partnerami, ale jednocześnie gdy jest potrzeba staje się surowym reprezentantem działań kierowniczych. Wprowadzony nowy system wynagradzania i pracy miał na celu zwiększenie motywacji, odpowiedzialności i zaangażowania w pracę. Efekty są widoczne. Świadczy o tym zmieniona wizualizacja obiektów i przestrzeni do dyspozycji mieszkańców, będąca wynikiem racjonalnie prowadzonej polityki finansowej i organizacyjnej. Świadczy o tym również liczba i jakość organizowanych imprez okolicznościowych, spotkań i innych form rekreacyjno-wypoczynkowych. Dodatkowym zyskiem jej pracy jest pozyskiwanie i utrzymywanie coraz większej liczby osób pracujących na rzecz Domu Pomocy Społecznej w Dębcach:
-13 pracowników z Biura Pracy zatrudnionych na pracach interwencyjnych,
-9 wolontariuszy,
-pielęgniarki, psycholog, psychoterapeuta i lekarz psychiatra opłacani z NFZ,
-wśród zatrudnionych obecnie pracowników Domu jest 10 osób z orzeczeniem o niepełnosprawności, za które Dom otrzymuje częściową refundację wynagrodzeń,
-stażyści i praktykanci,
-w roku 2013 na pracach nieodpłatnych na cele społeczne skierowanych postanowieniem Sądu pracowało na rzecz Domu 15 osób,
Wciąż próbuje sprawić aby organizacja była szczególnie atrakcyjnym miejscem pracy, cieszyła się znakomitym wizerunkiem oraz budowała więzi i dobre relacje z pracownikami. Jej sposób zarządzania wpływa na budowanie i integrowanie efektywnie działającego zespołu pracowniczego. Stowarzyszenie jako pracodawca wszystkich pracowników Domu Pomocy Społecznej w Dębcach, skutecznie wspiera ich w rozwoju zawodowym, czego efektem jest dokonanie zmian na stanowiskach opiekunek i pokojowych. Dom zatrudniał do niedawna 16 pokojowych i 9 opiekunek, a obecnie 19 opiekunek i 6 pokojowych.
Oczywiście Stowarzyszenie „Pod Dębami" to grupa ludzi o różnych charakterach i osobowościach. Atmosfera w pracy i to, że mogą z takimi efektami pracować jest wspólną zasługą: pracowników Domu, Zarządu Stowarzyszenia i jego lidera Elżbiety Klonowskiej, która jest jego prezesem od samego początku. Pozytywne nastawienie, stworzenie warunków wzajemnego poznania się, ułatwiają pracownikom pełne wykorzystanie możliwości. Ale nikt nie działa w próżni. Jej sukces był i jest możliwy dzięki pomocy i zaangażowaniu wszystkich pracowników, którzy dążą do wzmocnienia pozycji naszego Domu. Sami pracownicy dbają o otoczenie, wykonują wszelkiego rodzaju remonty co pozwala nam gospodarować oszczędnie. Ponadto otrzymują także dużą pomoc od instytucji i ludzi. Nie sposób wszystkich wymienić, ale szczególne podziękowania należą się pracownikom Starostwa Powiatowego w Gryfinie na czele ze starostą Wojciechem Konarskim, pracownikom Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie na czele z Marianną Kołodziejską-Nowicką, miastu i gminie Gryfino i innym osobom zaangażowanym osobiście i finansowo. Pozyskuje środki pozabudżetowe z różnych źródeł takich jak:
1.refundacja wynagrodzeń z PFRON za zatrudnienie 10 osób z orzeczeniem o niepełnosprawności,
2.zatrudnienie 13 osób na pracach interwencyjnych wraz z refundacją wynagrodzeń przez Powiatowy Urząd Pracy w Gryfinie,
3.wykonanie przez Starostwo Powiatowe w Gryfinie wielkiej inwestycji - wymianę instalacji zewnętrznej CO i CW na kwotę około 350 tys. zł,
4.wykonanie projektu i kosztorysu na windę osobową przez Stowarzyszenie (kwota około 30 tys. zł) oraz złożenie wniosku na pozyskanie środków finansowych na jej budowę przez Starostwo Powiatowe w Gryfinie,
5.dofinansowania do imprez okolicznościowych przez Starostwo Powiatowe w Gryfinie oraz Urząd Miasta i Gminy w Gryfinie,
6.pozyskanie 9 dodatkowych miejsc mieszkalnych co obecnie znacznie zwiększyło środki finansowe Stowarzyszenia a wiązało się to z ogromnymi remontami, uzupełnieniem i wymianą mebli, remontami łazienek, podjazdów itp. oraz zatrudnieniem dodatkowych pracowników. Dom posiadał 72 miejsca, obecnie 81 miejsc mieszkalnych.
7.doprowadzenie do utworzenia NZOZ-u na terenie Domu, w którym obecnie zatrudnione są pielęgniarki, psycholog, psychoterapeuta oraz lekarz psychiatra, opłacane przez NFZ.
8.dochody z przekazywania z podatku 1%,
Utrzymano wszystkie przywileje, jakie posiadali pracownicy przed przejęciem przez Stowarzyszenie prowadzenia Domu Pomocy Społecznej w Dębcach, będącego jednostką samorządową, takie jak: dodatek stażowy, nagrody jubileuszowe, dodatkowe wynagrodzenie tzw. „trzynastka", które obecnie są nieuregulowane w Kodeksie Pracy i są nieobowiązkowe oraz pozostawienie odprawy emerytalnej. Na dzień dzisiejszy Dom zatrudnia 20 osób powyżej 55 lat, których potencjał efektywności systematycznie się wyczerpuje.
Pozyskane środki finansowe z różnych źródeł przeznacza się min. na zwiększenie wynagrodzeń pracowników, co stwarza możliwość stawiania większych wymogów pracownikom dotyczących opieki nad mieszkańcem. Pracownicy otrzymują środki finansowe z funduszu socjalnego tzw. wczasy „pod gruszą", mają możliwość wykupienia obiadów po cenie „wsadu do garnka", są bardziej zadowoleni. Nie korzystają z częstych zwolnień lekarskich, co stwarza, że mieszkaniec otoczony jest większą opieką. Zaoszczędzone w ten sposób środki finansowe pochodzące z odpłatności mieszkańców za pobyt, przeznaczamy w znacznej części na remonty i doposażenie Domu, a co za tym idzie wciąż podnoszony standard Domu.
W imieniu pracodawcy Stowarzyszenia działa Zarząd reprezentowany przez prezesa Stowarzyszenia „Pod Dębami" w Dębcach, znającego perspektywę zakładu pracy, który jest nadzieją ludzi na dobrą, uczciwą godną i bezpieczną pracę. Elżbieta Klonowska jest osobą wiarygodną, obdarzoną zaufaniem pracowników, potrafiącą podejmować natychmiastowe decyzje, a w razie jakichkolwiek niepowodzeń nie poddawać się, lecz szukać wszelkich możliwych rozwiązań problemu. Zgromadziła wokół siebie zespół aktywnych i zaangażowanych pracowników, którym umożliwia wdrażanie własnych pomysłów i wizji służących idei pomagania i wspierania mieszkańca. To wszystko buduje poczucie bycia atrakcyjnym pracodawcą oraz nowocześnie i skutecznie zarządzać pomocą społeczną. Chce, żeby to zaangażowanie było mierzone tym, co jako pracodawca jesteśmy w stanie zaoferować. Wliczając w to w miarę godziwe wynagrodzenie za pracę, atmosferę i wyzwania jakie przed pracownikami stoją a przede wszystkim bardzo dobrą opiekę nad mieszkańcem. W celu lepszej motywacji stosowany jest system kar i nagród, dzięki którym ambicja pracowników nie pozwala na zaniedbywanie powierzonych im zadań. Rozwiązuje konflikty z pracownikami w sposób otwarty i wciąż dąży do wzmocnienia wzajemnego zaufania i zaangażowania. Zarządzana przez prezesa Stowarzyszenia Elżbietę Klonowską organizacja i Dom Pomocy Społecznej w Dębcach, który prowadzony jest na zlecenie powiatu gryfińskiego, wpływa zauważalnie na rozwiązywanie problemów społecznych w środowisku lokalnym.
 
Zakład Doświadczalny Instytutu Zootechniki PIB Kołbacz Spółka z o. o. - zlokalizowany jest na terenie gminy Stare Czarnowo w województwie zachodniopomorskim. Utworzony został 4 lipca 1967 roku. W grudniu 2000 roku Zakład przekształcono w Spółkę z o.o., w której Instytut Zootechniki PIB w Krakowie ma 100% udziału. Kapitał zakładowy Spółki wynosi obecnie 33 442 000,00 zł.
Zakład Doświadczalny Kołbacz gospodaruje na 4000 ha użytków rolnych, z czego grunty orne stanowią 2721 ha, a łąki i pastwiska 900 ha i zatrudnia 84 pracowników.
Instytucja ta została powołana do prowadzenia badań naukowych, szkoleń i wdrożeń w zakresie chowu i hodowli bydła, trzody chlewnej oraz owiec w warunkach wielkoobszarowego gospodarstwa rolnego. W Spółce hodowane są krowy rasy polskiej holsztyno-fryzyjskiej, owce rasy suffolk i pomorska (rasa zachowawcza) oraz konie rasy „sokolskiej".
W 2005 roku w ramach restrukturyzacji zakładu rozpoczęto modernizację obiektów inwentarskich znajdujących się w Dębinie z przeznaczeniem na obory wolnostanowiskowe. Dzięki temu powstała nowoczesna ferma bydła mlecznego na 700 krów dojnych, której efektem jest uzyskanie wzrostu wydajności mlecznej od 1 krowy z 6117 w roku 2000 do 11000 litrów w 2013 roku. W 2013 roku sprzedaż mleka będzie wynosiła ponad 6,5 mln litrów.
W skład fermy bydła wchodzą m.in. obory, cielętnik, jałownik i porodówka. Zwierzęta utrzymywane są w systemie wolnostanowiskowym. Budynki wyposażono w nowoczesne urządzenia tj. stoły paszowe, legowiska, poidła podgrzewane, automaty do odpajania cieląt mlekiem, paśniki, mieszacze powietrza, zraszacze wody, kurtyny, świetliki itp. Oprócz tego w jednym ze zmodernizowanych pomieszczeń znajduje się hala udojowa według technologii izraelskiej firmy „Afikim" 2x16 typu „Parallel". Ponadto w celu obniżenia kosztów produkcji mleka przeprowadzono modernizację mieszalni pasz.
W Spółce dobrze zorganizowana jest baza doświadczalna, oparta o nowoczesne urządzenia i aparaturę służącą do zbierania bieżących danych w zakresie wydajności mleka, żywienia czy stanu zdrowotnego krów. Uzyskane na tej drodze informacje w oparciu o system komputerowy pozwalają na racjonalne zarządzanie stadem. Zainstalowane na kończynach krów elektroniczne identyfikatory (pedometry) dostarczają do systemu komputerowego informacje m.in. z zakresu ich produkcji, aktywności ruchowej, ciężaru ciała czy czasu doju.
W latach 2008-2009 wybudowany został kompleks suszarniano-magazynowy dla zbóż i rzepaku o pojemności magazynowej 8000 ton oraz wiaty do przechowywania 3000 ton siana i słomy. Poza tym Spółka wyposażona jest w nowoczesny, bardzo wydajny sprzęt do uprawy gleby, nawożenia, ochrony roślin oraz zbioru plonów.
W 2008 roku rozpoczęto proces tworzenia gospodarstwa ekologicznego w Glinnej na powierzchni 320 ha użytków rolnych. Aby zapewnić optymalne warunki zoohigienicze, jak również dobrostan, podjęto prace budowlane, modernizacyjne pozwalające na utrzymywanie zwierząt w systemie wolno stanowiskowym, na głębokiej ściółce, z możliwością korzystania z wybiegów w ciągu całego roku. Modernizacja dotyczyła także pomieszczeń przeznaczonych na porodówki, wychowalnie potomstwa, jak również miejsc do wykonywania niezbędnych zabiegów weterynaryjnych i zootechnicznych. Wszystkie prace modernizacyjno-adaptacyjne poprawiły mikroklimat pomieszczeń. W przygotowanych obiektach posiadających status gospodarstwa ekologicznego planuje się prowadzenie szerokich badań z zakresu chowu i hodowli zwierząt w warunkach ekologicznych, opartym o pasze z użytków rolnych posiadających odpowiednie certyfikaty. Aktualnie w gospodarstwie ekologicznym Glinna utrzymuje się owce rasy: suffolk i pomorskiej (rasa zachowawcza), kozy - rasy burskiej, krowy - krzyżówki ras mięsnych oraz konie rasy „sokolskiej".
W Zakładzie Doświadczalnym Instytutu Zootechniki PIB Kołbacz Sp. z o. o prowadzone są liczne prace naukowe, a zwłaszcza z dziedziny technologii produkcji mleka, wychowu cieląt i jałowizny, ochrony środowiska, żywienia zwierząt, chowu owiec czy jakości produktów zwierzęcych i ekonomiki.
Zakład Doświadczalny współpracuje z uczelniami szczecińskimi tj. Zachodniopomorskim Uniwersytetem Technologicznym i Uniwersytetem Szczecińskim, a także z Uniwersytetem Technologiczno-Przyrodniczym w Bydgoszczy. Współpracuje również z Krajową Stacją Badawczą Rolnictwa i Rybołówstwa w Dummersdorfie w Niemczech, Uniwersytetem Rolniczym w Gorki na Białorusi, Uniwersytetem Rolniczym w Charkowie na Ukrainie oraz Uniwersytetem Rolnym w Mołdawii. Ponadto jest miejscem odbywania praktyk studenckich uczelni rolniczych z całej Polski, m.in. SGGW w Warszawie i Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. Zdobyta tutaj przez studentów wiedza praktyczna podnosi ich kwalifikacje zawodowe.
W latach 2005-2009 w Zakładzie Doświadczalnym Instytutu Zootechniki PIB Kołbacz Sp. z o. o zrealizowany został jeden projekt celowy pt.: "Opracowanie i wdrożenie technologii produkcji mleka i mięsa wołowego o właściwościach funkcjonalnych na fermie krów mlecznych w gospodarstwie posiadającym duży areał trwałych użytków zielonych", zlecony przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Aktualnie w ramach prac badawczych Instytutu Zootechniki PIB w Krakowie w ZDIZ PIB Kołbacz Sp. z o. o prowadzonych jest 7 projektów badawczych, w tym 1 program wieloletni. Od 1991 roku Zakładem kieruje dr inż. Eugeniusz Malinowski.
 
dr Jacek Kargul- prezes Zarządu Intermed Sp. z o.o. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej to prężnie działająca placówka, zarządzana w nowoczesny sposób. W ramach własnego rozwoju wdraża nowe innowacyjne działania, ulepsza swoje placówki i korzysta z możliwości dofinansowania ze środków UE. Swoją działalność rozpoczęła w roku 2003 i ma swoje placówki w czterech powiatach: goleniowskim, łobeskim, gryfińskim, stargardzkim. W ramach reorganizacji „Intermed" utrzymał 90% miejsc pracy. Chcąc urozmaicić i dostosować ofertę usług do potrzeb społeczności otworzono nowe poradnie medyczne i dostarczono najnowocześniejszy sprzęt medyczny m.in. do placówki w Gryfinie. Zmodernizowana placówka jest teraz doskonałym przykładem doskonale zarządzanej przychodni świadczącej swoje usługi na najwyższym poziomie.
W ramach działań dr Jacek Kargul poświęca czas na rzecz Stowarzyszenia Amazonek „Ewa" w Gryfinie, współorganizując akcję profilaktyczne oraz służąc swoim doświadczeniem lekarskim.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama