Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 15 grudnia 2025 04:34
Reklama
Reklama

Przewodnicząca skarży się na dyrektora za brak informacji o mieszkaniu burmistrza

Małgorzata Przybylska, przewodnicząca komisji rewizyjnej Rady Miejskiej w Chojnie zainteresowała się sprawą mieszkania komunalnego użytkowanego przez burmistrza Adama Fedorowicza w budynku, gdzie znajduje się Polsko-Niemieckie Centrum Kształcenia i Spotkań w Krajniku Górnym. Jednak dyrektor Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej odmówił radnej potrzebnych informacji i dokumentów. Przewodnicząca zatem złożyła skargę na działania dyrektora. Teraz radni mogą uznać skargę jako zasadną na najbliższej sesji w poniedziałek, 29 sierpnia 2016 r.
Przewodnicząca skarży się na dyrektora za brak informacji o mieszkaniu burmistrza

Małgorzata Przybylska złożyła skargę na dyrektora Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Chojnie Przemysława Górnego 25 maja 2016 r. Sprawą komisja rewizyjna zajęła się na posiedzeniu w dniu 22 sierpnia 2016 r. Po przeanalizowaniu materiału dowodowego stwierdziła skargę za zasadną. W rozpatrywaniu skargi udziału nie brała przewodnicząca komisji rewizyjnej Małgorzata Przybylska.

 

Skarga na dyrektora ZGM w Chojnie dotyczyła nieudostępnienia dokumentów dotyczących mieszkania komunalnego w Krajniku Górnym nr 26.

 

Oto obszerny fragment uzasadnienia projektu uchwały uznającej skargę za zasadną:

Komisja rewizyjna po przeanalizowaniu dokumentów oraz po przeprowadzeniu rozmowy z dyrektorem ZGM stwierdza, że dyrektor ZGM zobowiązany był do udzielenia pisemnych wyjaśnień i informacji w związku z prowadzoną kontrolą przez komisję rewizyjną.

Brak powiadomienia na piśmie, zgodnie z art. 46 ust. 2 statutu Gminy Chojna, stanowić może uchybienie, jednak nie ma wpływu na ocenę zachowania dyrektora, zobowiązanego do udzielenia żądanych informacji. W szczególności, iż Dyrektor nie kwestionował przy pierwszych czynnościach komisji braku pisemnego powiadomienia, zatem argument ten nie ma znaczenia dla oceny zasadności skargi. Niezgodne z rzeczywistym stanem prawnym jest stwierdzenie Dyrektora, że lokal mieszkalny jest fizycznie wyodrębniony i stanowi odrębny przedmiot administrowania, (...) a tym samym, że nie jest związany z funkcjonowaniem przedmiotowego Polsko-Niemieckiego Centrum Kształcenia i Spotkań. Lokal mieszkalny - jest fizycznie wyodrębniony (ściany), ale posiada tzw. części wspólne z pozostałymi pomieszczeniami budynku Centrum.

 

Nieruchomość wspólną stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali, zatem należało poddać kontroli - w jaki sposób został i czy prawidłowo ustalony udział w kosztach w częściach wspólnych najemców lokalu komunalnego z uwzględnieniem art. 3 ust. 3 ustawy o własności lokali: Udział właściciela lokalu wyodrębnionego w nieruchomości wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi. Udział właściciela samodzielnych lokali niewyodrębnionych w nieruchomości wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej tych lokali wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi. W konsekwencji należało poddać kontroli: czy wyodrębnione są w sposób prawidłowy wydatki na ścieki, wodę, energię elektryczną, naprawę urządzeń na częściach wspólnych, bieżące utrzymanie części wspólnych - na wydatki ponoszone przez Centrum, dofinansowanego ze środków UE oraz najemców lokalu komunalnego, czy należności są dochodzone, czy nie uległy przedawnieniu.

Zgodnie z ustawą o własności lokali:

Art. 14. Koszty zarządu nieruchomością wspólną:

Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:

1) wydatki na remonty i bieżącą konserwację;

2) opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę;

3) ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli/najemców poszczególnych lokali;

4) wydatki na utrzymanie porządku i czystości;

5) wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.

Art. 15. Zaliczki na pokrycie kosztów zarządu. Dochodzenie należności:

1.Na pokrycie kosztów zarządu właściciele/najemcy lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca.

2.Należności z tytułu kosztów zarządu mogą być dochodzone w postępowaniu upominawczym, bez względu na ich wysokość.

Za zobowiązania dot. części wspólnej odpowiada także Centrum, konieczna zatem była kontrola rozliczania części wspólnych

Art. 17. Odpowiedzialność za zobowiązania dotyczące nieruchomości wspólnej:

Za zobowiązania dotyczące nieruchomości wspólnej odpowiada wspólnota mieszkaniowa bez ograniczeń, a każdy właściciel lokalu - w części odpowiadającej jego udziałowi w tej nieruchomości należało zatem poddać kontroli - w jaki sposób ustalono sposób korzystania z części wspólnych budynku jak również należało poddać kontroli - czy rozliczane są i w jaki sposób nakłady na części wspólne, w jaki sposób rozliczane są nakłady na tzw. oranżerię.

 

Rada Miejska po zapoznaniu się ze stanowiskiem Komisji Rewizyjnej uznaje, iż skarga z dnia 25 maja 2016 r. Pani Małgorzaty Przybylskiej, dotycząca Dyrektora Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Chojnie w kwestii nieudostępnienia dokumentów jest zasadna.

 

Igryfino pisało o sprawie w czerwcu br. w artykule pt. „Komisja rewizyjna skarży się o utrudnianie kontroli w sprawie mieszkania burmistrza”:   

www.igryfino.pl/artykul/Komisja-rewizyjna-skarzy-sie-o-utrudnianie-kontroli-w-sprawie-mieszkania-burmistrza__12311


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama