Małgorzata Przybylska złożyła skargę na dyrektora Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Chojnie Przemysława Górnego 25 maja 2016 r. Sprawą komisja rewizyjna zajęła się na posiedzeniu w dniu 22 sierpnia 2016 r. Po przeanalizowaniu materiału dowodowego stwierdziła skargę za zasadną. W rozpatrywaniu skargi udziału nie brała przewodnicząca komisji rewizyjnej Małgorzata Przybylska.
Skarga na dyrektora ZGM w Chojnie dotyczyła nieudostępnienia dokumentów dotyczących mieszkania komunalnego w Krajniku Górnym nr 26.
Oto obszerny fragment uzasadnienia projektu uchwały uznającej skargę za zasadną:
Komisja rewizyjna po przeanalizowaniu dokumentów oraz po przeprowadzeniu rozmowy z dyrektorem ZGM stwierdza, że dyrektor ZGM zobowiązany był do udzielenia pisemnych wyjaśnień i informacji w związku z prowadzoną kontrolą przez komisję rewizyjną.
Brak powiadomienia na piśmie, zgodnie z art. 46 ust. 2 statutu Gminy Chojna, stanowić może uchybienie, jednak nie ma wpływu na ocenę zachowania dyrektora, zobowiązanego do udzielenia żądanych informacji. W szczególności, iż Dyrektor nie kwestionował przy pierwszych czynnościach komisji braku pisemnego powiadomienia, zatem argument ten nie ma znaczenia dla oceny zasadności skargi. Niezgodne z rzeczywistym stanem prawnym jest stwierdzenie Dyrektora, że lokal mieszkalny jest fizycznie wyodrębniony i stanowi odrębny przedmiot administrowania, (...) a tym samym, że nie jest związany z funkcjonowaniem przedmiotowego Polsko-Niemieckiego Centrum Kształcenia i Spotkań. Lokal mieszkalny - jest fizycznie wyodrębniony (ściany), ale posiada tzw. części wspólne z pozostałymi pomieszczeniami budynku Centrum.
Nieruchomość wspólną stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali, zatem należało poddać kontroli - w jaki sposób został i czy prawidłowo ustalony udział w kosztach w częściach wspólnych najemców lokalu komunalnego z uwzględnieniem art. 3 ust. 3 ustawy o własności lokali: Udział właściciela lokalu wyodrębnionego w nieruchomości wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi. Udział właściciela samodzielnych lokali niewyodrębnionych w nieruchomości wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej tych lokali wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi. W konsekwencji należało poddać kontroli: czy wyodrębnione są w sposób prawidłowy wydatki na ścieki, wodę, energię elektryczną, naprawę urządzeń na częściach wspólnych, bieżące utrzymanie części wspólnych - na wydatki ponoszone przez Centrum, dofinansowanego ze środków UE oraz najemców lokalu komunalnego, czy należności są dochodzone, czy nie uległy przedawnieniu.
Zgodnie z ustawą o własności lokali:
Art. 14. Koszty zarządu nieruchomością wspólną:
Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:
1) wydatki na remonty i bieżącą konserwację;
2) opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę;
3) ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli/najemców poszczególnych lokali;
4) wydatki na utrzymanie porządku i czystości;
5) wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.
Art. 15. Zaliczki na pokrycie kosztów zarządu. Dochodzenie należności:
1.Na pokrycie kosztów zarządu właściciele/najemcy lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca.
2.Należności z tytułu kosztów zarządu mogą być dochodzone w postępowaniu upominawczym, bez względu na ich wysokość.
Za zobowiązania dot. części wspólnej odpowiada także Centrum, konieczna zatem była kontrola rozliczania części wspólnych
Art. 17. Odpowiedzialność za zobowiązania dotyczące nieruchomości wspólnej:
Za zobowiązania dotyczące nieruchomości wspólnej odpowiada wspólnota mieszkaniowa bez ograniczeń, a każdy właściciel lokalu - w części odpowiadającej jego udziałowi w tej nieruchomości należało zatem poddać kontroli - w jaki sposób ustalono sposób korzystania z części wspólnych budynku jak również należało poddać kontroli - czy rozliczane są i w jaki sposób nakłady na części wspólne, w jaki sposób rozliczane są nakłady na tzw. oranżerię.
Rada Miejska po zapoznaniu się ze stanowiskiem Komisji Rewizyjnej uznaje, iż skarga z dnia 25 maja 2016 r. Pani Małgorzaty Przybylskiej, dotycząca Dyrektora Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Chojnie w kwestii nieudostępnienia dokumentów jest zasadna.
Igryfino pisało o sprawie w czerwcu br. w artykule pt. „Komisja rewizyjna skarży się o utrudnianie kontroli w sprawie mieszkania burmistrza”:







Napisz komentarz
Komentarze