Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
czwartek, 18 grudnia 2025 08:55
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Dostałem SMS z urzędu

Krótkie wiadomości tekstowe mają już ponad 25 lat. Wykorzystuje się je w komunikacji prywatnej, biznesowej, ale coraz częściej również w życiu lokalnej społeczności. Na czym polega ich fenomen? Gdzie znalazły zastosowanie, a w jakich obszarach jest ono dla nas najatrakcyjniejsze? Najważniejsze kwestie dotyczące współczesnej roli SMS-ów przybliża raport o komunikacji mobilnej w Polsce.
Dostałem SMS z urzędu

SMS-y w lokalnych społecznościach - czy są przydatne? Mamy wyniki badań.

Platforma SerwerSMS.pl już po raz piąty przeprowadziła ogólnopolskie badanie „Komunikacja SMS w Polsce” dotyczące trendów w komunikacji mobilnej. Wynika z niego, że z SMS-ów korzysta 96,5% Polaków, z czego prawie 65% przyznaje, że wysyła je codziennie, a jeszcze więcej, bo 75%, tak często je otrzymuje. Nadawcą, oprócz bliskich i znajomych, bywają lokalne firmy i instytucje publiczne.

Co motywuje do używania tego kanału komunikacji? – Przede wszystkim doceniamy je z uwagi na prostotę korzystania (80,4%) oraz powszechność w dostępie (80,1%), ale również szybkość dotarcia (77,1%), zasięg i brak konieczności połączenia z internetem (73,6%) czy ich wszechstronne zastosowanie (71%) - to bowiem praktyczny sposób na przekazywanie przypomnień, powiadomień, a nawet ostrzeżeń – mówi Daniel Zawiliński, Dyrektor Zarządzający PlatformySerwerSMS.pl.

 

SMS od urzędu lub z przychodni? To coraz powszechniejsze!

Z roku na rok gminy oraz urzędy stają się są coraz bardziej przyjazne w kontakcie z obywatelami, co doceniają niemal wszyscy badani (aż 97% uznaje SMS-y od instytucji publicznych za bardzo przydatne lub przydatne). Praktycznie połowa ankietowanych (44,2%) deklaruje, że w ciągu roku otrzymała wiadomość tekstową od instytucji publicznej, tymczasem rok wcześniej takich deklaracji było zdecydowanie mniej – 32,6%.

 

Z rozwiązań mobilnych korzystają głównie urzędy państwowe (49,7%), placówki zdrowia (46,7%) i edukacyjne (18,5%). Co za tym idzie, wśród najpopularniejszych tematów wiadomości znajdują się przypomnienia o umówionych wizytach (46,9%), statusy spraw urzędowych (43,3%), powiadomienia o receptach do odbioru (31,9%), a nawet wypadkach i korkach (17%). W ubiegłym roku bardzo wiele gmin zintensyfikowało również informowanie o zagrożeniach pogodowych czy pożarach, dzięki czemu praktycznie co czwarty (18%) badany otrzymał na swój telefon stosowne ostrzeżenie. – Dzięki SMS-om może nam się żyć nie tylko łatwiej, ale i bezpieczniej. Zresztą tego oczekują sami ankietowani, bo praktycznie połowa z nich (48,2%) najbardziej zainteresowana jest otrzymywaniem alertów meteorologicznych i katastroficznych – mówi Edyta Godziek, PR & Marketing Manager z Platformy SerwerSMS.pl. Z uwagi na szybkość i bezpośredniość dotarcia komunikatu do odbiorcy jest to praktycznie bezkonkurencyjne rozwiązanie alarmowe, dzięki któremu możemy uratować swój dobytek, a nawet i życie – dodaje Godziek. Zdecydowanie więcej chcemy też informacji o lokalnych sytuacjach na drogach (43,5%) oraz przypomnień, np. o zapłacie podatków (25,1%).

 

Usługi w regionie – powiadomienia i oferty drogą SMS

3 na 4 ankietowanych otrzymuje SMS-y promocyjne od firm lub sklepów i zdecydowana większość chce je otrzymywać nadal (69% Polaków), przy czym najchętniej raz w tygodniu – tak deklaruje 40% z nich. Co nas interesuje na gruncie lokalnym? Głównie wiadomości od restauracji i pubów (58,4%), z sektora kultury i rozrywki (49,7%), zdrowia (33,3%) urody (34,9%), moto (23,1%) oraz usług bankowych (22,5%). Najbardziej pożadanymi treściami w opinii badanych są informacje o promocjach (60,2%), koncertach czy wystawach (47,2%), zniżkach do okolicznych lokali (44,3%), a także inicjatywach władz dla mieszkańców, takich jak bezpłatne badania etc. (40,9%).

Spectrum wykorzystania SMS na płaszczyźnie regionu jest naprawdę szerokie. Pozostaje mieć nadzieję, że niebawem kolejne placówki otworzą się na dostępne możliwości, budując obraz instytucji przyjaznych obywatelom, a firmy, jeśli jeszcze tego nie zrobiły, że wyjdą naprzeciw konkretnym oczekiwaniom konsumentów. Warto również w swoim środowisku sprawdzić, gdzie SMS-y funkcjonują i włączyć się do grupy ich odbiorców. Sprawny kontakt i dobry przepływ informacji przyniesie korzyści każdej ze stron.

Karol Maćkowiak


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaŻyczenia świąteczno-noworoczne PGE (17.12.2025-07.01.2026)
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama