Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
niedziela, 14 grudnia 2025 16:20
Reklama
Reklama

Pół miliarda zł na budowę Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dziś w ZUW umowy z wykonawcą na pół mld zł na modernizację linii w obrębie aglomeracji szczecińskiej. Projekty z Krajowego Programu Kolejowego ułatwią integrację kolei z innymi środkami transportu. Dzięki przebudowie stacji i przystanków oraz nowym przystankom zwiększy się komfort podróżowania. Będzie wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.
Pół miliarda zł na budowę Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej
Uroczyste podpisanie w ZUW. Zyska na tym m.in. gmina gryfino. Na linii Szczecin Główny zmienią się perony na stacji Gryfino, Daleszewo Gryfińskie oraz na przystanku Czepino.

Autor: ZUW

W uroczystości podpisania umowy w ZUW, której gospodarzem był wojewoda zachodniopomorski Tomasz Hinc, wzięli udział minister spraw wewnętrznych i administracji Joachim Brudziński, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, europoseł Czesław Hoc, posłowie: Artur Szałabawka, Michal Jach i Krzysztof Zaremba oraz zastępca prezydenta Miasta Szczecin Marcin Pawlicki i Roman Walaszkowski, dyrektor Szczecińskiego Obszaru Meropolitalnego.

- W imieniu wszystkich mieszkańców naszego województwa dziękuję za projekt budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej i możliwość jego realizacji – mówił przy powitaniu gości Tomasz Hinc wojewoda zachodniopomorski – To nie tylko perspektywa wygodnej i szybkiej podróży mieszkańców regionu i turystów, to także ogromna szansa na rozwój Pomorza Zachodniego


PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dziś (24 lipca) umowy za 503 mln zł na modernizację linii na terenie aglomeracji szczecińskiej. Prace będą prowadzone na odcinku linii kolejowej Stargard – Szczecin Główny (nr 351), linii Gryfino – Szczecin Główny (nr 273), Szczecin Dąbie - Goleniów (nr 401) oraz na odcinku Szczecin Główny – Police (nr 406). Dobrze przygotowane trasy kolejowe, wyposażone w nowoczesne urządzenia sterowania, ułatwią mieszańcom regionu codzienne podróże m.in. do szkół i pracy. Pasażerowie szybko, wygodnie i bezpiecznie dojadą do celu, gdyż będą dogodne węzły przesiadkowe, łączące kolej z innymi środkami transportu.


- Rząd Prawa i Sprawiedliwości otwiera Pomorze Zachodnie w wymiarze infrastrukturalnym na Polskę – podkreślał obecny na uroczystości minister spraw wewnętrznych i administracji Joachim Brudziński – Realizujemy tym samym nasze obietnice wyborcze.

- Naszym celem jest kolej bezpieczna, przewidywalna i komfortowa – dodał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk – W całym województwie zachodniopomorskim realizujemy inwestycje kolejowe za 5,6 mld zł.
Komfortowe przystanki i więcej pociągów

Projekt obejmuje modernizację linii kolejowej nr 406 na odcinku Szczecin – Police wraz z budową nowych przystanków: Szczecin Ku Słońcu, Szczecin Arkońska, Szczecin nad Odrą oraz Police Piłsudskiego. Na jednotorowym szlaku Szczecin Główny – Szczecin Turzyn zostanie dobudowany drugi tor, co wpłynie na skrócenie czasu podróży oraz zapewni płynny przejazd większej liczby pociągów. Obecnie składy kursują tylko po jednym torze, co ogranicza liczbę pociągów - przepustowość trasy.
Większy komfort pasażerów zapewni przebudowa stacji i przystanków kolejowych. Objęte projektem obiekty zostaną wyposażone w monitoring, ławki, wiaty i system dynamicznej informacji pasażerskiej. Będą przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Na linii Gryfino – Szczecin Główny zmienią się perony na stacji Gryfino, Daleszewo Gryfińskie, Szczecin Podjuchy i na przystanku Czepino.

Zmodernizowane zostanie przejście podziemne na stacji Gryfino oraz wybudowane nowe przejścia na linii Szczecin Główny – Police - na stacjach i przystankach: Szczecin Dąbie, Szczecin Dunikowo, Szczecin Niebuszewo, Szczecin Drzetowo, Szczecin Podjuchy. Kładki nad linią tramwajową przy przystanku Szczecin Zdroje zapewnią wygodne dojście do peronów.
Będą nowe przystanki: Szczecin Dunikowo i Szczecin Trzebusz w pobliżu Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz Szczecin Żydowce, Szczecin Łasztownia, Szczecin Ku Słońcu, Szczecin Arkońska i Szczecin Nad Odrą. Poza Szczecinem będą wybudowane przystanki Police Piłsudskiego oraz Goleniów Park przy Goleniowskim Parku Przemysłowym.
Bezpieczne podróże do szkoły i pracy

Na liniach kolejowych objętych projektem poprawi się przepustowość, gdyż zostaną zmodernizowane mosty, wiadukty, przepusty. PLK zwiększą również poziom bezpieczeństwa dzięki budowie nowoczesnego lokalnego centrum sterowania i wymianie urządzeń. Dodatkowe zabezpieczenia i monitoring będą na przejazdach kolejowo-drogowych.

Wartość podpisanych umów:
Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351:
Zadanie A pn. Modernizacja linii kolejowej nr 406 na odcinku Szczecin Główny – Police” o wartości 390 mln zł netto.
Zadanie B pn.” Modernizacja Wybranej Infrastruktury Pasażerskiej na liniach kolejowych nr 273, 351 oraz 401” o wartości 112 mln zł netto.
Inwestycja są finansowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Planowane lata realizacji inwestycji 2018- 2022.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: kasa misiu kasaTreść komentarza: 120 tysięcy dla Zenka? Polsat chyba kompletnie odleciał! Na tle Stinga to jest żart, ale wciąż to jest olbrzymia kwota za kilkanaście minut śpiewania do playbacku. Widać, że Polsat stawia na masowego, najmniej wymagającego widza i tanie rozrywki. Szkoda, bo mieli tam Beata Kozidrak i Edytę Górniak, a na billboardach i tak będzie Zenek.Data dodania komentarza: 14.12.2025, 15:25Źródło komentarza: Telewizyjna rywalizacja sylwestrowa. Kto stawia na Stinga, a kto na wykonawców disco poloAutor komentarza: gośćTreść komentarza: Trzeba było dostawić jeszcze kilka rzędów krzeseł bliżej sceny. Niepotrzebna dziura.Data dodania komentarza: 14.12.2025, 15:17Źródło komentarza: Nauczyciele na scenie! Jubileusz z pompą i kabaretowym humoremAutor komentarza: bankowiecTreść komentarza: Absolutnie tak! Czesi, Węgrzy, Ukraińcy – wszyscy mają swoje znaki. Polska, jako lider regionu, po prostu musi mieć symbol. Znak graficzny to podstawa identyfikacji wizualnej waluty. Ktoś, kto uważa, że to jest niepotrzebne, nie rozumie znaczenia brandingu w dzisiejszym świecie. Jestem za szybką implementacją.Data dodania komentarza: 14.12.2025, 15:09Źródło komentarza: Ciekawostka: Złotówka ma mieć nowe oznaczenie. Niczym dolarAutor komentarza: A. ŻmijewskiTreść komentarza: Zasadniczo to stacje benzynowe czy apteki pyr pyr nie powinny mieć ustawowej możliwości sprzedawania alkoholu czy papierosów, peawda pyr pyr? No tak na logikę pyr pyrData dodania komentarza: 14.12.2025, 15:08Źródło komentarza: Alkohol na stacjach paliw ma być ukryty. Zakaz sprzedaży nie rozwiąże problemu pijanych kierowców
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama