Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 10:19
Reklama
Reklama
Reklama

Na sygnale do potrzebującego

Pędzą do nas na sygnale, by ratować życie. Walczą z czasem, a do tego te ciągłe emocje i niepewność. Trudno policzyć, jak wiele osób zawdzięcza im życie.
Na sygnale do potrzebującego

-Pomysł na zrobienie zdjęć i zestawienie ich z fotografiami sprzed lat pojawił się podczas przeglądania albumów z archiwalnymi zdjęciami pogotowia w regionie. Całość udało się zrealizować dzięki zaangażowaniu ratowników medycznych i dyspozytorów, którzy z zapałem zabrali się do realizacji zadania. Nie przeszkodził nam nawet deszcz, który zaczął padać tuż przed rozpoczęciem „sesji” J Cieszymy się, że pomysł tak spodobał się mieszkańcom i internautom. Niewykluczone, że przedstawimy jeszcze inne zdjęcia pogotowia, które posiadamy w archiwum, w końcu w tym roku WSPR świętuje swoje 70. urodziny - informuje Paulina Targaszewska, rzecznik prasowy WSPR w Szczecinie, która przedstawia krótką historię WSPR w pigułce.

Pogotowie Ratunkowe w Szczecinie powołane zostało 11 sierpnia 1949 roku i początkowo mieściło się w siedzibie Polskiego Czerwonego Krzyża przy al. Wojska Polskiego 63. 24-godzinne dyżury zabezpieczali lekarze medycyny i felczerzy. Zakres usług obejmował także działalność ambulatoryjną, stomatologię i wenerologię. Obszar działalności obejmował Szczecin i jego okolice.

Potrzeby Pogotowia Ratunkowego w zakresie transportu sanitarnego zabezpieczał oddzielny zakład – Wojewódzka Kolumna Transportu Sanitarnego. Pogotowie korzystało z samochodów oraz kierowców. Na początku lat 50., gdy WKTS powstawała, duża jej część mieściła się w Pogotowiu Ratunkowym przy al. Wojska Polskiego (obecnie znajduje się tu siedziba szczecińskiej filii WSPR). Karetki garażowały tam w byłych stajniach. Siedziba kierownictwa WKTS, warsztatów i pozostałego taboru samochodowego mieściła się przy ul. Mazowieckiej, gdzie do dziś znajduje się część administracyjna WSPR w Szczecinie.

W latach 50. wśród taboru WKTS były różne samochody, pojawiały się takie marki aut jak Skoda, Fiat, Chevrolet, Volvo czy Opel. W większości były to już bardzo wysłużone pojazdy. Mechanicy nierzadko musieli dokonywać cudów, aby auta były zawsze w pełni gotowości. W późniejszych latach rozwój polskiej motoryzacji spowodował, że chorych coraz częściej przewożono Warszawami, a od końca lat 60. Fiatami 135p.

Zgłoszenia dotyczące pacjentów, którym pomocy miało udzielić Pogotowie, trafiały do biura wezwań. W każdym powiecie w województwie znajdowało się co najmniej jedno biuro wezwań.

Z dniem 1 stycznia 1999 Wojewódzka Kolumna Transportu Sanitarnego oraz oddziały pomocy doraźnej byłego województwa szczecińskiego zostały włączone w struktury Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Szczecinie. W następnych latach włączano kolejne powiaty wschodniej części województwa zachodniopomorskiego. Do czerwca 2000 r. w strukturach WSPR funkcjonował pierwszy utworzony w Polsce zespół śmigłowcowej służby ratunkowej (HEMS).

Na przestrzeni lat struktura zatrudnienia i funkcjonowania WSPR uległa wielu zmianom. Aktualnie zatrudnionych jest ok. 60 lekarzy, 850 ratowników medycznych i 50 dyspozytorów. Zamiast wielu biur wezwań funkcjonują dwie dyspozytornie – jedna w Kołobrzegu, druga w Szczecinie. Na terenie województwa działa 79 zespołów ratownictwa medycznego w 41 lokalizacjach. WSPR posiada blisko 140 pojazdów specjalistycznych wyposażonych w najnowocześniejszy sprzęt i aparaturę medyczną oraz środki łączności. Znaczną część taboru stanowią auta marki Mercedes Benz Sprinter.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama