Ponizej projekt uchwały:
UCHWAŁA NR ....................
RADY MIEJSKIEJ W GRYFINIE
z dnia .................... 2020 r.
w sprawie wprowadzenia za część roku 2020, zwolnienia z podatku od nieruchomości: gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8, art. 40 ust. 1, art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019r., poz. 506 ze zm.) oraz art. 15p w związku z art. 15 zzzh ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020r., poz.374 ze zm.) oraz Komunikatu Komisji z dnia 20 marca 2020r. "Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19" (2020/C 91 I/01) (Dz. Urz. UE C 91 I z 20.03.2020, str. 1) uchwala się, co następuje:
§ 1. Wprowadza się zwolnienie od podatku od nieruchomości gruntów oraz budynków i budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej przez przedsiębiorców w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 rok – prawo przedsiębiorców, których dotyczy zakaz prowadzenia działalności, związany ze skutkami epidemii COVID-19 wynikający z przepisów szczególnych.
§ 2.1. Zwolnienie dotyczy należnego podatku od nieruchomości, którego terminy płatności upływają w maju i czerwcu 2020 roku.
- Zwolnienie, o którym mowa w ust.1 dotyczy przedsiębiorców będących podatnikami podatku od nieruchomości, prowadzących na terenie gminy Gryfino działalność gospodarczą w zakresie: a) przygotowywania i podawania posiłków i napojów gościom siedzącym przy stołach lub gościom dokonującym własnego wyboru potraw z wystawionego menu, spożywanych na miejscu (PKD podklasa 56.10.A), z wyłączeniem realizacji usług polegających na przygotowywaniu i podawaniu żywności na wynos lub jej przygotowywaniu i dostarczaniu oraz działalności restauracyjnej lub barowej prowadzonej w środkach transportu, wykonywanej przez oddzielne jednostki,
b) organizacji, promocji lub zarządzania imprezami, takimi jak targi, wystawy, kongresy, konferencje, spotkania, włączając zarządzanie i dostarczanie pracowników do obsługi terenów i obiektów, w których te imprezy mają miejsce (PKD podklasa 82.30.Z),
c) twórczości związanej z wszelkimi zbiorowymi formami kultury i rozrywki (PKD dział 90.0),
d) sportu, rozrywki i rekreacji (PKD dział 93.0), w szczególności polegającej na prowadzeniu miejsc spotkań, klubów, w tym klubów tanecznych i klubów nocnych oraz basenów, siłowni, klubów fitness,
e) projekcji filmów lub nagrań wideo w kinach, na otwartym powietrzu lub w pozostałych miejscach oraz działalności klubów filmowych (PKD podklasa 59.14.Z),
f) konsumpcji i podawania napojów (PKD podklasa 56.30.Z),
g) fryzjerstwa i pozostałych zabiegów kosmetycznych (PKD podklasa 96.02.Z),
h) salonów tatuażu i piercingu (PKD podklasa 96.09.Z),
i) poprawy kondycji fizycznej (PKD podklasa 96.04.Z),
j) usług hotelarskich w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 238);
k) bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałej działalności związanej z kulturą (PKD dział 91.0).
§ 3. Warunkiem uzyskania zwolnienia od podatku od nieruchomości jest złożenie przez podatnika:
- korekty deklaracji na podatek od nieruchomości lub informacji o nieruchomościach,
2) formularza informacji stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszej uchwały,
3) oświadczenia przedsiębiorcy stanowiącego załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.
§ 4. 1. Zwolnienie od podatku od nieruchomości, o którym mowa w § 1 uchwały dotyczy podatników, którzy spełniają łącznie następujące warunki:
- nie posiadają zaległości w podatku od nieruchomości do końca stycznia 2020 r.;
- w dniu 1 marca 2020 r. prowadzili działalność handlową, usługową lub wytwórczą;
- w ostatnim dniu miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym przypada ustawowy termin płatności podatku odnotowali pogorszenie płynności finansowej w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.
- Warunkiem koniecznym ubiegania się o przyznanie ulgi jest wykazanie wskaźnika płynności finansowej poniżej 1,0 oraz jego pogorszenie o co najmniej 30% w stosunku do stycznia 2020 r.
- Podatnik korzystający ze zwolnienia od podatku na mocy niniejszej uchwały zobowiązany jest do składania formularzy określonych w załącznikach nr 1 i nr 2 w terminie 14 dni od ustawowych terminów zapłaty podatku.
§ 5. Zwolnienie od podatku od nieruchomości stanowi pomoc publiczną mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce państwa członkowskiego i jest udzielana zgodnie z pkt 3.1 Komunikatu Komisji Europejskiej: "Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19" (2020/C 91 I/01).
§ 6. Uchwała obowiązuje do 30 czerwca 2020 r.
§ 7. Określa się wzory formularzy:
- formularza informacji stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszej uchwały,
- oświadczenia przedsiębiorcy stanowiącego załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.
§ 8. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Gryfino.
§ 9. Uchwała podlega ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego i wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
PRZEWODNICZĄCY RADY
Rafał Guga
Uzadnienie wprowadzenia uchwały:
W związku z epidemią COVID-19 ustanowione zostały czasowe ograniczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej przedsiębiorców działających w różnych branżach. Powyższe spowodowało negatywne skutki finansowe dla przedsiębiorców.
Kompetencja do podjęcia przedmiotowej uchwały wynika z art. 15p ustawy z dnia 2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020r., poz.374 ze zm.).
Powołany artykuł daje możliwość radom gmin wprowadzenia w drodze uchwały zwolnienia od podatku od nieruchomości za część roku 2020 gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.
W związku z powyższym, proponuje się zwolnić od należnego podatku od nieruchomości, którego terminy płatności upływają odpowiednio w maju i czerwcu 2020 roku - grunty, budynki i budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej przez przedsiębiorców, których dotyczy zakaz prowadzenia działalności i którzy odnotowali pogorszenie płynności finansowej w związku z epidemią COVID- 19, z zastrzeżeniem nieposiadania zaległości w podatku od nieruchomości do końca stycznia 2020r.
W uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.
Zgodnie bowiem z art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019r. poz. 506 z późn. zm.) zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego określa ustawa z dnia 20 lipca 2000r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2019r. poz. 1461, dalej: ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych). Akty normatywne, zawierające przepisy powszechnie obowiązujące, ogłaszane w dziennikach urzędowych - zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych - wchodzą w życie po upływie czternastu dni od dnia ich ogłoszenia, chyba że dany akt normatywny określi termin dłuższy. Jednak na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych, w uzasadnionych przypadkach akty normatywne, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wchodzić w życie w terminie krótszym niż czternaście dni, a jeżeli ważny interes państwa wymaga natychmiastowego wejścia w życie aktu normatywnego i zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie, dniem wejścia w życie może być dzień ogłoszenia tego aktu w dzienniku urzędowym.
W przedmiotowej sprawie spełniona została przesłanka ważnego interesu państwa mimo że przepisy dotyczące regulacji zasad podatku od nieruchomości mają charakter lokalny, gdyż skutki pogarszającej się sytuacji podmiotów gospodarczych będą miały wymiar nie tylko lokalny a państwowy. Zatem uchwała dotycząca wprowadzenia zwolnienia od podatku od nieruchomości na podstawie ustawy szczególnej, której regulacje mają przeciwdziałać skutkom epidemii może wejść w życie w okresie krótszym niż 14-dniowy okres vacatio legis, gdyż przewidują one szczególne rozwiązania związane z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Przedmiotowe zwolnienie stanowi pomoc publiczną.
„W związku z brakiem Informacji Skarbnika co do konsekwencji finansowych dla budżetu Gminy w trybie § 67 ust.1 p. 2) Statutu Gminy Gryfino i trudnym do oszacowania skutkiem, źródłem finansowania uchwały będą środki rozdziału 75818 rezerwy ogólne i celowe § 4810 i § 6800 (1.1220.000 zł) lub
- przesunięcie realizacji zadań inwestycyjnych ujętych w budżecie na 2020 rok, z roku 2020 na 2021 rok (zadania dwuletnie):
- rozdz. 70095 § 6050 - 3.750.000 - zadanie „Budowa mieszkań socjalnych na terenie byłego sanatorium w Nowym Czarnowie (w WPF na 2020 rok kwota 3.600.000 zł)”,
- rozdz. 63095 § 6058 kwota 1.925.167,61 zł i § 6059 kwota 527.970,75 (razem kwota 2453138,36 zł) budowa ścieżki rowerowej Gryfino - Wełtyń oraz Wełtyń - Strefa Przemysłowa Gardno; nakłady w WPF na te zadania wynoszą na 2020 rok 979.224,20 zł i 1.473.914,16 zł (razem 2.453.138,36 zł). Możliwym wariantem może być także realizacja tylko jednego odcinka w 2020 r.
- Wg Wnioskodawców szacunkowe koszty zwolnienia od podatku od nieruchomości, przedłużenia terminów płatności rat podatku od nieruchomości oraz przedłużenia terminów spłaty należności pieniężnej z tytułu oddania nieruchomości w najem, dzierżawę lub użytkowanie wyniosą łącznie od 0,7 do 1,0 mln zł.
Informacja:
Opinia Skarbnika nie odnosi się do oszacowania kwoty zwolnień od podatku dla określonej grupy podatników, których płynność spadnie poniżej 1,0. Dodatkowo można ten warunek obostrzyć do jego pogorszenia o 30 - 50% w stosunku do stycznia 2020 r. Dodatkowo można określić limit środków na realizację uchwały (np. w kwocie 500 000 zł).
Uruchomienie środków z rezerw lub innych wskazanych źródeł finansowania nie skutkuje brakiem:
- możliwości pokrycia zobowiązań z tytułu zadań ujętych w planie finansowym zatwierdzonym przez Radę Miejską,
- możliwości wypłaty wynagrodzeń dla pracowników jednostek organizacyjnych gminy, w tym ZUS i podatku,
- zaniechaniem spłaty rat kredytów zgodnie z zatwierdzonym przez Radę Miejską harmonogramem.
- naruszeniem przepisu art. 242 ustawy o finansach publicznych,
- zwiększeniem deficytu budżetowego.
Niepodjęcie tej uchwały może skutkować brakiem dochodów budżetowych z tytułu zaniechania działalności gospodarczej za kolejne 8 miesięcy”.







Napisz komentarz
Komentarze