Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
wtorek, 16 grudnia 2025 14:52
Reklama
Reklama
Reklama

Unijne dofinansowanie na drogi

Podpisana dziś umowa o dofinansowanie jest 71., jaką w ramach obecnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zawarła GDDKiA. Łączna wartość całkowita tych inwestycji to około 79,4 mld zł, w tym koszty kwalifikowalne około 44,58 mld zł oraz wkład unijny to blisko 37,87 mld zł.
Unijne dofinansowanie na drogi

Autor: Fot. GDDKiA

A6 Kijewo-Rzęśnica - 71 umowa z dofinansowaniem z UE

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest największym beneficjentem Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Podpisaliśmy już 71 z 93 umów na inwestycje, dla których przewidziane jest przyznanie dofinansowania z funduszy unijnych.

- Rozbudowa starej, poniemieckiej autostrady A6 to długo wyczekiwana inwestycja, dzięki której region otrzyma szansę na jeszcze szybszy rozwój. Jest to kolejny, ważny krok w stronę tego, aby mieszkańcy województwa zachodniopomorskiego zyskali wygodne połączenia drogowe z resztą Polski – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

- Dzisiejsza umowa jest kolejną, która podkreśla sprawność GDDKiA w wykorzystywaniu funduszy unijnych dla rozwoju sieci drogowej. Nie zasypiamy gruszek w popiele i przygotowujemy kolejne wnioski o dofinansowanie, tak aby w całości wykorzystać dostępną dla GDDKiA alokację środków unijnych w kwocie ponad 43,3 mld zł – podkreśla Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

 

Nowa nawierzchnia i większy węzeł

Najnowsza umowa o dofinansowanie dotyczy rozbudowy drogi S3/A6 na ponad pięciokilometrowym odcinku pomiędzy węzłami Kijewo i Rzęśnica. To fragment międzynarodowej drogi E28 prowadzącej z Berlina, przez Kołbaskowo, Szczecin, Goleniów, Koszalin, Gdańsk, Kaliningrad do Mińska. Inwestycja obejmuje dostosowanie istniejącej dwujezdniowy drogi z dwoma pasami ruchu do standardu autostrady. Starą poniemiecką betonową nawierzchnię drogi zastąpiono nową bitumiczną, a szerokość jezdni powiększono o pas awaryjny. Trasa została wygrodzona, a na odcinku przebiegającym przez lasy powstało duże przejście górne dla zwierząt.

Najważniejszą częścią inwestycji jest przebudowa węzła drogowego Szczecin Kijewo położonego na przecięciu autostrady A6 i drogi krajowej nr 10. Po przebudowie węzeł będzie miał nowe, szersze wiadukty, pod którymi będzie miejsce nie tylko na dwie jezdnie autostrady, dzięki którym poprawi się płynność przejazdu przez węzeł, ale także na nowe jezdnie zbiorczo-rozprowadzające. Nowe łącznice będą miały łagodniejsze łuki oraz pasy włączeń i wyłączeń, których dotychczas brakowało.

W efekcie powstanie większy węzeł drogowy, który oprócz większej płynności zapewni znaczącą poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zakończenie prac planuje się w III kwartale 2022 r.

Całkowita wartość inwestycji to 216 309 811,47 zł, z czego wydatki kwalifikowane to 129 131 729,59zł. Dofinansowanie unijne wyniesie 109 761 970,15 zł.

Rozbudowa drogi S3/A6 przyczyni się do zwiększenia dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T. Poprawi się jakość wewnętrznych powiązań komunikacyjnych poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową. Usprawniony zostanie ruch tranzytowy poruszający się w istniejącym korytarzu transportowym.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Koniec rozwoju Gryfina.. 01.04.2021 22:30
Droga do Gryfina to droga donikąd. Gardno ma swoją S 3 a Gryfin ? Do mostu na Odrze ? Po likwidacji dolnej nic tu nie ma. Zawalone parkingami centrum i tyle.

Drogowiec 31.03.2021 19:30
Całe szczęście, że Sawaryn się w to nie miesza. Jest nadzieja.

Łuzycka 31.03.2021 19:32
Fakt, ten to ma 2 lewe ręce do roboty i jeszcze przynosi pecha!

I biegusiem do pracy obejrzeć te śmieci ... 31.03.2021 05:42
Siedem czy osiem lat temu w kampanii wyborczej Srutututu obiecał przyśpieszenie. Przywoził to różnych posłów czy nawet kandydatów na europosłów i minęło 7 lat i są postępy. Już niedługo coraz bliżej , za rok cały. Jedno wydaje się pewne. Te przekręty z granicami miasta i nową trasą opóźniły inwestycje o dobre trzy, cztery lata. Szczecinek, Myślibórz i Wałcz obwodnice mają od kilku lat. Gryfino nie ma obwodnicy ani Łużyckiej. Niech tercet trzyma się od tego z daleka.

Oby watel 30.03.2021 22:48
Inwestycja krajowa. Milery i Seweryn już chyba nic nie spieprzą.

Precz z Milerem 30.03.2021 19:25
I bez pomocy Sawaryna będzie obwodnica co prawda kilka lat później niż miała być.. To przez to przyłączanie pól do miasta, zmianę granic i nową dokumentację. Ale w końcu coś się rusza. Już Milery chyba nie zaszkodzą.

obwodnica Gryfina 30.03.2021 18:24
Odcinki w przygotowaniu od prawie 50 lat.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama