Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
niedziela, 14 grudnia 2025 19:08
Reklama
Reklama

Atrakcyjny zespół trakcyjny. Nowe pociągi ruszą po naszych torach.

Chodzi o elektrycznych zespołów trakcyjnych. Właśnie Ponad przeznaczono na zakup czterech zespołów 130 milionów zł. - Dysponujemy najnowocześniejszą w Polsce flotą do obsługi regionalnych przewozów kolejowych i nadal inwestujemy w najlepszy tabor - podkreśla Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz. - Rozstrzygnięty właśnie przetarg przewiduje opcję, 4+4. Decyzja jeszcze nie zapadła, ale rozważamy taką możliwość.
  • Źródło: dost.
Atrakcyjny zespół trakcyjny. Nowe pociągi ruszą po naszych torach.
Takie nowoczesne elektryki wjada jeszcze na nasze tory.

Autor: wzp

Tabor kolejowy należący do samorządu województwa (w sumie 74 pojazdy) będzie jeszcze nowocześniejszy. Zamówienie na cztery czteroczłonowe EZT jest właśnie finalizowane. Przypomnijmy - w ogłoszonym kilka miesięcy temu przetargu złożona został jedna oferta, a cena pociągów była nieco wyższa (130 724 400 zł brutto) niż zakładano (123 mln zł brutto). Sejmik WZ zdecydował jednak o zwiększeniu kwoty na zakup pojazdów. Później stosowną uchwałę przyjął Zarząd Województwa.

Optymistyczny scenariusz

- Kupujemy nowe pociągi dla Pomorza Zachodniego! - informuje marszałek Olgierd Geblewicz. Dysponujemy najnowocześniejszą w Polsce flotą do obsługi regionalnych przewozów kolejowych i nadal inwestujemy w najlepszy tabor. Rozstrzygnięty właśnie przetarg przewiduje opcję, 4+4, zamówienie podstawowe plus dodatkowe cztery pociągi. Decyzja jeszcze nie zapadła, ale rozważamy taką możliwość - dodaje marszałek.

 W tym optymistycznym scenariuszu Województwo Zachodniopomorskie zyskałoby osiem fabrycznie nowych pojazdów. Zamówione EZT mają pojawić się na torach do listopada 2025 r. Będą przystosowane do jazdy dwukierunkowej (z prędkością eksploatacyjną min. 160 km/h) i wyposażone w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa, klimatyzację, wi-fi, dwie toalety oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością. W pojazdach zaplanowano 154 stałe miejsca siedzące, 36 uchylnych oraz 273 miejsca stojące, a także 16 stanowisk do przewozu rowerów (wcześniej standardem było 10 miejsc). W przedsionkach będą kosze do segregacji odpadów, a w środkowych członach pojazdu zaprojektowano podwójne drzwi, żeby łatwiej wysiadało się z wózkiem czy rowerem.

Wymiana taboru

 - Realizując takie zamówienia, odpowiadamy na oczekiwania mieszkańców i gości odwiedzających nasz region  - wyjaśnia marszałek Olgierd Geblewicz. - Bezpieczny, wygodny, ekologiczny transport to dla samorządu województwa priorytet! Na Pomorzu Zachodnim nie ma już starych pociągów. Przez dwa lata nasza flota wzbogaciła się o 12 hybryd. Kupiliśmy też 40 elektrycznych Impulsów. Ale jest jeszcze kilka pojazdów, które chcemy zastąpić najnowocześniejszymi elektrykami.

Pojazdy, których właścicielem jest samorząd województwa, są użytkowane przez POLREGIO. Pociągi z logo Pomorza Zachodniego wyruszają w trasę nawet 270 razy dziennie, przewożąc tysiące pasażerów. W 2022 roku z usług kolei regionalnych na Pomorzu Zachodnim skorzystało przeszło 7,5 mln osób. To największa liczba pasażerów od ponad 10 lat.

Dostawcą nowych pojazdów będzie nowosądecki NEWAG S.A.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

i
pamiętam 08.06.2023 19:54
OStatnio zaliczamy skok cywilizacyjny. Jeszcze 10 lat temu...

Lokalek 08.06.2023 18:32
Te, aktorzyna OG, pokaż lepiej gdzie jest to SKM, dlaczego jeździmy przez Dąbie przez rok, zamiast planowanego miesiąca, dlaczego znów inwestycja w postaci SKM jest opóźniona o dwa lata, gdzie jest transport do miast powiatowych, leżących poza "rejonem" Szczecina i czemu jedyne inwestycje drogowe, którymi sobie buźke wycierasz, to drogi rowerowe?

zgr-edo 08.06.2023 16:13
na czym polega atrakcyjność tych zestawów ? Nowe, ale raczej zwykłe pociągi dostosowane do standardów XXI w. Kiedyś stary tabor trzeba było wymienić na nowy. Autopromocja Geblewicza, jego nazwisko, aby się wyróżniało wytłuszczone jest ciemnym, grubszym drukiem.

Knagulec. 06.06.2023 17:46
Czy to prawda że między Górnym Tarasem a Dolnym powstaje metro? Podobno wykopali już pół metra. Zawsze to lepiej niż dotychczasowy transport rurami z góry na dół prawda!

Alternatywa 07.06.2023 02:03
Czego to Leniwy nie obiecał 9 lat temu i nic.

i
pasażer 06.06.2023 16:46
Tylko dlaczego do Szczecina jedzie się 40 minut?

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: MalwinaTreść komentarza: Polsat wie, co robi i dlatego wygrywa oglądalność! W Sylwestra liczy się dobra zabawa, a nie "edukacja" kulturalna. Mają Thomasa Andersa dla starszych, Górniak i Bajm dla tych "klasycznych" i cały wagon disco polo. Mieszanka jest idealna, aby zgarnąć 3 miliony widzów. Czysty pragmatyzm, a nie ambicje.Data dodania komentarza: 14.12.2025, 18:09Źródło komentarza: Telewizyjna rywalizacja sylwestrowa. Kto stawia na Stinga, a kto na wykonawców disco poloAutor komentarza: tutejszyTreść komentarza: Tez przed telewizorem będę przełączał kanały.Data dodania komentarza: 14.12.2025, 18:09Źródło komentarza: Telewizyjna rywalizacja sylwestrowa. Kto stawia na Stinga, a kto na wykonawców disco poloAutor komentarza: BogdanTreść komentarza: Prez. Janusz Malinowski mówi o równym takcie i wygodzie. Gdzie ta wygoda, skoro ostatni pociąg do Widuchowej, Chojny czy Mieszkowic odjeżdża o 20:35? Wieczorne wyjścia do kina czy lekarza w Szczecinie są teraz niemożliwe. Trudno to nazwać rozwojem siatki połączeń, jeśli omija się mieszkańców przygranicznych gmin!Data dodania komentarza: 14.12.2025, 18:08Źródło komentarza: PKP Intercity jedne połączenia likwiduje, ale więcej organizuje. Powiat gryfiński traciAutor komentarza: jaTreść komentarza: Ten Jarmark w Moryniu to już nasza coroczna tradycja. Koncert Orkiestry Ukulele był po prostu mistrzowski! Brawo dla organizatorów za taką energię i świąteczny klimat. 🎅🎄Data dodania komentarza: 14.12.2025, 18:07Źródło komentarza: Moryń rozbrzmiewał świąteczną magią. Zapamiętane dźwięki MOU i Ukubanditos
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama