Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 20 maja 2024 04:50
Reklama

W przyszłym tygodniu nowa benzyna na stacjach. Sprawdź, czy swoje auto zatankujesz

Dobrze rzucić okiem na naklejkę na wlewie paliwa do swojego samochodu. Tam znajduje się informacja, czy auto jest dostosowane do nowej benzyny.
W przyszłym tygodniu nowa benzyna na stacjach. Sprawdź, czy swoje auto zatankujesz
Nowe paliwo nie do każdego samochodu.

Autor: iStock

„Od 1 stycznia 2024 r. na stacjach paliw w Polsce będzie wprowadzane sukcesywnie nowe paliwo – benzyna silnikowa 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów – tzw. E10. Benzyna silnikowa E10 zastąpi na stacjach paliw benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. 

Benzyna silnikowa E5, która zostanie zastąpiona benzyną E10, zawiera maksymalnie do 5% objętościowo biokomponentów (bioetanolu), podczas gdy benzyna E10 będzie zawierała maksymalnie do 10% objętościowo biokomponentów” – wyjaśnia Polska Izba Paliw Płynnych.

Nie powinno być z tym problemu

Benzyna E10 jest już szeroko stosowana na całym świecie. Od 2016 r. jest również paliwem wzorcowym, na którym nowe samochody są testowane pod kątem emisji i osiągów. Sama zmiana, która wchodzi teraz do Polski, wynika z tego, że chcemy w ten sposób zmniejszyć emisję zanieczyszczeń do atmosfery.

Czy dany samochód jest w pełni przystosowany do nowego paliwa? Nie powinno być z tym problemu, bo według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego średni wiek samochodu osobowego w 2020 roku wynosił w Polsce 14,3 roku. Oznacza to, że większość pojazdów osobowych z silnikiem o zapłonie iskrowym wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 r. jest przystosowana do używania benzyn silnikowych E10.

Jeżeli jednak ktoś chce się upewnić, może zajrzeć na wewnętrzną stronę klapki wlewu paliwa. Tam często znajduje się naklejka, a na niej informacja o właściwym paliwie. 

Można także zajrzeć na stronę internetową  Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA. Tam znajduje się raport paliwowy dotyczący marek samochodów.

Lista marek i modeli

Alfa Romeo – wszystkie modele wyprodukowane po 1 stycznia 2011 roku. A także:

Giulietta (wszystkie silniki),

159: 1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6,

Brera: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6,

Spider: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6,

Audi – we wszystkich modelach, z wyjątkiem aut, których silniki wyposażono we wtrysk pośredni,

BMW – wszystkie silniki benzynowe,

Citroen – wszystkie wyprodukowane po 1 stycznia 2000 r.,

Dacia – wszystkie silniki,

Fiat – wszystkie silniki od 2000 r. poza:

Barchetta 1.8 16V,

Bravo/Brava 1.6 16V,

Doblo 1.6 16V,

Marea 1.6 16V, 2.0 16V,

Multipla 1.6 16V,

Palio1.6 16V,

Punto 1.8 16V,

Stilo 1.6 16V, 1.8 16V, 2.4 20V,

Ford – wszystkie od 1992 poza modelem Mondeo 1.8 SCI (2003-2007),

Honda – wszystkie do 1995 roku,

Hyundai – wszystkie modele,

Kia – wszystkie modele,

Mazda – wszystkie od 2002 roku,

Mitsubishi – wszystkie modele poza tymi z silnikami benzynowymi GDI (Mitsubishi Carisma) i wyprodukowanymi przed 2007 r.,

Nissan – wszystkie od 2001 r.,

Opel – wszystkie poza silnikami benzynowymi 2.2 z bezpośrednim wtryskiem paliwa: Vectra, Signum i Zafira,

Peugeot – wszystkie od 2000 r.,

Renault – wszystkie od roku 2007 poza:

Renault 19,

Megane 1. generacji z silnikiem 2.0 F5R 700 (wtrysk bezpośredni),

Megane 1. generacji z silnikiem 2.0 F5R 740 (wtrysk bezpośredni),

Laguna 2. generacji z silnikiem 2.0 F5R 782,

także modele wyprodukowane między 1 stycznia 2000 r. i 31 grudnia 2002 r.:

Laguna 2. generacji z silnikiem 2.0 F4R 764 Turbo,

Laguna 2. generacji z silnikiem 2.0 F4R 765 Turbo,

Espace 4. generacji z silnikiem 2.0 F4R 790 Turbo,

Espace 4. generacji z silnikiem 2.0 F4R 794 Turbo,

VelSatis z silnikiem 2.0 F4R 762 Turbo,

VelSatis z silnikiem 2.0 F4R 763 Turbo,

Avantime z silnikiem 2.0 F4R 760 Turbo,

Avantime z silnikiem 2.0 F4R 761 Turbo.

Seat – wszystkie poza pojedynczymi rocznikami Toledo 2.0 FSI, Leon 2.0 FSI, Altea 2.0 FSI,

Skoda – wszystkie modele poza Felicją z silnikiem 1.3 OHV o mocy 40 lub 50 kW (produkcja od 1994 do 2000 roku),

Toyota – wszystkie modele od 1998 r. poza:

Avensis 2.0 (silnik benzynowy 1AZ-FSE) 2000 – 2008,

Avensis 2.4 (silnik benzynowy 2AZ-FSE) 2003 – 2008,

Volkswagen – wyjątki to:

Polo 1.4 FSI 63 kW (2002-2006). i rok modelowy 2002-2006),

Golf IV 1.6 FSI 81 kW (2002-2004),

Golf IV Variant 1.6 FSI 81 kW (2000-2006),

Bora 1.6 FSI 81 kW (2001-2005),

Bora Variant 1.6 FSI o mocy 81 kW (2001-2005),

Golf V 1.4 FSI 66 kW (2003-2005),

Touran 1.6 FSI 85 kW (2002-2004),

Volvo – każdy model wyprodukowany od roku 1976.
 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Penisista z batem 30.12.2023 22:55
Tylko złote pęciwo z rózgi jako paliwo. Albo konik popędzany batem w imię narzucanego pseudo eko.

A. Żmijewski 30.12.2023 20:36
Żuczek pyr pyr jest zasadniczo dieslem ale idzie spokojnie na mieszance niebieskiej z olejem rzepakowym pyr pyr

już wkrótce 30.12.2023 20:12
Ci ze starymi autami będą mieli coraz większy problem.

Automobilista 30.12.2023 22:53
No ja już będę musiał przerzucić się na PB98 E5 bo mam zasilanie gaźnikowe. A ten nowy embrion paliwowy wykończy mi układ zasilania. Nie mam zamiaru ryzykować obniżeniem niezawodności. Powinna pozostać alternatywa PB95 pomiędzy E5 a E10. Ale kto się tam interesuje i troszczy wśród tych ignorantów???

po prostu 31.12.2023 11:56
Tankuj 98

Automobilista 31.12.2023 12:09
Ono jest niestety droższe... Ale tak urządzili żeby tankować teraz droższe paliwo bez pozostawienia szerszej alternatywy.

pewne 30.12.2023 19:20
Zmiany, zmiany, zmiany - jedynie pewna rzecz.

Reklama
ReklamaMrówka
Reklama