Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
sobota, 20 grudnia 2025 10:46
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Zwrot za bilet kolejowy. Tak trzeba wywalczyć o zwrot pieniędzy

Gorąc, duchota i gigantyczne spóźnienie. Letnia podróż koleją nie zawsze należy do najprzyjemniejszej.
Zwrot za bilet kolejowy. Tak trzeba wywalczyć o zwrot pieniędzy
Podróż może być uciążliwa, zwłaszcza dla dzieci.

Autor: Canva

– W porównaniu z tym, co się działo jakieś 10 lat temu, to i tak jest dużo lepiej – mówi pan Michał, jeden z częstych pasażerów PKP. 

Kiedy jedzie na wakacje w Polsce, zawsze wybiera pociąg

– Nawet z rodziną. Jest przyjemnie, cicho, jest gdzie odstawić rower. Kilka lat temu sytuacja była zupełnie inna – brak klimatyzacji, brak internetu, ścisk, natłok pasażerów – wspomina.

I zauważa, że niestety nadal zdarzają się opóźnienie pociągów. 

– To są rzeczy, które w Polsce się nie zmienią chyba nigdy. Ostatnio takie gigantyczne opóźnienie, kiedy utknęliśmy na 2 godziny w szczerym polu, miało miejsce 2 lata temu – wspomina.

I – niestety – zdarza się to do dziś. 

Płacz dzieci i 200 minut

– W pociągu ścisk, wszystkie miejsca zajęte, pisk przemęczonych dzieciaków. Z głośników usłyszeliśmy optymistycznie zapewnienie, że pociąg na trasie będzie regularnie zmniejszał opóźnienie. Jednak nic takiego się nie stało, bo pociąg, choć pospieszny, na kolejnych stacjach stał po kilkanaście minut. W Kielcach ponad 20 – tak pani Małgorzata opisała serwisowi gazeta.pl swoją podróż pociągiem relacji Lublin – Wrocław. 

I dodała: – Tuż przed wjazdem na ten dworzec zapytałam konduktora, ile będziemy stać. Usłyszałam, że chwilę. Wystarczyło powiedzieć prawdę, a wyskoczyłabym po mineralną do kiosku, dla siebie i mamy, bo ta, którą miałam, już się skończyła.

Jej pociąg w upalny dzień zaliczył 200-minutowe opóźnienie. PKP Intercity ma wyjaśnić sprawę.

Zwrot za bilet

Co może zrobić pasażer, kiedy jego skład notuje tak duże opóźnienie? Może żądać zwrotu pieniędzy za bilet:

  • 25 proc. ceny biletu, jeśli opóźnienie wynosi od 60 do 119 minut,
  • 50 proc., jeśli opóźnienie wynosi 120 minut lub więcej.

Procedura ubiegania się o finansową rekompensatę jest bardzo prosta i nie trzeba dostarczać dodatkowych dowodów na opóźnienie. Wniosek o odszkodowanie można złożyć elektronicznie, pocztą lub osobiście w kasie biletowej.

Ale uwaga, są też sytuacje, kiedy pieniądze nie są zwracane. Tak jest np. w przypadku ekstremalnych warunków pogodowych i katastrof naturalnych, które wpływają na jazdę pociągu. 

Jest jeszcze rzecznik praw pasażera kolei

I może się zdarzyć, że właśnie takimi argumentami będzie posługiwał się przewoźnik. Nawet jeżeli tak się stanie, to sprawa dla pasażera nie jest przegrana. Może skierować sprawę do sądu albo wybrać inną ścieżkę: skontaktować się z rzecznikiem praw pasażera kolei.

„Jeżeli przedsiębiorca kolejowy nie uznał Twojej reklamacji, a Ty nie zgadzasz się z jego decyzją, możesz zwrócić się o pomoc do Rzecznika Praw Pasażera Kolei. Jeśli domagasz się rekompensaty od przewoźnika czy zarządcy infrastruktury nie musisz iść do sądu. Długotrwały proces może zastąpić postępowanie przed Rzecznikiem Praw Pasażera Kolei. Nie powinno ono trwać dłużej niż 90 dni” – zachęca biuro RPPK.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

A. Żmijewski 17.07.2024 07:12
Nie ma to jak pyr pyr jazda żuczkiem pyr pyr, który zasadniczo nigdy się nie spóźnia z dostawą ogrodowych pomidorów z hurtu pyr pyr.

5,19 16.07.2024 14:50
To trzeba było jechać polskim POciagiem , a nie niemieckim . Byłem na mistrzostwach Europy , to widziałem reichsbahn .

baon 16.07.2024 12:53
Trochę trzeba poczekać i się natrudzić.

Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaŻyczenia świąteczno-noworoczne gm. Widuchowa (18.12.2025-07.01.2026)
Reklama
ReklamaŻyczenia świąteczno-noworoczne PGE (17.12.2025-07.01.2026)
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama