Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
czwartek, 18 grudnia 2025 05:03
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Strefa czystego transportu ma być obowiązkowa. Jest miasto, które się nie zgadza

Rząd zdecydował, że będzie przymusowe ograniczenie wjazdu do miast dla samochodów najmniej ekologicznych. Ale w wyjątkowych okolicznościach.
Strefa czystego transportu ma być obowiązkowa. Jest miasto, które się nie zgadza
Żeby poprawić jakość powietrza i zmniejszyć ilość spalin.

Autor: Canva

„Zakaz wjazdu do Strefy Czystego Transportu dotyczy aut benzynowych starszych niż 1997 r. oraz z silnikiem Diesla starszych niż 2005 r.” – tak zdecydowała Warszawa.

Takie strefy powstają z reguły w centrach miast, gdzie ruch jest największy. Mogą na ten teren wjechać tylko wybrane pojazdy, a dodatkowo ich właściciele muszą wyposażyć pojazd w specjalną naklejkę zaświadczającą, że po danych ulicach mogą się poruszać.

Strefy mają swoich przeciwników i zwolenników

Strefy czystego transportu (SCT) budzą w Polsce olbrzymie kontrowersje. Ich przeciwnicy mówią, że aby zawieźć dziecko do szkoły, trzeba kupić nowe auto. Zwolennicy z kolei podnoszą argumenty o ochronie środowiska. Ci pierwsi liczą, że w ich miastach takie strefy nie powstaną. Mogą się jednak przeliczyć.

Katowice są przeciw. Twierdzą, ze nie tam zostały ustawione czujniki. 

Żeby poprawić jakość powietrza i zmniejszyć ilość spalin

„Projekt przewiduje mechanizmy, które będą wspierać działania zmniejszające ilość szkodliwych emisji pochodzących z transportu drogowego. Ze względu na potrzebę poprawy jakości powietrza w największych polskich miastach konieczne są także działania związane z rozwojem zeroemisyjnego transportu zbiorowego oraz wprowadzenie obowiązku tworzenia stref czystego transportu” – tak Centrum Informacyjne Rządu opisuje najnowszy projekt ustawy, który dotyczy powstawania SCT.

W dokumencie zapisano, że powstawanie stref będzie obowiązkowe. Ale nie wszędzie i pod pewnymi warunkami.

Tam muszą powstać strefy czystego transportu 

SCT mają być obowiązkowe w miastach, w których liczba mieszkańców jest większa niż 100 tys. i w przypadku „przekroczenia poziomu dwutlenku azotu (NO2) dopuszczalnego w powietrzu”.

Dodatkowo od 2026 roku miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą musiały kupować wyłącznie autobusy zeroemisyjne.

„Jednocześnie, odciążone zostaną samorządy o liczbie mieszkańców powyżej 50 tys., które obecnie muszą realizować to zadanie publiczne z wykorzystaniem pojazdów zero i niskoemisyjnych. Nowe przepisy znoszą te wymagania” – informuje CIR.

Z czego wynikają te postanowienia? Z dbałości o jakość powietrza

A to wiąże się ze stanem zdrowia Polaków. CIR przywołuje badania naukowców ze Śląskiego Centrum Chorób Serca oraz Uniwersytetu Śląskiego. Udowodnili oni, że smog ma strategiczny wpływ na zwiększanie liczby hospitalizacji i zgonów.

„Szacuje się, że w 2019 roku odnotowano w naszym kraju ok. 43 tys. przedwczesnych zgonów ze względu na przekroczenie poziomu dopuszczalnego pyłu zawieszonego PM2,5 w powietrzu. Ponadto podwyższony poziom najbardziej toksycznej składowej spalin, czyli tlenków azotu, powoduje częstsze występowanie zawałów serca (o 12 proc.), udarów mózgu (o 1 proc.), zatorowości płucnej (o 1 proc.) oraz migotania przedsionków serca (o 24 proc.).” – przytacza dane CIR.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

jade tylko Transitem 28.10.2024 21:17
ja tylko tranzytem starym kopcacym transitem

A. Żmijewski 28.10.2024 10:31
Żuczek pyr pyr zasadniczo wszędzie wjedzie nie ma to tamto jakieś lewackie pyr pyr zakazy

4 27.10.2024 16:05
zielony faszyzm w natarciu

Jarek 27.10.2024 20:13
4 27.10.2024 16:05
zielony faszyzm w natarciu
Przynajmniej ci od czarnego syfu nie mają teraz prawa głosu.

tyle 27.10.2024 15:35
Elektryki uwolnią nas od tego smrodu.

R 27.10.2024 16:16
Ale najpierw powstanie 20 fabryk do produkcji tego cuda ale najlepsze będą koszty utylizacji akumulatorów które po 10 latach padną - koszt wymiany kilkadziesiąt tysięcy

Demokracja 28.10.2024 06:06
No i korków nie będzie. Zapytaj kogoś starszego, ile samochodów było 40 lat temu

a fe! 27.10.2024 15:14
Siwy dym!

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaŻyczenia świąteczno-noworoczne PGE (17.12.2025-07.01.2026)
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: Górny TarasTreść komentarza: Ksiądz, który ma córkę i kupuje jej mieszkania za pieniądze z oszustw podatkowych... To brzmi jak scenariusz kiepskiego serialu kryminalnego, a to wydarzyło się naprawdę na warszawskim Bródnie. Brak słów na taką hipokryzjęData dodania komentarza: 18.12.2025, 00:19Źródło komentarza: Ksiądz organizował oszustwa dotyczące skarbówki. Swojej córce i jej matce kupił dwa mieszkaniaAutor komentarza: dolarTreść komentarza: Warto zapytać na piątkowej sesji, ile ta "operacja" kosztowała podatników. 6-7 ludzi i ciężki sprzęt do zniszczenia czegoś, co rosło kilkaset lat i pracowało za darmo. Najgorsze, że to dopiero początek wydatków, bo teraz te drzewa będą wymagały corocznych poprawek i kontroli. To nie jest gospodarność, to wyrzucanie pieniędzy w błoto i niszczenie wspólnego mienia.Data dodania komentarza: 18.12.2025, 00:18Źródło komentarza: Betonowa duma czy dendrologiczny wyrok? „Rzeź” lip na rynkuAutor komentarza: zastanawiam sięTreść komentarza: Czy te kary są naprawdę za małe, że ludzie nadal ryzykują życie swoje i innychData dodania komentarza: 18.12.2025, 00:15Źródło komentarza: Nocny rajd przerwany przez policję. 28-latek z promilami zatrzymany w centrum miastaAutor komentarza: prawnik_in_speTreść komentarza: Weryfikacja termowizyjna to śliski temat. Wystarczy słaba izolacja dachu w nieużytkowym strychu, żeby dron pokazał ciepło. I co? Biegły będzie udowadniał, że tam mieszkam, bo ucieka mi ciepło przez dziurawy dach? Szykuje się fala odwołań do SKOData dodania komentarza: 18.12.2025, 00:14Źródło komentarza: Gminy zaczęły używać dronów i zdjęć satelitarnych by sprawdzić naszą posesję. Słone koszty
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama