Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 16:01
Reklama
Reklama
Reklama
CyberEdukator w gryfińskiej szkole. Czytaj tylko na igryfino!

Uczniowie z I LO w Gryfinie nie mają złudzeń. Social media a psychika młodych

Media społecznościowe – przestrzeń pełna kolorowych obrazów, idealnych sylwetek i pozornie szczęśliwych ludzi. Ale co czujemy, kiedy odkładamy telefon? Postanowiłem to sprawdzić, przeprowadzając wśród uczniów I Liceum Ogólnokształcącego w Gryfinie autorską ankietę w ramach projektu CyberEdukator. Wyniki? Zatrważające! - informuje za naszym pośrednictwem Tomasz, autor inicjatywy CyberEdukator z Gryfina.
Uczniowie z I LO w Gryfinie nie mają złudzeń. Social media a psychika młodych
Przerwa w szkole.

Autor: Tomasz, autor inicjatywy CyberEdukator

W badaniu wzięło udział 110 uczniów, głównie w wieku 15–18 lat. Pytanie było proste: Jak czujesz się po spędzeniu czasu w mediach społecznościowych? 

Okazuje się, że im dłużej jesteśmy online, tym gorzej się czujemy. Ci, którzy korzystają z aplikacji społecznościowych krócej niż godzinę dziennie, nie zauważają negatywnych skutków. Ale ta grupa to zaledwie margines.

Wśród uczniów spędzających od 1 do 3 godzin dziennie na TikToku, Instagramie czy Snapchacie, aż 14 osób przyznało, że ich nastrój jest „raczej gorszy” lub „zdecydowanie gorszy”. Podobnie było wśród tych, którzy scrollują przez 4–6 godzin (9 odpowiedzi negatywnych) oraz powyżej 6 godzin (8 odpowiedzi). Nawet jeśli część osób deklarowała neutralne czy pozytywne emocje, to ogólny trend jest niepokojący.

Eksperci od lat ostrzegają przed wpływem social mediów na psychikę młodzieży – i nie są to puste słowa. Nasze lokalne dane pokazują, że problem nie dotyczy tylko odległych miast czy anonimowych statystyk. Dotyczy nas, uczniów z Gryfina, tu i teraz.

Jak trafnie zauważył jeden z nauczycieli I LO: 

„Powoduje to rozchwianie emocjonalne młodzieży, która nie umie bądź nie chce odróżnić fikcji internetowej od rzeczywistości”.

To zdanie idealnie oddaje sedno problemu – media społecznościowe często zaburzają percepcję świata, a młody człowiek nie zawsze potrafi się temu oprzeć.

CyberEdukator powstał właśnie po to, by to zmienić. Chcę, żebyśmy uczyli się, jak korzystać z internetu świadomie i bezpiecznie. Byśmy zadali sobie pytanie: ile kosztuje nasz czas spędzony online? I czy warto go poświęcać kosztem własnego spokoju?

W obliczu tych danych jedno staje się jasne – mniej naprawdę może znaczyć więcej. Zwłaszcza gdy chodzi o nasze zdrowie psychiczne.

Tomasz, autor inicjatywy CyberEdukator



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Obywatelka 24.05.2025 15:00
Też zaczynam ograniczać....dużo lepiej się czuje jak ograniczam ....słyszę sama siebie i ta cisza ....natłok tych informacji za dużo tego ...

Hej 23.05.2025 20:43
Brawo Tomasz fajna inicjatywa, brałem udział w ankiecie :)

tak 23.05.2025 18:41
Wszystko będzie, jak być powinno, tak już jest urządzony świat.

A. Żmijewski 23.05.2025 14:22
Po prostu młodzież pyr pyr odkleja się od rzeczywistości i zasadniczo zapomina o szczęściu i ogrodowych pomidorach ze szklarni pyr pyr

A. Żmijewski 23.05.2025 14:22
Po prostu młodzież pyr pyr odkleja się od rzeczywistości i zasadniczo zapomina o szczęściu i ogrodowych pomidorach ze szklarni pyr pyr

prosta decyzja 23.05.2025 07:34
Wybór należy do ciebie.

e.v 23.05.2025 00:04
świetny pomysł z tą inicjatywą, brawo CyberEdukator!

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama