Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 26 grudnia 2025 18:24
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Spora zmiana dla pacjentów. Zadzwoni sztuczna inteligencja i za karę wstawi „na koniec kolejki”

Jest decyzja w sprawie centralnej e-rejestracji. Oznacza to, że pacjentowi o wizycie lekarskiej przypomni automatyczny telefon. Będą też kary dla tych, którzy nie przyjdą na wizytę.
Spora zmiana dla pacjentów. Zadzwoni sztuczna inteligencja i za karę wstawi „na koniec kolejki”
W kolejce do lekarza.

Autor: Canva

O tym rozwiązaniu była mowa od dawna, ale dopiero teraz projekt nabrał tempa. Rząd zaakceptował projekt ustawy wprowadzającej centralną e-rejestrację pacjentów. A to oznacza daleko posuniętą automatyzację zapisywania się do lekarza.

Najpierw pilotaż, potem wdrożenie usługi

„Centralna e-rejestracja umożliwia pacjentom szybkie i wygodne umawianie wizyt oraz badań. System oferuje wiele usprawnień, które poprawiają dostęp do świadczeń i zwiększają efektywność wykorzystania zasobów ochrony zdrowia” – zapewnia Ministerstwo Zdrowia.

I dodaje, że pilotaż centralnej e-rejestracji potrwa do końca roku. I tak było.

Świadczeniodawcy będą mieli czas na wdrożenie usługi od 1 stycznia do 1 lipca 2026 roku – po tym terminie integracja z centralną rejestracją dla wyżej wymienionych świadczeń będzie obowiązkowa. Niedopełnienie tego obowiązku będzie się wiązało z konsekwencjami finansowymi przy rozliczeniach z NFZ” – ostrzega MZ.

Zadzwoni AI i przypomni o wizycie

W całym tym procesie chodzi o to, żeby skrócić kolejki do lekarzy, scyfryzować je, a także zdyscyplinować pacjentów. Bo jednym z problemów polskiej ochrony zdrowia są nieodwołane wizyty lekarskie. Zapisani pacjenci nie przychodzą, ale nie informują o tym wcześniej. Efekt jest taki, że lekarz czeka, pacjenta nie ma, a w tym czasie mogła zostać przyjęta inna osoba.

Chociaż przychodnie często wcześniej dzwonią, wysyłają sms-y, to i tak skala problemu jest ogromna. W 2023 r. przepadło aż 1,3 mln takich terminów. Podobnie było w ubiegłym roku.

Pacjenci będą rejestrować się na wizyty tak samo, jak w toku prowadzonego programu pilotażowego: przez Internetowe Konto Pacjenta, aplikację mobilną mojeIKP bądź w siedzibie placówki medycznej – wylicza rynekzdrowia.pl.

I wyjaśnia: „Nowością ma być wdrożenie w ramach CeR asystenta głosowego (z ang. voicebot), który będzie automatycznie przypominał pacjentom o zbliżającym się terminie wizyty, potwierdzał obecność, a w razie konieczności przekładał lub anulował zapis (wycofa zgłoszenie centralne i dokona nowego zgłoszenia)”.

To jedna z nowości w centralnej e-rejestracji.

Nie przyjdziesz na umówioną wizytę, zapłacisz karę

Część lekarzy postuluje, żeby niesolidnych pacjentów karać. Mówią o potrzebie wprowadzenia kaucji (np. 10 zł) w momencie rezerwowania wizyty, która nie zostanie zwrócona, jeżeli pacjent nie przyjdzie. Jest też propozycja (przedstawiona w petycji do Sejmu), aby za pierwsze opuszczenie terminu pacjent płacił 50 zł kary, za drugie 100 zł, a potem może trafić na czarną listę.

W e-rejestracji zapisano inne rozwiązania. Także karę, ale nie finansową. Sankcją będzie przesunięcie na koniec kolejki.

„W przypadku niezgłoszenia się w ustalonym terminie udzielenia świadczenia podlegają oni skreśleniu z harmonogramu przyjęć i centralnego wykazu oczekujących. Chyba że uprawdopodobnią, że niezgłoszenie się w ustalonym terminie nastąpiło z powodu tzw. siły wyższej” – czytamy.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

xD 26.12.2025 16:33
Ale pacjent

kolec 26.12.2025 15:56
Niespodziewana zmiana miejsc.

Kiecman 26.12.2025 15:56
Widać że pacjent w kolejce na oddział zamknięty

Manieek 26.12.2025 15:40
Czy na zdjęciu jest simek *** ?

statystyk 26.12.2025 15:21
360,6 milionów porad lekarskich w 2024 (dane GUS) - tych "zmarnowanych" to jedna trzecia procenta!!! I po to wydaje się grube miliony, zamiast usprawnić proces rejestracji? Według mnie jedna trzecia procenta to naprawdę bardzo mało - a jeśli doliczy się, że to często ludzie chorujący na różne choroby, więc część z tych wizyt wypadło z powodu pobytu w szpitalach, nagłego pogorszenia itp - to naprawdę NIEWIELKI problem - statystycznie... Zresztą, co da, jeśli starsza osoba dodzwoni się i powie, że "jutro nie może przyjechać, bo jej chora na grypę"? Kolejka się przesunie? A niby jak? Wiele miesięcy wcześniej rejestrowane, załatwianie dojazdu, zwolnienia czy urlopu dla bliskich - to nie takie proste nagłe powiedzenie "przyjedź dzień wcześniej..."

AI VAI I NA SATURNA HA HA AH 26.12.2025 15:13
ZA MNIE JUZ PISZE TU NA FORUM AH AHA H

Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaŻyczenia świąteczno-noworoczne gm. Widuchowa (18.12.2025-07.01.2026)
Reklama
ReklamaŻyczenia świąteczno-noworoczne PGE (17.12.2025-07.01.2026)
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama