Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 05:20
Reklama
Reklama
Reklama

Czyszczą konta użytkownikom BLIK podczas "aktualizacji". Zaczyna się od SMS

Najpierw przychodzi sms z informacją, żebyś zaktualizował BLIK. Jeśli to zrobisz, wpadniesz w pułapkę oszustów, którzy w ten sposób chcę wyłudzić login i hasło do banku.
Czyszczą konta użytkownikom BLIK podczas "aktualizacji". Zaczyna się od SMS

Autor: Canva / blik.com

CERT Orange Polska ostrzega na swojej stronie przed kolejną kampanią phishingową, w trakcie której oszuści wykorzystują polski systemu płatności mobilnych BLIK. Do swoich potencjalnych ofiar wysyłają sms-y. 

Tłumaczą je konieczną „aktualizacji bezpieczeństwa”, żeby zdobyć nasz login i hasło do banku.

Zaczyna się od sms-a

W treści sms-a, cytowanego przez CERT Orange Polska, czytamy:

„Obowiązkowa aktualizacja bezpieczeństwa Twojego konta Blik Drogi Użytkowniku. W ramach obowiązkowej aktualizacji bezpieczeństwa musimy zgodnie z ustawą §37, ust. 2 potwierdzić dane Twojego konta. Uprzejmie prosimy o potwierdzenie danych najpóźniej do 20 listopada na hxxps://blik-pl[.]info/?=765756, aby zapewnić dalszy dostęp do Blik. Dziękujemy, Zespół Blik”. 

Treść otwarcie wskazuje, że mamy do czynienia z próbą oszustwa, z socjotechniczną sztuczką z „bezpieczeństwem” – podkreślają eksperci CERT Orange Polska.  I punktują: 

- jest powołanie się na enigmatyczną „ustawę” (bez nazwy),

- jest domena blik-pl[.]info, którą nieświadomy internauta może wziąć za blik[.]pl. Tymczasem oficjalną domeną Polskiego Standardu Płatności jest blik.com.

Trafiasz na stronę i przekazujesz oszustom login i hasło

W ten sposób trafiamy na stronę sugerującą konieczność aktualizacji bezpieczeństwa, żeby ostatecznie przekazać oszustom login i hasło.

„W przypadku analizowanej przez nas serii wiadomości nadawcą był numer +4522761322. +45 to kod Danii, zaś składnia wskazuje na numer komórkowy. Warto zaznaczyć, że ten kraj jako nadawca występuje rzadko w phishingowych sms-ach” czytamy na stronie cert.orange.pl.

Zadzwoń do biura obsługi klienta albo na infolinię

Jeśli już trafi do nas komunikat np. o aktualizacjach bezpieczeństwa, nie powinniśmy od razu reagować – ostrzegają eksperci. Bezpieczniej jest wejść na stronę instytucji, która nam go wysłała, i poszukać informacji na ten temat. Albo zadzwonić do działu obsługi klienta banku. 

Musimy też mieć pewność, że adres w linku jest faktycznym adresem rzekomego nadawcy. A jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości, to lepiej skontaktować się z pracownikami infolinii naszego banku.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Blikosław Zbliżeniowy 02.12.2025 20:35
Mi to lotto.

A. Żmijewski 02.12.2025 16:43
Skarpeta wypchana gotowizną pyr pyr nigdy nie potrzebuje zasadniczo aktualizacji i dlatego jest najbezpieczniejsza pyr pyr

Hehe 02.12.2025 11:36
Tylko gotówka, żadnych kart lojalnościowych i z dala o usług bankowych, które śmierdzą przekrętami.

Sandra 02.12.2025 11:23
Za szybko i zbyt mało uważnie żyjemy.

Hehe 02.12.2025 12:54
Sandra 02.12.2025 11:23
Za szybko i zbyt mało uważnie żyjemy.
Bo życiowy parkiet bywa śliski.

Piotr 02.12.2025 08:44
Najwyraźniej naiwnych nie brakuje.

krak 02.12.2025 08:33
I nie ma zmiłuj.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama