Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
środa, 10 grudnia 2025 13:10
Reklama
Reklama
Reklama

Nowa ekspresówka ze Szczecina. Rusza budowa pierwszych odcinków

Są zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla dwóch pierwszych fragmentów strategicznej, nowej drogi ekspresowej, której zadaniem jest połączenie kluczowych miast regionu.
Nowa ekspresówka ze Szczecina. Rusza budowa pierwszych odcinków
Nowa ekspresówka już rozplanowana.

Źródło: GDDKiA

Długo wyczekiwana inwestycja drogowa, mająca połączyć Szczecin i Wałcz w ramach drogi ekspresowej S10, wchodzi w decydującą fazę. Wojewoda Zachodniopomorski wydał właśnie kluczowe decyzje Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) dla dwóch pierwszych odcinków: Stargard – Recz (13,8 km) oraz Recz – Suchań (19,6 km). Otwiera to drogę do rozpoczęcia robót budowlanych, co w praktyce oznacza, że 100-kilometrowy odcinek S10 od Szczecina do Wałcza rusza z miejsca.

Początek prac i przerwa zimowa
Decyzja ZRID jest równoznaczna z pozwoleniem na budowę. Jak zapowiedział rzecznik prasowy GDDKiA, w ciągu najbliższych 30 dni place budowy zostaną przekazane wykonawcom. Choć pełny zakres prac ruszy dopiero na wiosnę, pierwsze roboty wstępne mają rozpocząć się jeszcze przed 16 grudnia. Obejmą one niezbędne rozpoznanie saperskie, wyznaczenie geodezyjne obszaru oraz kontynuację ratunkowych badań archeologicznych.

Zgodnie z harmonogramem kontraktowym, od 16 grudnia rusza przerwa zimowa, czyli czas wyłączony z realizacji robót budowlanych. Pełne tempo budowy ma zostać wznowione wraz z nadejściem wiosny.

Procedura odszkodowawcza dla właścicieli
Wydanie decyzji ZRID uruchamia jednocześnie proces związany z wypłatą odszkodowań za nieruchomości przejęte pod budowę trasy. Rzeczoznawcy wyznaczeni przez Wojewodę Zachodniopomorskiego niebawem przystąpią do wyceny nieruchomości. Cały proces zakończy się wydaniem decyzji odszkodowawczej przez Wojewodę i wypłatą środków finansowych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

100 kilometrów S10 w przyszłym roku
Odcinki Stargard-Recz i Recz-Suchań to pierwsze z siedmiu realizowanych fragmentów S10 między Szczecinem a Wałczem. Umowy w formule "Projektuj i buduj" na wszystkie 100 km trasy podpisano w 2024 i na początku 2025 roku.

Trwają procedury administracyjne dla pozostałych pięciu odcinków. Kolejnych pozwoleń ZRID można spodziewać się już na początku przyszłego roku. Ostatni wniosek – dla odcinka Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo – złożono pod koniec listopada br., a jego decyzja oczekiwana jest w połowie przyszłego roku.

"Zakładając sprawne zakończenie wszystkich procedur administracyjnych, w przyszłym roku będziemy mieć plac budowy o długości 100 km. Zakończenie realizacji S10 od Szczecina do Wałcza planowane jest do końca 2028 roku."

Szczegóły pierwszych odcinków
S10 Stargard – Suchań (Wykonawca: Budimex, wartość: ponad 450 mln zł)
Trasa rozpocznie się na węźle drogowym Stargard Wschód. Będzie przebiegać po północnej stronie obecnej DK10. Zaplanowano budowę węzła drogowego Krąpiel oraz pary Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) Tychowo, z rezerwą pod stację paliw i restaurację. Odcinek zakończy się kilometr przed węzłem Suchań, a w ramach inwestycji powstanie m.in. osiem wiaduktów oraz siedem przejść dla zwierząt.

S10 Suchań – Recz (Wykonawca: Grupa Mirbud, wartość: 667,5 mln zł)
Ten odcinek w całości pobiegnie nowym śladem, omijając od północy Wapnicę i Recz. Rozpocznie się przed węzłem drogowym Suchań. Kluczowym punktem będzie węzeł drogowy Recz na przecięciu z drogą wojewódzką nr 151. Na trasie zaplanowano 14 obiektów mostowych, w tym 11 wiaduktów, dwie estakady i most, a także dwa dolne przejścia dla zwierząt.

Przyszła droga ekspresowa S10 ma radykalnie poprawić komunikację w regionie zachodniopomorskim i lubuskim, stanowiąc kluczowy element krajowej sieci drogowej.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Hania 10.12.2025 11:51
Jeszcze niestety trzeba trochę poczekać.

88 10.12.2025 09:13
budują w Mirosławcu osiedle mieszkaniowe dla amerykańskich lotników, to i nowa droga potrzebna aby wojsko i ich rodziny szybko mogli się swoimi ponadgabarytowymi ,łamerykańskimi samochodami przemieścić się do Szczecina i Berlina, bo kowboje nie potrafią jeździć po wąskich drogach i powodują wypadki drogowe. Nie można zapomnieć , że to przede wszystkim droga strategiczna, tyle że dla wojska. Lotnisko, wielki poligon. Swoją drogą to zastanawiające, że wojska NATO nie chcą stacjonować na terenach położonych bliżej wschodniej granicy z Rosją i ich byłymi republikami takimi jak Białoruś, Ukraina, Litwa, he,he. Gryfino powinno dziękować siłom wyższym za swoje położenie. Szkoda , że droga na Międzyodrzu nie budzi zainteresowania władz, bo (...) CZĘŚĆ PROPAGANDY KREMLOWSKIEJ USUNIĘTA. ADMIN2

Hania 10.12.2025 11:52
Ruska tylko jedno interesuje tam gdzie ma kompleks.

kierowca bombowca 10.12.2025 08:55
No to co? To jedziemy!

szpila 10.12.2025 00:44
Hmmm, szkoda, że pełny rozmach prac przesunie się na wiosnę z powodu przerwy zimowej, to najważniejsze, że ten proces ruszył. Teraz kluczowe jest, by w międzyczasie sprawnie przeprowadzić niezbędne badania saperskie i archeologiczne. Mam nadzieję, że procedury odszkodowawcze dla właścicieli gruntów nie przedłużą.

ej 10.12.2025 08:59
Saperskie są potrzebne?

eRka 10.12.2025 00:44
A kiedy nitka do Gryfina?

Darek 10.12.2025 00:31
Inwestycje drogowe, takie jak ta, to fundament rozwoju gospodarczego. 100 km nowej drogi ekspresowej to nie tylko szybsze podróże, ale przede wszystkim wzrost bezpieczeństwa i lepsze warunki dla biznesu w regionach. Trzymam kciuki za sprawne zakończenie wszystkich procedur i dotrzymanie terminu 2028 roku!

8 ra be tumanowicz z saturna ha ha ah 10.12.2025 09:29
darek zawsze mozesz stanąc przy drodze i dorobić ha ha ah w polinie fabryk potrzeba a nie dróg ah aha h do nieba ha ha ah tak jak schodów na saturna pomnikiem zwanych ah ah ah kaba ret trwa ha ha ah a *** patrzą jak sroka w gnat ha ah ah

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama