Oto co powiedziała pani dyrektor Joanna Mendrygał – Para:
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Gryfinie to szkoła, której nie sposób w Gryfinie nie zauważyć. Wszyscy wjeżdżający do naszej miejscowości od strony południowej mają możliwość zobaczenia dwóch dużych pięknych budynków. Szkoła istnieje już od ponad 50 lat, 50 – lecie obchodziliśmy niespełna dwa lata temu, a w obecnym budynku kształci od roku 1976.
Typy szkół wchodzących w skład Zespołu zmieniają się wraz z reformami w oświacie. Obecnie kształcimy w Liceum Ogólnokształcącym, Technikum Zawodowym, Zasadniczej Szkole Zawodowej oraz Liceum Ogólnokształcącym dla Dorosłych, w 28 oddziałach, co łącznie daje 654 uczniów.
Wyjątkowość kompleksu mogą państwo ocenić dzięki zdjęciom ukazującym zarówno teren wokół szkoły, jak i jej wnętrza. Znakomitej współpracy z organem prowadzącym szkoła zawdzięcza atrakcyjne gabinety lekcyjne, wyposażone w środki multimedialne i pomoce dydaktyczne. Udziałowi w projektach i innowacjach pedagogicznych szkoła zawdzięcza trzy tablice interaktywne, projektory, laptopy, zestawy multimedialnych programów dydaktycznych. Pracując z wykorzystaniem nowoczesnych technologii nauczyciele uatrakcyjniają prowadzone przez siebie zajęcia. Dysponujemy również nowoczesną salę gimnastyczną oraz pięknym kompleksem – boiskiem szkolnym wraz z siłownią zewnętrzną. to Boisko wraz z siłownią zewnętrzną to najnowsze inwestycje powiatu w naszej szkole. W sezonie zimowym podjęliśmy i zakończyliśmy wszelkie czynności niezbędne do rozpoczęcia użytkowania kompleksu. Wiosną tego roku planujemy uroczyste otwarcie kompleksu. Mam nadzieję, że wykorzystanie tego obiektu wpłynie korzystnie na rozwój fizyczny naszych uczniów.
W związku ze zmienioną w 2012 roku podstawą programową kształcenia w zawodach, jak i dbając o wzrost kompetencji naszych uczniów, nieustannie rozwijamy nasze kształcenie zawodowe inwestując w nowoczesne pracownie specjalistyczne. W dniu dzisiejszym rozpoczynamy zajęcia w nowo oddanej pracowni elektrycznej, w której w znakomitych warunkach będziemy przygotowywać młodzież do egzaminu w kwalifikacji E.08 – Montaż i konserwacja instalacji elektrycznych. Egzamin w tej kwalifikacji odbędzie się w sesji maj – lipiec 2015r.
W związku z tym, iż większość z Państwa zakończyła już swoją edukację na poziomie ponadgimnazjalnym pozwolę sobie na krótki przerywnik w sprawozdaniu i spróbuję w zwięzły sposób przybliżyć państwu tajniki reformy kształcenia w zawodach. Nowa klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego obejmuje ponad 200 zawodów, w ramach których wyodrębniono ponad 251 kwalifikacji w zawodzie. Oznacza to, że na zawód może przypadać więcej niż jedna kwalifikacja. W kształconych w Zespole Szkół zawodach mamy dwa zawody jednokwalifikacyjne (sprzedawca – A.18 Prowadzenie sprzedaży, kucharz – T.06 – Sporządzanie potraw i napojów), dwa dwukwalifikacyjne (technik żywienia i usług gastronomicznych – T.06 i T.15 - Organizacja żywienia i usług gastronomicznych, technik ekonomista - A.35. Planowanie i prowadzenie działalności w organizacji oraz A.36. Prowadzenie rachunkowości) oraz zawód trzykwalifikacyjny (technik elektryk - E.7. Montaż i konserwacja maszyn i urządzeń elektrycznych, E.8. Montaż i konserwacja instalacji elektrycznych oraz E.24. Eksploatacja maszyn, urządzeń i instalacji elektrycznych). Wprowadzenie nowej klasyfikacji zawodów zmieniło system egzaminów zawodowych. W obecnym kształcie egzaminy te powodują, że stały się właściwie jedną z głównych dziedzin działalności szkoły.
Egzaminy odbywają się po zakończeniu nauki w danej kwalifikacji, podczas roku szkolnego. A zatem uczniowie np. technikum elektrycznego podczas nauki w szkole zdają trzy egzaminy zawodowe. Oprócz ogromnych wyzwań organizacyjnych rodzą dość duże koszty. Egzaminy odbywają się z wykonaniem na stanowisku pracy, co wiąże się z koniecznością spełnienia przez szkołę wymagań sprzętowych i bazowych. O ile technik ekonomista potrzebuje do egzaminu komputera, tak technik elektryk potrzebuje specjalistycznej pracowni oraz sprzętu. Przez dwa ostatnie lata trwa systematyczne doposażenie pracowni elektrycznych, jak również ich modernizacja. Środki przeznaczone na ten zawód zarówno z organu prowadzącego, jak również uzyskane w ramach projektu realizowanego z SIMP to kwota bliska 200 tysiącom złotych.
W następnej kolejności na modernizację czeka pracownia gastronomiczna, która od momentu powstania w roku 1989 nie była remontowana. W obecnym stanie konieczna jest jej kompleksowa modernizacja i doposażenie. Dzięki środkom zarezerwowanym na ten cel w budżecie powiatu ma się to dokonać w wakacje tego roku. Na zdjęciach widzą Państwo pracownię w obecnym kształcie. Pomimo nienajlepszych warunków pracy młodzież naszego technikum żywienia ma okazję rozwijać się biorąc udział w praktykach zagranicznych, czy odbywając je na promach Unity Line pod okiem mistrza carvingu, szefa kuchni na promie Polonia, czy też wykorzystując swoje umiejętności do obsługi wielu imprez w szkole, jak również w Starostwie Powiatowym. Uczniowie tego technikum cyklicznie biorą udział w różnego rodzaju konkursach m.in. Olimpiadzie wiedzy o żywieniu i żywności, czy Wojewódzkim Konkursie Sztuki Kulinarnej.
W skład Zespołu Szkół wchodzi Internat, który znajduje się w budynku przy szkole. Budynek ten dzielimy z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną i Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, internat znajduje się na II i III piętrze budynku. Również i tu należy wskazać, iż swój obecny atrakcyjny i nowoczesny wygląd zawdzięcza on inwestycjom powiatu. Dzięki nakładom finansowym, pracy wychowawców oraz informacjom o doskonałych warunkach pobytu wykorzystywanym w promocji szkoły obserwujemy wzrost zainteresowania internatem. Na początku obecnego roku szkolnego do internatu złożono około 70 podań, prawie 20 % więcej niż w roku poprzednim. Obecnie w internacie przebywa 80 wychowanków, a do dyspozycji pozostają tylko dwa wolne pokoje. Internat wyposażony jest w nowoczesną windę, z której korzystać mogą wszystkie instytucje mające swoją siedzibę w budynku. Z pracą internatu zintegrowana jest stołówka szkolna. Dzięki jej atrakcyjnemu wyglądowi, możliwe było wykorzystanie pomieszczenia stołówki do organizacji Targów Pracy przez Powiatowy Urząd Pracy w Gryfinie, jak i konferencji podsumowującej projekt realizowany przez Powiat Gryfiński – Polsko – niemiecka wymiana doświadczeń w administracji publicznej.
W zespole szkół pracuje 56 nauczycieli, którzy dbają o swój rozwój zawodowy. W ostatnich trzech latach swój stopień awansu zawodowego podniosło 23 nauczycieli. Własny rozwój zawodowy przekłada się na pracę z uczniami, a co za tym idzie również na ich sukcesy.
Uczniowie biorą udział w olimpiadach przedmiotowych – Olimpiada Języka Angielskiego, Olimpiada Historyczna, Olimpiada Biologiczna, Olimpiada Wiedzy Ekologicznej, Olimpiada wiedzy o żywieniu i żywności, Olimpiadzie wiedzy o zdrowym żywieniu, Olimpiadzie Przedsiębiorczości, konkursach ogólnopolskich – Ogólnopolskim Konkursie Historycznym „Krąg”, Ogólnopolskim Konkursie Matematycznym „Matematyka innego wymiaru”, Ogólnopolskim Konkursie Plastycznym „Tęcza”, Ogólnopolskim Młodzieżowym Turnieju Motoryzacyjnym, Ogólnopolskim Konkursie Państwowej Inspekcji Pracy i Izby Rzemieślniczej, Ogólnopolskim Konkursie Chemicznym „Alchemik”, Ogólnopolskim Młodzieżowym Turnieju Turystyczno – Krajoznawczym, Ogólnopolskiego Konkursu Geologiczno – Środowiskowemu, konkursach wojewódzkich, powiatowych, jak również międzynarodowych. Nasza szkoła znana jest z wysokich wyników sportowych zarówno na poziomie powiatowym, wojewódzkim, jak i ogólnopolskim. Najnowsze osiągnięcia uczniów to pierwsze miejsca w piłce ręcznej chłopców oraz szkolnej lidze lekkoatletycznej chłopców, a także etapy szkolne ogólnopolskich konkursów. Niewątpliwie wysokim osiągnięciem jest również uzyskanie Stypendium Rady Powiatu z najwyższą średnią w powiecie, które w dniu dzisiejszym otrzymała Aleksandra Rębacz.
Kolejną formą działalności Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych jest realizacja projektów poszerzających działalność szkoły, służących rozwojowi młodego człowieka. Największymi projektami realizowanymi samodzielnie były projekty zakończone w 2014 roku:
-“Nasze kompetencje-Nasza przyszłość” oraz
- „Kreatywni i kompetentni”.
Dwa bliźniacze projekty autorstwa nauczyciela naszej szkoły realizowane w ramach działań Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, pierwszy dla uczniów technikum zawodowego, drugi – liceum ogólnokształcącego. Celem obu projektów była poprawa sytuacji absolwentów na rynku pracy, pobudzanie ich kreatywności poprzez między innymi podniesienie umiejętności językowych (certyfikat z języka obcego branżowego), łamanie stereotypów w zakresie wiedzy matematycznej (nauczanie przedmiotów ścisłych nowoczesnymi metodami) oraz zaktywizowanie postaw na rynku pracy (opanowanie umiejętności w przygotowaniu dokumentacji aplikacyjnej vel biznesplanu). Ponadto uczniowie TZ odbywali w wakacje płatne staże w zakładach pracy. Szkoła poprzez udział w projekcie zyskała dwie tablice interaktywne, zestawy oraz programy multimedialne.
Kolejnymi samodzielnie realizowanymi projektami były projekty „Polski technik żywienia mobilny na europejskim rynku pracy” oraz „Praktyki zagraniczne oknem na świat polskiego gastronoma” finansowany w ramach programu Leonardo da Vinci – „Uczenie się przez całe życie”, pierwszy realizowany w roku szkolnym 2013/2014, drugi w bieżącym roku szkolnym. Celem obu projektów było umożliwienie uczniom Technikum żywienia i usług gastronomicznych, udziału w praktykach zawodowych w niemieckim ośrodku wchodzącym w skład Zakładu Promowania Kształcenia Zawodowego Związku Przemysłu Budowlanego Berlina i Brandenburgii. Dzięki udziałowi w projekcie uczniowie zdobyli kwalifikacje i doświadczenie zawodowe niezbędne do wykonywania zawodu, poznali kulturę pracy stosowaną w europejskich firmach, stosowali język obcy w warunkach naturalnych, przez co zwiększyli swoje szanse na rynku pracy.
Kolejne dwa bliźniacze, duże projekty to: „Aktywny absolwent nowoczesnej szkoły zawodowej z zachodniopomorskiego” oraz „Nowoczesna szkoła zawodowa – wsparcie uczniów szkół zawodowych w uzyskiwaniu kwalifikacji". Są to projekty realizowane na zasadzie partnerstwa ze Stowarzyszeniem Inżynierów i Mechaników Polskich z siedzibą w Szczecinie. Dzięki uczestnictwie w projekcie uczniowie wyposażani są w kwalifikacje i uprawnienia wymagane przez pracodawców. Uczniowie naszej szkoły uzyskali m.in. uprawnienia do wykonywania przyłączeń gazowych i elektrycznych, brali udział w kursach wizażu oraz kursach barmańskich I stopnia, nabywać będą również uprawnienia operatorów wózków widłowych. Dzięki uczestnictwu w projektach szkoła uzyskała pomoce dydaktyczne dla zawodu technik elektryk oraz Szkolny Ośrodek Kariery.
Ponadto w szkole były bądź są nadal realizowane projekty – „Zbierz plon edukacji - Młodzieżowa Akademia Agrobiznesu” – dodatkowe zajęcia z przedsiębiorczości, języków obcych i informatyki, „Matematyka innego wymiaru” – podniesienie poziomu i jakości nauczania matematyki, „Młodzi dla wolności” – projekt edukacyjny, którego celem jest włączanie uczniów, nauczycieli i środowisk lokalnych w obchody Święta Wolności. Dwa lata temu szkoła zorganizowała przemarsz ulicami Gryfina, w ubiegłym roku z inicjatywy Zespołu Szkół po raz pierwszy w historii odbyła się połączona sesja Rady Powiatu i Rady Gminy. Dzięki udziałom w projektach „Szkoła Przyjazna Żywieniu i Aktywności Fizycznej” oraz „Samorządy mają głos” szkoła uzyskała certyfikat w każdej z tych dziedzin. Ponadto nauczyciele naszej szkoły biorą udział w projekcie „Nauczyciel w praktyce” podnosząc swoje kwalifikacje poprzez uczestnictwo w stażach w firmach na terenie całego kraju.
Szkoła uczestniczy w wielu innych projektach edukacyjnych i kulturowych, o których usłyszą Państwo zapewne jeszcze wielokrotnie przy okazji podejmowanych działań.
Realizacja projektów edukacyjnych, jak i cała działalność współczesnej szkoły nie byłaby możliwa bez współpracy z różnego rodzaju instytucjami.
Najbardziej znaczącym partnerem szkoły jest PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna Spółka Akcyjna. Współpraca została sformalizowana w październiku 2014 r. poprzez podpisanie umowy o współpracy. Było to wydarzenie istotne dla społeczności szkolnej, a stało się faktem dzięki ogromnemu wsparciu starosty pana Wojciecha Konarskiego. Umowa ta przewiduje m.in. organizację praktycznej nauki zawodu, organizację praktyk uczniowskich, udostępnianie pomocy dydaktycznych, czy organizacji seminariów i konferencji.
Partnerami szkoły są też uczelnie wyższe – Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej, z którym szkoła podpisała umowę w sprawie patronatu naukowego i edukacyjnego, oraz Wyższa Szkoła Administracji Publicznej, z którą szkoła ma podpisane porozumienie o współpracy, w ramach którego uczelnia zobowiązuje się objąć patronatem klasy prawne szkoły.
Szkoła współpracuje również z lokalnymi przedsiębiorstwami oraz instytucjami takimi jak m.in. Cech Rzemiosł Różnych, Jaeger, Alumed w ramach kształcenia w Zasadniczej Szkole Zawodowej. Na uwagę zasługuje również znakomita współpraca z Zespołem Szkół Ponadgimnazjalnych w Chojnie, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Gryfinie oraz Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Gryfinie.
Na zakończenie kilka słów o ofercie edukacyjnej na rok szkolmy 2015/2016. Na bazie naszych doświadczeń z lat ubiegłych mamy nadzieję na przyjęcie większej liczby uczniów i utworzenie większej liczby oddziałów niż planujemy. Mam również nadzieję, że dzisiejsza prezentacja pokazała, iż warto wybrać Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 W Gryfinie i warto w nim zdobywać wiedzę, a Państwa radnych jak również zaproszonych gości namawiam do promowania naszej szkoły w środowisku lokalnym.







Napisz komentarz
Komentarze