Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
niedziela, 14 grudnia 2025 17:27
Reklama
Reklama

Jesteśmy różni. Jesteśmy Polską! - Kampania społeczna na 100-lecie niepodległości

Czym Polki i Polacy różnią się od siebie, a co ich łączy? Co sądzą o żołnierzach wyklętych? Czy węgiel to polska duma? Może polski problem? Prawdziwa miłość zdarza się tylko raz, czy też może częściej? 100 pytań na stulecie to trochę poważny, a trochę żartobliwy quiz przygotowany w ramach kampanii „Jesteśmy różni. Jesteśmy Polską”. Każdy, kto weźmie w nim udział, będzie mógł porównać swoje odpowiedzi z odpowiedziami innych Polek i Polaków zebranymi w reprezentatywnym badaniu. Organizatorzy kampanii – Fundacja im. Stefana Batorego i Kultura Niepodległa - zapraszają do wspólnej zabawy i refleksji na podsumowanie jubileuszowego roku.
 Jesteśmy różni. Jesteśmy Polską! - Kampania społeczna na 100-lecie niepodległości
Fundusz Aktywni Obywatele

Autor: Fundacja Batorego - archiwum

Pomysł na kampanię wziął się ze zmęczenia wszechobecną opowieścią o dwóch wrogich plemionach, a także z potrzeby radosnego i mniej oficjalnego świętowania odzyskania niepodległości.

-Nie chcemy udawać, że nie ma podziałów. Jest ich znacznie więcej niż nam się wydaje. Podobnie jak łączących nas podobieństw, o których na co dzień zapominamy. W wielu kwestiach jesteśmy różni. To normalne. Nie musi to jednak prowadzić do nieprzekraczalnych podziałów czy wzajemnej nienawiści. Święta są dobrą okazją, żeby o tym przypomnieć – wyjaśnia Joanna Załuska dyrektorka programu Masz Głos, Masz Wybór Fundacji im. Stefana Batorego.

Podstawowym elementem kampanii jest strona internetowa www.jakajestpolska.pl z quizem zawierającym setkę pytań do internautów – o sprawy ważne, ale również dotyczących naszego codziennego życia. Internauci mogą sprawdzić, na ile ich odpowiedzi są zbieżne lub różnią się od opinii Polek i Polaków zebranych w reprezentatywnym internetowym badaniu przeprowadzonym w grudniu 2018 przez firmy badawcze Diffrence i Ariadna. Do odwiedzenia strony internetowej zachęcają spoty radiowe i telewizyjne.

Przykłady odpowiedzi na pytania quizu:

  • 71% uważa, że disco polo to zabawa, 29% - obciach
  • dla 46% węgiel to polska duma, dla 54% polski problem

Każde ze stu pytań przynosi zaskakujące wnioski na temat Polek i Polaków.

-Odpowiedzi to gotowy materiał dla mediów. Na dodatek pojawiamy się na koniec roku i na koniec obchodów 100-lecia odzyskania niepodległości. Jeśli ktoś szukał atrakcyjnego podsumowania, to właśnie dostaje je na tacy -  wyjaśnia Grzegorz Markowskiodpowiedzialny za strategię kampanii.

-Dbaliśmy o to, aby pytania były proste, czasami zabawne i żeby dotyczyły zarówno sfery sacrum, jak i profanum. Chcieliśmy uciec od elitarności i przeintelektualizowania” - mówi Grzegorz Kasdepke, prezes inicjatywy Kultura Niepodległa. „Pewnie każdy przygotowałby odrobinę inny zestaw stu pytań. Ale to także wpisuje się ideę kampanii „Jesteśmy różni. Jesteśmy Polską”. Diagnozowanie skomplikowanych różnic dzielących społeczeństwo pozostawiamy naukowcom. A sami skupiamy się na szukaniu podobieństw. I na oczywistym wniosku - bez różnic nie byłoby Polski!”.

Organizatorzy kampanii - Fundacja Batorego i Kultura Niepodległa – zapraszają wszystkich Polaków i Polki do udziału w quizie. Im więcej osób wejdzie na www.jakajestpolska.pl i odpowie na pytania, tym barwniejszy będzie obraz Polski i tym pełniej sobie uświadomimy, jak wiele nas różni i jak wiele nas łączy.

Do wsparcia kampanii organizatorzy zapraszają wszystkie media, osoby i zainteresowane instytucje i organizacje. Można zachęcać do odwiedzenia strony internetowej, porównywać wyniki, korzystać z dostępnych na www materiałów i danych. Kampanię wsparły już media: TVN, onet.pl, radio Zet, gazeta.pl

Przy przygotowaniu kampanii pro bono pracowało wiele firm, którym bliska była idea kampanii: DDB&tribal, CPC: Brand Consultans, Huncwot, Juice, Televisor, Difference, Ariadna, Moodage, PHD Media Direction.

Więcej informacji na www.jakajestpolska.pl

Marzena Płudowska


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: kasa misiu kasaTreść komentarza: 120 tysięcy dla Zenka? Polsat chyba kompletnie odleciał! Na tle Stinga to jest żart, ale wciąż to jest olbrzymia kwota za kilkanaście minut śpiewania do playbacku. Widać, że Polsat stawia na masowego, najmniej wymagającego widza i tanie rozrywki. Szkoda, bo mieli tam Beata Kozidrak i Edytę Górniak, a na billboardach i tak będzie Zenek.Data dodania komentarza: 14.12.2025, 15:25Źródło komentarza: Telewizyjna rywalizacja sylwestrowa. Kto stawia na Stinga, a kto na wykonawców disco poloAutor komentarza: gośćTreść komentarza: Trzeba było dostawić jeszcze kilka rzędów krzeseł bliżej sceny. Niepotrzebna dziura.Data dodania komentarza: 14.12.2025, 15:17Źródło komentarza: Nauczyciele na scenie! Jubileusz z pompą i kabaretowym humoremAutor komentarza: bankowiecTreść komentarza: Absolutnie tak! Czesi, Węgrzy, Ukraińcy – wszyscy mają swoje znaki. Polska, jako lider regionu, po prostu musi mieć symbol. Znak graficzny to podstawa identyfikacji wizualnej waluty. Ktoś, kto uważa, że to jest niepotrzebne, nie rozumie znaczenia brandingu w dzisiejszym świecie. Jestem za szybką implementacją.Data dodania komentarza: 14.12.2025, 15:09Źródło komentarza: Ciekawostka: Złotówka ma mieć nowe oznaczenie. Niczym dolarAutor komentarza: A. ŻmijewskiTreść komentarza: Zasadniczo to stacje benzynowe czy apteki pyr pyr nie powinny mieć ustawowej możliwości sprzedawania alkoholu czy papierosów, peawda pyr pyr? No tak na logikę pyr pyrData dodania komentarza: 14.12.2025, 15:08Źródło komentarza: Alkohol na stacjach paliw ma być ukryty. Zakaz sprzedaży nie rozwiąże problemu pijanych kierowców
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama