Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
niedziela, 14 grudnia 2025 16:42
Reklama
Reklama

Ferie? Chodźcie do muzeum! Za... złotówkę!

Spędzacie ferie zimowe w miiejscu zamieszkania? Narzekacie na nudę? Pogoda nie sprzyja? Zapraszamy Was w podróż do fascynującego świata sztuki i historii. Zapraszamy do zwiedzania wystawy stałych i czasowych Muzeum Narodowego w Szczecinie. W pięciu szczecińskich oddziałach czeka na Was dwadzieścia ekspozycji pełnych bezcennych skarbów. Polecamy także wycieczkę do Gryfic i wystawę Zachodniopomorskich Kolei Dojazdowych. Uczniowie i studenci (do 26 roku życia) mogą skorzystać z programu Kultura Dostępna – Muzea za złotówkę (bilet do każdego z gmachów: 1 zł).
Ferie? Chodźcie do muzeum! Za... złotówkę!

Autor: fot. dost.

Poniżej prezentujemy zestawienie wszystkich ekspozycji wraz z krótkimi opisami.

MUZEUM NARODOWE W SZCZECINIE
ul. Wały Chrobrego 3

WYSTAWY CZASOWE:
SZTUKA SZCZĘŚLIWYCH LUDZI. MALARSTWO NA BORNHOLMIE W XIX I XX WIEKU
Dania znajduje się w czołówce Światowego Raportu Szczęścia. Duńczycy słyną z umiejętności osiągania tego stanu, podobnie jak ze świetnego designu. Pamiętając o tym, na wystawie zaprezentowano właśnie, w jaki sposób Duńczycy rozumieją szczęście, oraz jaką rolę w tym kontekście odgrywa ich rodzima sztuka. Na wystawie można zobaczyć prawie 100 prac duńskich artystów ze zbiorów Bornholms Kunstmuseum – wśród nich dzieła takich twórców jak: Kristian Zahrtmann, Richard Mortensen (zwany czasem duńskim Wassilym Kandinskym); Edvard Weie, Olaf Rude, Oluf Høst, czy Niels Lergaard.

INSPIROWANI NATURĄ. RĘKODZIEŁO INDIAN AMAZONII. W HOŁDZIE BORYSOWI MALKINOWI
Prezentowane na wystawie eksponaty i fotografie, wykonane przez Borysa Malkina, reprezentują ponad 20 różnych grup indiańskich, m.in. Ye’kuana, E’ñepá, Piaroa i Hoti z Wenezueli, Shipibo i Campa z Peru, Kofán z Kolumbia i Ekawdoru, Carajá i Tapirape z Brazylii oraz Tukúna z Brazylii, Peru i Kolumbii. Wystawa ma na celu ukazanie rzemiosła Indian Amazonii z perspektywy otaczającej ich natury, wpływającej na charakterystyczny kształt ich kultury. Ukazane eksponaty poprzez ornamentykę i kompozycję opowiadają również historie związane z indiańską kosmologią i mitologią.

WYSTAWY STAŁE:
ANTYCZNE KORZENIE EUROPY. SZCZECIŃSKA KOLEKCJA DOHRNÓW
Wystawa prezentuje największą w Europie kolekcję rekonstrukcji słynnych antycznych posągów z brązu, uzupełnioną dziełami ceramiki antycznej. Jej niezwykłość polega nie tylko na wielkości, lecz także na wyjątkowym związku dzieł z przestrzenią, w której są prezentowane. W opisach obiektów uwzględnione zostały – obok zagadnień autorstwa oraz miejsca i czasu powstania dzieł – także wątki mitologiczne, wyjaśnienie imion postaci i ich mitologicznych funkcji, jak również najistotniejsze odniesienia do literatury pięknej.

W AFRYKAŃSKIEJ WIOSCE
Na wystawie przedstawiono codzienne życie na afrykańskiej sawannie, z dala od wielkich miast i ruchliwych dróg, które toczy się pomiędzy przestrzenią prywatną a publiczną. Część prywatną wyznaczają zagrody ludów Lobi z Burkina Faso oraz Somba z Beninu, zupełnie różne w formie i konstrukcji. Targowisko rozlokowane pomiędzy zagrodami reprezentuje przestrzeń publiczną.


SZTUKA AFRYKI – MIĘDZY MASKĄ A FETYSZEM
Przedmioty kwalifikowane jako dzieła sztuki afrykańskiej rzadko pełnią w Afryce funkcje estetyczne. Są bowiem ściśle związane ze sferą wierzeń, religii i ezoterycznych rytuałów. Maska jest w Afryce ważnym i trwałym elementem kultury. Jako wytwór materialny dla Afrykańczyka nie ma większej wartości. Dopiero założona na twarz, przemienia właściciela w ducha lub mityczną postać. Nigdy nie funkcjonuje samodzielnie, towarzyszą jej zawsze określone rekwizyty oraz pokrywający całe ciało strój.

DZIECI MAGII. AFRYKAŃSKIE LALKI I MARIONETKI
Nowa wystawa stała zbiorów Działu Kultur Pozaeuropejskich Muzeum Narodowego w Szczecinie poświęcona jest afrykańskiemu teatrowi lalek – zjawisku mocno zakorzenionemu w tradycji wielu społeczności zamieszkujących Czarny Kontynent. Na wystawie „Dzieci magii” można podziwiać ok. 200 afrykańskich lalek teatralnych pochodzących z Mali, Nigru, Nigerii, Wybrzeża Kości Słoniowej, Togo, Beninu, Rwandy, Tanzanii, Demokratycznej Republiki Konga, Tunezji, Kamerunu, Kongo, Gabonu. Część z nich (Bozo i Bamana z Mali, Mbochi z Kongo oraz Hausa z Nigru i Nigerii) pokazana została w formie zainscenizowanych spektakli.

 

MUZEUM NARODOWE W SZCZECINIE — MUZEUM TRADYCJI REGIONALNYCH
ul. Staromłyńska 27

WYSTAWY CZASOWE:
ŚWIĘTOWANIE. ZABYTKI OBRZĘDOWOŚCI RODZINNEJ I DOROCZNEJ
Opowieść o świętowaniu ma układ kalendarza. W porządku chronologicznym przedstawione są rodzime tradycje związane z najważniejszymi świętami kościelnymi: Bożym Narodzeniem i Wielkanocą, ale także z innymi ważnymi uroczystościami dorocznymi – dożynkami czy okresem zadusznym. W ten chronologiczny kontekst wpleciona jest druga narracja, odnosząca się do najważniejszych wydarzeń w życiu jednostki: narodzin, małżeństwa i śmierci.

WYSTAWY STAŁE:
ZŁOTY WIEK POMORZA. SZTUKA NA DWORZE KSIĄŻĄT POMORSKICH W XVI I XVII WIEKU
Wprawdzie po wygaśnięciu dynastii w 1637 roku spuścizna po książętach została podzielona między ich spadkobierców i w dużej mierze rozproszona, jednak dzieła sztuki, które zachowały się do dzisiaj i są prezentowane na wystawie, dają świadectwo niezwykłego znaczenia pomorskiego dworu książęcego jako ośrodka kultury i sztuki późnego renesansu. Kolekcja szczecińskiego muzeum jest największym istniejącym zbiorem związanym z działalnością mecenasowską książąt z dynastii Gryfitów. Na wystawie można będzie obejrzeć obrazy, rzeźby oraz wyroby rzemiosła artystycznego. Jednym z najcenniejszych spośród prezentowanych obiektów jest Portret Filipa I pędzla Lucasa Cranacha Młodszego z 1541 roku.

STARE SREBRA
Wystawa prezentuje wyroby złotnicze ze zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie. Układ wystawy pozwala prześledzić mody i nurty w złotnictwie europejskim od średniowiecza do secesji. Piękne, wykonane ze szlachetnych kruszców przedmioty są też świadectwem niezwykłych umiejętności dawnych mistrzów.


GABINET POMORSKI. W ZWIERCIADLE MONET, BANKNOTÓW I PIECZĘCI

"Gabinet Pomorski..." to nowa wystawa stała ze zbiorów Działu Numizmatyki Muzeum Narodowego w Szczecinie prezentująca historię pomorskich monet, banknotów i pieczęci. W ich treść wpisane jest zarówno panowanie książęcej dynastii Gryfitów, jak i władztwo królów szwedzkich i pruskich, elektorów brandenburskich oraz cesarzy niemieckich. Te małe krążki poza swoimi podstawowymi funkcjami – środka wymiany i środka uwierzytelniającego dokument, są grupą bardzo bogatą w warstwę wizualną. Dziś, gdy straciły swe praktyczne znaczenie pozostają świadectwem minionych wydarzeń i idei – zwierciadłem pomorskiej historii.

LAPIDARIUM
Rzeźby "Mojżesz" Bernharda Bleekera oraz "Fryderyk II Wielki" Johanna Gottfrieda Schadowa

 

MUZEUM NARODOWE W SZCZECINIE — MUZEUM SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ
ul. Staromłyńska 1

WYSTAWY CZASOWE:
ANYWHERE, BUT HERE / 5. MEDIALNY STAN WYJĄTKOWY
Idea projektu „Anywhere, but Here” to próba przeniesienia się w odległe miejsce by zobaczyć siebie patrzących w lustro. Zobaczyć siebie ze swoimi wyobrażeniami, ideami, marzeniami. Zmiana punktu obserwacji może być czysto mentalna lub wirtualna, związana z badaniami antropologicznymi, lingwistycznymi, historycznymi, bądź fizyczna, związana z doświadczeniem podróży. Może, albo powinna łączyć w sobie wiele metod. Odnalezienie „odległego punktu obserwacji” wydaje się ważne nie dlatego, by poznać świat, czy go kontrolować, ale w nim zamieszkiwać i być.

 

MUZEUM NARODOWE W SZCZECINIE — MUZEUM HISTORII SZCZECINA
ul. Księcia Mściwoja II 8

WYSTAWY STAŁE:
NAJSTARSZE KARTY Z DZIEJÓW SZCZECINA
Jak żyli szczecinianie 600, 800, a nawet 1000 lat temu? Gdzie mieszkali? Jakich narzędzi używali do pracy? W jakie ozdoby stroili się od święta? W co wierzyli? Czym wojowali? Kto sprawował nad nimi władzę? Na te i inne pytania dotyczące początków szczecińskiego grodu, rozwoju lokowanego na prawie magdeburskim miasta, stolicy księstwa Gryfitów, odpowiada wystawa Najstarsze karty z dziejów Szczecina. Historia ta, pisana przede wszystkim za pomocą przedmiotów odnajdywanych przez archeologów na terenie Zamku Książąt Pomorskich i Podzamcza w czasie wieloletnich badań wykopaliskowych oraz nielicznych dokumentów, daje także możliwość tworzenia indywidualnych wyobrażeń o przeszłości wielokulturowego miasta, jakim Szczecin był już w średniowieczu.

HISTORIA I KULTURA SZCZECINA W CZASACH SZWEDZKICH I PRUSKICH
Wystawa przedstawia nowożytne losy miasta, opowiada o ważnych wydarzeniach, rozwoju gospodarczym, o lokalnym rzemiośle i przemyśle oraz o ludziach związanych ze Szczecinem pod panowaniem szwedzkim, pruskim i niemieckim. Różnorodne wyroby rzemiosła – z cyny, ceramiki, srebra, dzieła sztuki sakralnej i świeckiej, obrazy, stare plany, ryciny i dokumenty ilustrują poszczególne etapy życia miasta, ukazują ważne przeobrażenia architektoniczne i urbanistyczne.

HANS STETTINER I JAN SZCZECIŃSKI. ŻYCIE CODZIENNE W SZCZECINIE W XX WIEKU
Wystawa jest zaproszeniem do przemyśleń o latach niedawnych, wciąż jeszcze żywych w pamięci wielu współuczestników, oraz o okresach bardziej odległych, znanych już tylko z przekazów pośrednich. Dziś, gdy wiek XX z jego tragicznymi wydarzeniami przeszedł do historii, gdy coraz mniej żyje świadków wielkiego przełomu będącego politycznym następstwem drugiej wojny światowej, oglądamy z innej perspektywy to, co stanowi zapis tego okresu: obrazy, rysunki, plakaty i fotografie, gazety i dokumenty, przedmioty niegdyś powszednie, dziś traktowane jako pamiątki ewokujące wspomnienia.

SZCZECIN, JAKIEGO JUŻ NIE MA
Ekspozycja z nielicznych fragmentów składa przedwojenne miasto, a w zachowanych pamiątkach poszukuje ducha jego mieszkańców z czasów błyskawicznego rozwoju, gdy każdej dziedzinie życia towarzyszył postęp oraz coraz nowsze udogodnienia.

EUGEN DEKKERT – MUZEALNE ATELIER
Już za życia Dekkert był jednym z najbardziej znanych szczecińskich malarzy pejzażystów. W uznaniu pracy artystycznej Stadt Museum Stettin przyznało mu atelier w budynku przy Hakenterrasse (obecnie Wały Chrobrego), z którego korzystał przez kilka sezonów w latach 20. i 30. XX w. Fascynowało go tu ruchliwe życie portu, zarówno tego dawnego, przy nabrzeżach Starego Miasta i spichlerzach Łasztowni, jak i nowoczesne stalowe żurawie przeładunkowe wzdłuż ujścia Duńczycy. Miękkimi pociągnięciami pędzla i delikatnymi barwami oddawał zaś zmienną pogodę i rozedrgane światło nad Odrą. W jednej z kameralnych przestrzeni wystaw stałych Muzeum Historii Szczecina obejrzeć można większość jego dzieł, zgromadzonych przez Muzeum Narodowe w Szczecinie. Konwencja atelier nawiązuje przede wszystkim do czasów, kiedy artysta tworzył widoki rodzinnego miasta bezpośrednio w muzealnej przestrzeni.

 

MUZEUM NARODOWE W SZCZECINIE — CENTRUM DIALOGU PRZEŁOMY
pl. Solidarności 1


WYSTAWY CZASOWE:
BYŁEM ŚWIADKIEM. FOTOGRAFIE JERZEGO UNDRO
Wystawa fotografii „Byłem świadkiem” Jerzego Undro, znakomitego fotoreportera Polskiej Agencji Prasowej, przypomni najważniejsze wydarzenia na Pomorzu Zachodnim, w Polsce i na świecie od początku lat 70.

WYSTAWY STAŁE:
MIASTO SPRZECIWU, MIASTO PROTESTU
Wchodząc do Centrum Dialogu Przełomy, zanurzamy się w przeszłość – niemal dosłownie – zagłębiamy się w „studnię historii”, w czeluść, by ujrzeć wydarzenia piękne i straszne, by poznać losy ludzi: bohaterów, prześladowców albo zwykłych zjadaczy chleba. Początek to wybuch drugiej wojny światowej, a zarazem moment, w którym Polska ponownie straciła niepodległość. Polska droga do wolności, cena, którą trzeba było za wolność zapłacić, stanowi trzon narracji wystawy. Najważniejsze eksponaty, zdjęcia, dokumenty, filmy są w warstwie głównej ekspozycji. Zwiedzający mogą poszerzyć wiedzę, przeglądając materiały znajdujące się w infokioskach. Pasjonaci historii w każdej przestrzeni znajdą mapki i informacje o miejscach związanych tematycznie z opowieściami przytoczonymi na wystawie, a także biogramy osób – pozytywnych i negatywnych bohaterów swoich czasów. Centrum Dialogu Przełomy to punkt wyjścia, kierunkowskaz do najciekawszych obszarów związanych z wątkami prezentowanymi na wystawie.

 

MUZEUM NARODOWE W SZCZECINIE – WYSTAWA ZACHODNIOPOMORSKICH KOLEI DOJAZDOWYCH
Gryfice, ul. Błonie 2


PLENEROWA WYSTAWA STAŁA

Zgromadzone obiekty nierozerwalnie wiążą się z Pomorzem Zachodnim i mają unikatowy charakter, gdyż rozstaw torów wynosił tu 1000 mm, podczas gdy na innych kolejach wąskotorowych standardem było 750 mm. Ich historia w znacznej części sięga początku ubiegłego wieku. Niektóre przeżyły dwie wojny światowe oraz dwie rewolucje, przemiany napędu parowego na spalinowy i elektryczny oraz likwidację kolei dojazdowych. Stanowią więc „skamieliny” materialnej kultury człowieka, trwale związane z gospodarczym rozwojem regionu. Ich wartość jest podwójna: po pierwsze dziś są już nieliczne, po drugie niektóre z nich, jak dinozaury u Spielberga, mogą ożyć.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: kasa misiu kasaTreść komentarza: 120 tysięcy dla Zenka? Polsat chyba kompletnie odleciał! Na tle Stinga to jest żart, ale wciąż to jest olbrzymia kwota za kilkanaście minut śpiewania do playbacku. Widać, że Polsat stawia na masowego, najmniej wymagającego widza i tanie rozrywki. Szkoda, bo mieli tam Beata Kozidrak i Edytę Górniak, a na billboardach i tak będzie Zenek.Data dodania komentarza: 14.12.2025, 15:25Źródło komentarza: Telewizyjna rywalizacja sylwestrowa. Kto stawia na Stinga, a kto na wykonawców disco poloAutor komentarza: gośćTreść komentarza: Trzeba było dostawić jeszcze kilka rzędów krzeseł bliżej sceny. Niepotrzebna dziura.Data dodania komentarza: 14.12.2025, 15:17Źródło komentarza: Nauczyciele na scenie! Jubileusz z pompą i kabaretowym humoremAutor komentarza: bankowiecTreść komentarza: Absolutnie tak! Czesi, Węgrzy, Ukraińcy – wszyscy mają swoje znaki. Polska, jako lider regionu, po prostu musi mieć symbol. Znak graficzny to podstawa identyfikacji wizualnej waluty. Ktoś, kto uważa, że to jest niepotrzebne, nie rozumie znaczenia brandingu w dzisiejszym świecie. Jestem za szybką implementacją.Data dodania komentarza: 14.12.2025, 15:09Źródło komentarza: Ciekawostka: Złotówka ma mieć nowe oznaczenie. Niczym dolarAutor komentarza: A. ŻmijewskiTreść komentarza: Zasadniczo to stacje benzynowe czy apteki pyr pyr nie powinny mieć ustawowej możliwości sprzedawania alkoholu czy papierosów, peawda pyr pyr? No tak na logikę pyr pyrData dodania komentarza: 14.12.2025, 15:08Źródło komentarza: Alkohol na stacjach paliw ma być ukryty. Zakaz sprzedaży nie rozwiąże problemu pijanych kierowców
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama