Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
niedziela, 14 grudnia 2025 16:15
Reklama
Reklama

Poznań – Szczecin kolejowym bajpasem bez przesiadek

W marcu 2021 r. pociągi na trasie Poznań – Szczecin pojadą czterystumetrowym bajpasem - tymczasowym torem i wiaduktem niedaleko Krzyża Wielkopolskiego. Dzięki specjalnemu rozwiązaniu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zapewnią podróże bez przesiadek. Wykonawca będzie realizował kolejny etap prac. Inwestycja na linii z Wielkopolski do Szczecina to projekt za ok. 4,1 mld zł współfinansowany z instrumentu UE „Łącząc Europę” (CEF).
Poznań – Szczecin kolejowym bajpasem bez przesiadek

Autor: Fot. PKP PLK S.A.

W okolicy Krzyża Wielkopolskiego pociągi pojadą ponad 400 m, tymczasowym objazdem na nasypie ziemnym wzdłuż modernizowanej linii kolejowej Poznań – Szczecin. Wykorzystana będzie konstrukcja stalowa nad torami między Tczewem a Kostrzynem. Takie rozwiązanie umożliwi sprawną przebudowę wiaduktu kolejowego na trasie Poznań Główny – Szczecin Główny. Nowa, mocniejsza przeprawa z oddzielnymi konstrukcjami dla każdego toru, na lata zapewni bezpieczne przejazdy pociągów.

– Przy modernizacji linii kolejowych szukamy najlepszych sposobów, by podróżnym zapewnić wygodny przejazd, a wykonawca mógł realizować inwestycje. Czterystumetrowy kolejowy bajpas koło Krzyża Wielkopolskiego to nietypowe rozwiązanie, które umożliwi realizację projektu na linii Poznań – Szczecin, ważnej krajowej i międzynarodowej trasie – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu ds. realizacji inwestycji.

Dzięki kolejowemu bajpasowi zapewnione będą podróże między Wielkopolską a Pomorzem Zachodnim bez konieczności przesiadek do zastępczej komunikacji autobusowej. Wykonawca będzie kontynuował prace.

 

Bajpas – za komunikację zastępczą

Z wykorzystaniem ciężkiego sprzętu, m.in. koparek i walców, kończy się budowa korpusów nasypów bajpasu – tymczasowego przejazdu. Do wykonania wysokich na ok. 8,5 m budowli ziemnych zużyto ponad 18 tys. ton ziemi. W lutym na placu budowy będą stalowe elementy belki, dźwigary oraz pomosty technologiczne. Powstanie konstrukcja o rozpiętości ok. 30 metrów i wadze ok. 117 ton.

Tymczasowa budowla kolejowa, nasyp kolejowy, nawierzchnia torowa, sieć trakcyjna
i konstrukcja nośna oraz infrastruktura towarzysząca będzie gotowa w marcu. Po zakończeniu przebudowy obecnego obiektu na linii Poznań – Szczecin bajpas zostanie rozebrany, a pociągi pojadą po zmodernizowanym wiadukcie kolejowym.

 

Coraz lepsze podróże między Poznaniem a Szczecinem

Na modernizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. linii Poznań – Szczecin podróżni zyskali już lepszy dostęp do kolei z nowych, wyższych peronów na 14 stacjach i przystankach, m.in. w Poznaniu (Wola), Rokietnicy, Szamotułach, Choszcznie, Reptowie i Szczecinie (Zdunowie). Przebudowane perony są przystosowane do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem się. Na antypoślizgowej nawierzchni osobom niewidzącym i niedowidzącym pomagają ścieżki naprowadzające z wypukłą fakturą. Komfort podróży zwiększają wiaty, ławki, jasne oświetlenie. W podobnym standardzie, na całej trasie, przebudowane zostaną perony w 32 miejscowościach.

Pociągi korzystają już z nowego toru z siecią trakcyjną oraz nowoczesnych urządzeń sterowania m.in. między Poznaniem a Kiekrzem, Szamotułami a Pęckowem, Dolicami a Kolinem oraz Słonicami i Choszcznem. Prace postępują m.in. na odcinkach Miały – Drawski Młyn, Drawiny – Dobiegniew i Dobiegniew – Bierzwnik.

 

Nawet 50 min krócej z Wielkopolski na Pomorze Zachodnie

Realizowane prace umożliwią zwiększenie prędkości pociągów na trasie do 160 km/h. Po uzyskaniu wymaganych pozwoleń podróż między Poznaniem a Szczecinem zajmie poniżej 2 godzin. Linia kolejowa zostanie przystosowana do przejazdu większej liczby składów dalekobieżnych i regionalnych, co poprawi ofertę przewozową. Zapewnione będą lepsze warunku przewozu towarów częścią europejskiego korytarza transportowego, prowadzącego z Dolnego Śląska do Pomorza Zachodniego.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. realizowana jest w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie”, wartego ok. 4,1 mld zł. Jedno z największych przedsięwzięć w ramach Krajowego Programu Kolejowego jest współfinansowane w kwocie ok. 1,8 mld zł z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF). Zakończenie zasadniczych prac planowane jest do końca 2022 r.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

eqrvatacunaij 05.12.2021 22:47
Komentarz zablokowany

mehevibayumud 05.12.2021 22:38
Komentarz zablokowany

Kto chetny 30.01.2021 06:06
Komentarz usunięty

Powód do radości ? 29.01.2021 19:14
Ale "sukces" . Ciekawe jak to robili za PRL, że nigdy nie bylo przesiadek na tej trasie ? Nieudolność jak w Gryfinie.

Dana 29.01.2021 21:22
Widać że nie czytasz, albo troll z ciebie. Tak zrobione żeby szybciej dotrzeć prawie o godzinę, a po drugie sa remonty i byłyby objazdy przez Kostrzyn

Kolejarz 30.01.2021 04:03
To może za sześć lat. Teraz z tymi bajpasami 6 godzin. Już się jedzie cztery i pół. Jeden tor czynny.

Olka 29.01.2021 17:45
Można, można. Polska staje się bardziej atrakcyjna dla zagranicznych firm. Nie będziemy krajem zaściankowym, jak chcieli z nas zrobić poprzednie rządy. Polska dla Polaków.

deja vu - "jesteśmy potęgą" PRL... 29.01.2021 19:27
Ale rząd nie potrafił wskazać firmy, w której można byłoby rozpocząć produkcję szczepionek - a producenci zwracali się z propozycją przekazania licencji - i co? I się cieszymy 400 metrowym torem tymczasowym... A szczepionki robią gdzie indziej... Nie mam nic do torów - bardzo dobrze że robią - ale twój zachwyt olka tak jedzie propagandą prlowską - że aż strach...

Dana 29.01.2021 21:25
Komentarz usunięty

pawulon 30.01.2021 00:11
Rządy to chyba ,,chciały zrobić'', a nie ,,chcieli''. Polak, a po polskiemu nie łumi?

zadowolona 29.01.2021 15:21
Dziękuję za info.Super, bo często jeżdżę do Poznania.

Senior 30.01.2021 09:51
Za ile lat ?

Gumowiec 29.01.2021 15:17
Komentarz usunięty

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: kasa misiu kasaTreść komentarza: 120 tysięcy dla Zenka? Polsat chyba kompletnie odleciał! Na tle Stinga to jest żart, ale wciąż to jest olbrzymia kwota za kilkanaście minut śpiewania do playbacku. Widać, że Polsat stawia na masowego, najmniej wymagającego widza i tanie rozrywki. Szkoda, bo mieli tam Beata Kozidrak i Edytę Górniak, a na billboardach i tak będzie Zenek.Data dodania komentarza: 14.12.2025, 15:25Źródło komentarza: Telewizyjna rywalizacja sylwestrowa. Kto stawia na Stinga, a kto na wykonawców disco poloAutor komentarza: gośćTreść komentarza: Trzeba było dostawić jeszcze kilka rzędów krzeseł bliżej sceny. Niepotrzebna dziura.Data dodania komentarza: 14.12.2025, 15:17Źródło komentarza: Nauczyciele na scenie! Jubileusz z pompą i kabaretowym humoremAutor komentarza: bankowiecTreść komentarza: Absolutnie tak! Czesi, Węgrzy, Ukraińcy – wszyscy mają swoje znaki. Polska, jako lider regionu, po prostu musi mieć symbol. Znak graficzny to podstawa identyfikacji wizualnej waluty. Ktoś, kto uważa, że to jest niepotrzebne, nie rozumie znaczenia brandingu w dzisiejszym świecie. Jestem za szybką implementacją.Data dodania komentarza: 14.12.2025, 15:09Źródło komentarza: Ciekawostka: Złotówka ma mieć nowe oznaczenie. Niczym dolarAutor komentarza: A. ŻmijewskiTreść komentarza: Zasadniczo to stacje benzynowe czy apteki pyr pyr nie powinny mieć ustawowej możliwości sprzedawania alkoholu czy papierosów, peawda pyr pyr? No tak na logikę pyr pyrData dodania komentarza: 14.12.2025, 15:08Źródło komentarza: Alkohol na stacjach paliw ma być ukryty. Zakaz sprzedaży nie rozwiąże problemu pijanych kierowców
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama