Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
niedziela, 19 maja 2024 02:09
Reklama

Dlaczego matematyka i nauki ścisłe sprawiają niektórym uczniom kłopoty?

Najwięcej emocji budzą polski i historia. Lista lektur potrafi rozpalić Polaków do białości. Tyle że to matematyka i inne przedmioty ścisłe są szkolną makabrą uczniów.

W Ministerstwo Edukacji trwa wielkie odchudzanie programów szkolnych. W ten sposób jego autorzy chcą przebudować myślenie Polaków o szkole i tym, czego i jak powinna uczyć w XXI wieku. 

Kłopot polega na tym, że prawie każdy rodzic w tej dziedzinie uważa się za eksperta. Bo przecież nikt tak dobrze nie zna jego dziecka jak on sam. W efekcie mam narodową awanturkę.

Większości z nas umyka, że polska szkoła prawie się nie zmienia. W podobny sposób uczyli się dziadkowie uczniów, ich rodzice, a teraz oni sami. Zmieniło się otoczenie i narzędzia, jakie dostają do rąk dzisiejsi uczniowie. Bo technologia nie ogląda się na tradycję. 

Prawie połowa uczniów ma kłopoty z matematyką

Jak zauważył Portal Samorządowy – to jednak nie polski czy historia wpędzają dzieciaki w szkolną traumę. Skutecznie robią to matematyka i inne nauki ścisłe, które potem przez lata wspomina się jak horror. 

Potwierdza to „Badanie barier i motywacji młodzieży do nauki przedmiotów ścisłych", które w czerwcu 2023 roku wśród uczniów liceów i techników zleciła Fundacja Adamed. 

Jak podaje serwis, aż 4 na 10 ma trudności z nauką przedmiotów ścisłych. I to bez względu na płeć. Podium najtrudniejszych przedmiotów w szkole wygląda tak:

  1. matematyka (kłopoty deklaruje 50 proc. badanych uczniów),
  2. chemia (44 proc.),
  3. fizyka (43 proc.). 

Nauki ścisłe a przyszłość zawodowa

Autorzy badania zapytali uczniów, które kierunki – ich zdaniem – umożliwiają zdobycie atrakcyjnej pracy w przyszłości. 

Aż 43 proc. wskazało nauki społeczne (częściej wskazywały je dziewczęta). 

Natomiast 36 proc. taką szansę dostrzegło w naukach ścisłych.

Co jest nie tak ze szkołą?

Dlaczego uczniowie w Polsce mają takie trudności z przedmiotami ścisłymi? 

Po pierwsze – ten powód wskazało 47 proc. badanych – słabe tłumaczenie materiału przez nauczycieli.

Po drugie – tę opcję wybrało 41 proc. respondentów – skupienie się na przedmiotach, które bardziej ucznia interesują. 

Z badania wynika także m. in., że dzieci i młodzież wykazywałaby się większym zainteresowaniem naukami ścisłymi, gdyby poza teorią, miały nieograniczony dostęp do laboratoriów i mogły w nich wykonywać doświadczenia.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
taka prawda 22.02.2024 00:24
Proste - w naukach ścisłych ocena jest bardzo wymierna - w humanistycznych można "zagadać", nadrobić brak wiedzy sposobem przekazu itp - a zadania z matematyki czy chemii - jak nie przećwiczysz, to nie upiększysz...

Femi 21.02.2024 21:32
Ile osób po studiach matematycznych pracuje w szkole? Tu jest odpowiedź Większość ma podyplomówki plus brak przygotowania pedagogicznego

taka prawda 22.02.2024 00:22
Femi 21.02.2024 21:32
Ile osób po studiach matematycznych pracuje w szkole? Tu jest odpowiedź Większość ma podyplomówki plus brak przygotowania pedagogicznego
tyle się znasz na tym "większości" ty moja, że dlaczego nie pracujesz w szkole?

TW BOLESŁAW DO 6 V HA HA AH 21.02.2024 14:36
CO TAM NAUKA WYSTARCZY DOBRZE KAPOWAĆ HA HA HA

A. Żmijewski 21.02.2024 13:18
Zasadniczo różniczki, całki i logarytmy nie są tak w życiu potrzebne jak pyr pyr pyr chociażby ogrodowe pomidory spod folii

pomidor 21.02.2024 13:37
Jak komu :))))

Szkolne nieuki 21.02.2024 09:31
Bo to lemingi

Reklama
ReklamaMrówka
Reklama