Skarga na działania burmistrza:
Przedmiotem skargi jest w szczególności zaniedbanie i nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy i przez ich pracowników, naruszenie praworządności i interesów, a także przewlekłe załatwianie spraw.
30 czerwca 2020r. złożyłem w UMiG w Gryfinie wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla działki nr 173 obręb Żabnica. Postępowanie w przedmiocie rozpoznania tego wniosku toczy się już prawie 40 miesięcy!, kiedy to przewidziany termin na wydanie takiej decyzji to 2 miesiące.
Po blisko dwóch miesiącach, bo pismo z gminy datowane jest na 18 sierpnia 2020 roku – wezwano mnie do uzupełnienia wniosku (doręczone: 25 sierpnia 2020, wysłane 24.08.2020 – 6 dni od daty na piśmie). Wezwanie to dotyczyło dostarczenia informacji o zapewnieniu dostawy wody i odprowadzenia ścieków, bo ja we wniosku wpisałem że będzie szambo lub oczyszczalnia przydomowa i studnia głębinowa. Gminie sprawdzenie i wezwanie mnie do uzupełnienia zajęło od 30 czerwca do 25 sierpnia – razem 56 dni, prawie 2 miesiące tyle co czas wydania decyzji.
Dnia 4 września 2020 roku uzupełniłem wniosek.
Dnia 6 października 2020 roku wysłałem ponaglenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego (odebrane przez SKO 07.10.2020) na działania Urzędu Gminy, ponieważ nawet uwzględniając czas 10 dni (od 25.08 – 04.09) na uzupełnienie wniosku, to gmina już przekroczyła ustawowy termin na wydanie decyzji o 1 miesiąc.
Dnia 9 listopada 2020 roku wpływa do Urzędu Gminy pismo z Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie z prośbą o przesłanie akt sprawy, w związku ze złożonym przeze mnie ponagleniem. W związku z tym Urząd Gminy musi przesłać w ciągu 3 dni wszystkie akta do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Co za tym idzie gmina na dzień 28 października 2020 roku datuje pismo - zawiadomienie o zakończeniu postępowania (doręczone: 13 listopada 2020 roku, które wysłano 12 listopada – zajęło to 15 dni! od daty na piśmie.
Na dzień 30 października 2020 roku gmina datuje pismo -zawiadomienie mnie o braku możliwości załatwienia sprawy w ustawowym terminie, (pismo wysłano 09.11.2020
Dnia 10 listopada 2020 roku gmina przesyła akta sprawy do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie. SKO otrzymało materiały 13 listopada 2020.
Na dzień 15 marca 2021 roku gmina datuje wydanie decyzji o warunkach zabudowy - odmowa ustalenia warunków zabudowy. Decyzja z datą 15.03.2021, wysłana jest 26 marca – 11 dni od daty na decyzji!. Gmina przez okres od 28 października 2020 roku – niby od zakończenia postępowania do 26 marca 2021 roku – dzień wysłania decyzji, nie wiadomo co robi w sprawie. Jest to okres 149 dni !! – 4 miesiące i 29 dni). Skąd wynika tak długi okres bezczynności, skoro przepisy mówią o 2 miesiącach na załatwienie całej procedury wydania decyzji o warunkach zabudowy? W decyzji tej zapisano, że zostałem dnia 28.10.2020 roku zawiadomiony o możliwości zapoznania się z materiałami, co jest po raz kolejny manipulacją faktami, bo pismo wysłano 12.11.2020.
Dnia 9 kwietnia 2021 roku złożyłem do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem gminy odwołanie od decyzji.
Dnia 14 kwietnia 2021 roku gmina przesyła moje odwołanie wraz z aktami sprawy do SKO, (wysłano do mnie 20 kwietnia, odebrałem 21 kwietnia).
Dnia 18 maja 2021 roku otrzymuję decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego, które uchyla decyzję gminy z dnia 13 marca 2021 roku.
Na dzień 30 czerwca 2021 roku gmina datuje zawiadomienie stron postępowania o jego zakończeniu (doręczone: 7 lipca 2021 roku, wysłano 5 lipca 2021 roku- 5 dni od daty na piśmie).
Na dzień 20 lipca 2021 roku gmina datuje kolejną decyzję o warunkach zabudowy -odmowa ustalenia warunków zabudowy (doręczenie: 29 lipca 2021 roku, wysłana 28 lipca 2021 roku – 8 dni od daty na decyzji). W decyzji tej zapisano, że zostałem dnia 30.06.2021 roku zawiadomiony o możliwości zapoznania się z materiałami, co jest po raz kolejny manipulacją faktami, bo pismo wysłano 05.07.2021.
Dnia 12 sierpnia 2021 roku składam do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem gminy kolejne odwołanie od decyzji. Dnia 13 sierpnia 2021 roku gmina przesyła moje odwołanie wraz z aktami sprawy do SKO.
Dnia 22 października 2021 roku wpływa do gminy kolejna decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego, która uchyla decyzję gminy datowaną na 20 lipca 2021 roku.
Od dnia 22 października do dnia 25 marca 2022 (data wydania kolejnej decyzji odmawiającej ustalenia warunków zabudowy) gmina przez kolejne ponad 5 miesięcy dokonywała czynności wydania decyzji o warunkach zabudowy.
Dnia 08.04.2022 składam po raz trzeci odwołanie od decyzji do SKO.
Dnia 29.06.2022 SKO orzeka uchylenie decyzji Gminy w całości i przekazuje do ponownego rozpatrzenia. Od tego momentu ślad się urywa. Gmina do dnia dzisiejszego (12.02.2024) przez kolejne prawie 20 miesięcy!!! nic nie robi. Decyzja nie została wydana już od blisko 40 miesięcy (prawie 4 lata). Im dłużej trwa postępowanie to Gmina pozwala sobie na jeszcze większą bezczynność i nieprzestrzeganie prawa, co za tym idzie brak szacunku dla mieszkańców społeczności.
W związku z wielokrotnym nieprzestrzeganiem prawa – terminów Kodeksu Postępowania Administracyjnego, ustawy o planowaniu przestrzennym, rozporządzeniem w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, zwróciłem się dnia 19 stycznia 2022 roku z pismem do Pana Burmistrza Mieczysława Sawaryna o przestrzeganie prawa.
Dnia 07.02.2022 roku otrzymałem odpowiedź od Pana Burmistrza Mieczysława Sawaryna, który nie stwierdził przewlekłości postępowania oraz niezgodności z przepisami prawa. Faktycznie to postępowanie na tą chwilę trwało tylko około 19 miesięcy, co w przypadku np. decyzji wydanej Panu Milerowi (decyzja nr 32/2019 z dnia 17.04.2019) w ciągu 2,5 miesiąca nie stanowi żadnej różnicy i nie może być mowy o przewlekłości i niezgodności z prawem w przypadku mojego postępowania.
Gmina w sposób rażący nie stosuje przepisów prawa, o czym kilkukrotnie podkreśla również Samorządowe Kolegium Odwoławcze, mówiąc wręcz wprost, że obowiązkiem organu I instancji jest stosowanie przepisów prawa. SKO odnosi się również do osobliwej interpretacji prawa przez autora analizy, a tym samym przez organ I instancji, określając to zachowanie contra legem, czyli określa postępowanie niezgodne z prawem.
Nadmienię, że organy administracji publicznej powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia, a zgodnie z art. 35 § 1 KPA organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki. Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca; sprawy szczególnie skomplikowanej powinno nastąpić nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania; natomiast sprawy w postępowaniu odwoławczym – w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania.
Skargę na burmistrza złożył pan Krzysztof Sobolewski.







Napisz komentarz
Komentarze