Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
sobota, 27 kwietnia 2024 09:36
Reklama
Reklama

Lalka Barbie to emerytka. Wciąż atrakcyjna i więcej niż zabawka

Chyba nie ma człowieka, który by o niej nie słyszał. Lalka Barbie właśnie obchodzi swoje 65 urodziny. Ta ikona popkultury nie wybiera się jednak na emeryturę.
Lalka Barbie to emerytka. Wciąż atrakcyjna i więcej niż zabawka
Twórczyni Barbie Ruth Handler i jej „dzieło”

Autor: Wikipedia / autor nieznany

Od momentu swojego debiutu w 1959 roku Barbie stała się znacznie więcej niż tylko zabawką dla dziewczynek. 

Inspiracją było dziecko 

Lalkę Barbie stworzyła – przypomina Business Insider – Ruth Handler, zainspirowana swoją córką. Zupełnie nieświadomie zapoczątkowała fenomen, który przetrwał dekady. Na przestrzeni lat Barbie przeszła sporą ewolucję polegającą na adaptowaniu się do zmieniających się oczekiwań społecznych. 

Dzisiaj, dzięki firmie Mattel, lalka reprezentuje różnorodność na wiele sposobów, w tym przez 35 tonacji karnacji, 97 wersji uczesania i 9 typów proporcji ciała. To znaczny postęp w porównaniu do pierwotnego modelu.

To coś więcej niż zabawka 

Rola Barbie w społeczeństwie wykracza daleko poza bycie zabawką. Lalka stała się platformą do dyskusji na tematy takie jak role płciowe, standardy piękna i różnorodność. Mimo kontrowersji i krytyki, jaką Barbie spotykała na przestrzeni lat, Mattel nie ustawał w dążeniu do innowacji.

W nowej erze Barbie można znaleźć lalki reprezentujące osoby na wózku inwalidzkim, z bielactwem nabytym, a nawet wersje neutralne płciowo.

Firma Mattel zdecydowała się zaprezentować Barbie w 250 różnych zawodach, chcąc pokazać, że lalka może być kimkolwiek chce – od astronautki po inżynierkę. To odejście od tradycyjnych ról przypisywanych kobietom symbolizuje zmianę w sposobie myślenia o ich możliwościach i aspiracjach.

Sukces mimo wyzwań

Z okazji 65 urodzin Barbie Mattel wypuścił na rynek edycję limitowaną będącą hołdem dla oryginalnego modelu, a zarazem celebrowaniem nowej ery różnorodności Barbie. Projekt tej specjalnej edycji autorstwa Carlyle Nuera pokazuje ewolucję marki od prostego biało-czarnego kostiumu kąpielowego do eleganckiej sukni, symbolizującej zarówno powrót do korzeni, jak i krok w przyszłość. 

Mimo zmieniających się trendów Barbie utrzymuje swoją pozycję na rynku, co jest dowodem na to, że marka potrafi się dostosować i rozwijać w odpowiedzi na potrzeby i oczekiwania społeczne.

Szacuje się, że od 1959 roku na całym świecie sprzedano około miliarda lalek Barbie.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Knagulec 10.03.2024 17:18
Była u mnie na węglu w szopie

Zapylacz gryfiński 10.03.2024 17:05
Stara rura z tej labadziary

A. Żmijewski 10.03.2024 14:49
Zasadniczo Barbie dobrze się trzyma dzięki diecie opartej na cudownych ogrodowych pomidorów spod folii pyr pyr

pedofile z parku ha ha ah z sld satanisci lubia dzieci ah aha h 10.03.2024 13:04
ach te różowe majteczki ha ha ah

Reklama
ReklamaMrówka
Reklama