Pierwsza koncepcja ZOS powstała w latach 90. XX w. Czyli 30 lat temu i już była fundamentalnie zła bo z 3,5km tunelem pod kombinatem .
Następnie przebieg został „zoptymalizowany” do długości 5km ! Bo zamiast szukać lepszego przebiegu przedłużono bezkrytycznie tunel pod kombinatem .
I w ten sposób projekt nie ma szans realizacji, bo już wychodzą fakty/opinie że można to zrobić wielokrotnie taniej i lepiej (m.in. Pana artykuł).
I że zamiast 5km tunelu na głębokości 40 m pod dnem Odry i kombinatem
wystarczy tunel (zatapiany) o długości 1km pod Odrą 4m pod dnem . W miejscu gdzie Odra ma szerokość ok 500m!
Już to samo zestawienie powinno być szokujące od dawna dla wszystkich , że wykonuje się tunel 5km aby pokonać rzekę o szer. … 500m !
Także pojawiły się nowe technologie czyli tunele zatapiane. I to jest niesłychanie ważne bo piasek pod Odrą ma fizycznie agresywny charakter i jest szkodliwy dla tarczy maszyny drążącej .
W załączeniu dołączam jeszcze jedną wersję biorącą pod uwagę, że bardziej radykalne zmiany było by trudno wprowadzić .
Oczywiście potrzebny jest projekt obwodnicy kolejowej i tunelu dla kolei. I właśnie tunel zatapiany płytko pod dnem jest rewelacyjnie korzystny dla kolei - radykalne mniejsza różnica poziomów.
Obecna wersja tunelu nie ma żadnych szans na realizację co najwyżej skończy się tak ja z elektrownią w Ostrołęce (wyburzone 2 wieże i straty na ponad 1 mld zł) albo tak jak z lotniskiem w Radomiu .
Andrzej Podlaszewski
List zamieściliśmy wcześniej tu:








Napisz komentarz
Komentarze