Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 12:45
Reklama
Reklama
Reklama

Wyścigi słoni znowu będą legalne. Będą zmiany, bo tego oczekuje branża transportowa

Na S3 znowu to zobaczymy. Ministerstwo Infrastruktury ma zamiar złagodzić przepisy dotyczące kierowców ciężarówek. Pozwoli im się wyprzedzać. Z zastrzeżeniem, że takie manewry będą możliwe w określonych godzinach.
Wyścigi słoni znowu będą legalne. Będą zmiany, bo tego oczekuje branża transportowa
Wyścig słoni to długie wyprzedzanie ciężarówek, które blokują drogę osobówkom np. na S3.

Autor: Canva / policja

Prawo zostało zmodyfikowane w 2023 roku. Od tego momentu ciężarówki, pojazdy o masie całkowitej powyżej 3,5 tony nie mogą się wyprzedzać na autostradach i drogach ekspresowych, które mają mniej niż trzy pasy ruchu w jedną stronę. 

Zgodnie z przepisami ciężarówki mają jechać prawym pasem, jedna za drugą i nie mogą się wyprzedzać. Dopuszczalne jest to tylko w wyjątkowych sytuacjach.

Kierowca przyłapany na łamaniu zakazu musi się liczyć z mandatem w wysokości 1 tys. zł i 8 punktami karnymi.

Wyścig słoni utrudnia jazdę innym kierowcom

Po co to wszystko? Żeby zlikwidować na polskich drogach tzw. wyścig słoni. To sytuacja, w której jeden ciężki pojazd wyprzedza drugi, a manewr trwa długo. To utrudnia jazdę innym kierowcom i jest potencjalnie niebezpieczne.

„Bezpieczeństwo na drogach to priorytet, zwłaszcza w kontekście rosnącego natężenia ruchu oraz pogarszających się warunków atmosferycznych. Właściwe przestrzeganie zakazu wyprzedzania przez pojazdy ciężarowe przyczyni się do zminimalizowania ryzyka kolizji oraz poprawy płynności ruchu na najbardziej obciążonych arteriach komunikacyjnych. Kontrole są prowadzone systematycznie, zarówno w dzień, jak i w nocy” – informowała policja w 2023 roku po wejściu przepisów w życie

Będą zmiany, bo tego oczekuje branża transportowa

Teraz jednak Ministerstwo Infrastruktury informuje, że zmieni przepisy i je złagodzi. Dlatego niech kierowcy się nie zdziwią, jeżeli za jakiś czas zauważą na drodze wyścig słoni. Ale uwaga – nie za dnia.

– Rozważane jest dopuszczenie możliwości wyprzedzania przez te pojazdy w godzinach nocnych (23-5) – mówi serwisowi dziennik.pl Anna Szumańska, rzeczniczka prasowa resortu infrastruktury.

Tłumaczy, że to modyfikacje, które wychodzą naprzeciw oczekiwaniom branży transportowej.

MSWiA jest przeciw i ma swoje argumenty

Nie każdemu jednak takie rozwiązanie się podoba. Swoje uwagi zgłosiło już MSWiA, które ocenia, że mimo mniejszego ruchu na drogach w nocy, nadal istnieje zagrożenie spowodowane przekraczaniem prędkości przez duże pojazdy. 

„Podczas jazdy w warunkach nocnych prawidłowa ocena odległości i prędkości pojazdu nadjeżdżającego z tyłu, gdy kierujący za pomocą lusterek wstecznych może obserwować tylko światła tego pojazdu, jest znacznie utrudniona. To sprawia, że zagrożenie bezpieczeństwa, mimo mniejszego ruchu, nie jest mniejsze” – tłumaczy MSWiA.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Jarko 22.09.2025 09:29
Sam zakaz nie jest zły tylko godziny gdzie i o której można wyprzedzać jak i jaka powinna być różnica w prędkości podczas manewru osobiście zostawiłem bym absolutny zakaz wyprzedzania Zgorzelec-Wrocław lub dalej w Piątek (za duży ruch drogowy) Również Świecko-Poznań

S1964 22.09.2025 08:13
Tak , w Polsce wszyscy kierowcy szczególnie ciężarówek przestrzegają ograniczeń prędkości. Czy rządzącym wydaje się, że wydanie przepisu załatwia sprawę?

Piotr Krupa 22.09.2025 03:00
Tak w Polsce wyprzedzanie w nocy przez ciezarowki jest niebezpieczne a w innych krajach nie tylko w Polsce jest ten debilny przepis obowiązujący całą dobę

KieroCE 21.09.2025 19:58
Pis wprowadził te przepisy przed wyborami utrwalając swoim wyborcom w głowach ze ciezarowki to wielkie zlo którym należy wprowadzić zakaz bez żadnego rozeznania bez konsultowania .każdy kraj ma wprowadzone godz zakazu a nawet dnie ,biorąc zaniechanie rozbudowy A4 do trzech pasow należy wprowadzić godz zakazu by ten przepis kiriozalny nie trwał wiecznie.

Kiero 21.09.2025 13:35
Tak dla przypomnienia, te autostrady i e-Ski były budowane za pieniądze z UE w celu szybkiego przepływu towarów i usług. Więc były budowane dla ciężarówek. To osobówki po nich poruszają się grzecznościowo. Jeśli panu ze stolicy nie podoba się że jedzie na wakacje za wolno, bo mu ciężarówka blokuje drogę , to proponuję zatrzymać cały transport na 24 godz. Zobaczymy co wówczas ten pan kupi w sklepie, co zrobi rząd .

keirowca 21.09.2025 11:39
Słonie są powolne i w tym problem, zwalniają ruch na trasie.

Jeszcze kierowca 20.09.2025 21:25
Idioci którzy jeżdżą po 200 na godz maja problem bo przepisowe 140 nie robi problemu żeby na chwilę zwolnić... Kierowców bardzo dużo brakuje a będzie jeszcze gorzej bo kto chciał by pracować bardzo często po 15 godz i na dodatek czesto w nocy, awizacjie gonią spóźnisz sie to stoisz dwa dni i nic nie zarobisz, nie macie pojęcia a sie mądrzycie jakie to jest zagrożenie wyprzedzającą ciezarowka

Mario... 20.09.2025 19:19
Brawo MSWiA...a rzeczniczka niech się weźmie za gary w domu i wychowywanie dzieci jak je na a nie głupoty mówi .

Paweł 21.09.2025 03:11
Dzien dobry. ja po analizie ruchu drogowego nie tylko w Polsce ale i bez mała w całej Europie,proponuje wprowadzenie zakazu wyprzedzania dla samochodów osobowych od poniedziałku 5-00 do piątku 20-00.na drogach ekspresowych i autostradach,zmniejszy to natężenie ruchu i zwiększy bezpieczeństwo pracy kierowców samochodów ciężarowych,samochody osobowe mogą jeździć po drogach lokalnych bez ograniczeń tonażowych. Zakaz dla ciężarówek nie usprawnia ruchu tylko ten ruch zagęszcza,powinien być całkowicie zniesiony z wprowadzeniem tylko przepisu który nakaże pojazdowi wyprzedzanemu ułatwić manewr,tylko tak można usprawnić ruch. Np.niemcy,tam ogromne korki występują tylko na drogach gdzie jest zakaz,jak zakaz się kończy ruch się rozluźnia,jest tak normalne że aż dziw mnie że niby fachowcy i profesorowie-chociaż ci ostatni to nie bardzo mają ostatnimi czasy pojęcie o czym kolwiek-tego nie widzą

P... 20.09.2025 19:07
Zakaz wyprzedzania jest jak proba leczenia objawow choroby dla tego ze na jej leczenie nie ma pieniedzy. Chorob jest juz nie tylko brak odpowiedniej infrastruukty drogowej vo same planowanie w ktorym nie uwzglednia sie poszezenie drogi o 1-2 pasy. Przykladrm takiej nieudolnosci A4 gdzie nie uwzgledniono takiej mozliwosci. Wszystko na tej trasie musi byc zbudowane od nowa zeby zrobic 3 pasy. Obecnie tez tak sie buduje, wuedzac ze juz trzeba budowac 3 pasy i uwzglednic 4 to budija 2 pasmowki. Duze natezenie ruchu ti trzeba zakaz wyrzedzania czyli leczenie objawow a nie choroby. I taka jest prawda.

Piekarz33 20.09.2025 14:40
Przes te wyścigi nie jedenu ocaliły życie

Anonim 19.09.2025 23:39
GDYBY TYCH PRZEPISÓW KIEROWCY AUTOSTRAD NIE ŁAMALI TO BY WYPADKÓW BY NIE BYŁO A NI WYŚCIGÓW ITD,A TE DROGI AUTOSTRADOWE NIE SĄ DO WYŚCIGÓW TO NIE SĄ ŻADNE TORY WYŚCIGOWE CO NIE KTÓRYCH KIEROWCÓW ITD.

Stefan 20.09.2025 19:10
Jak kedziesz autostrada wyprzedzasz osobowka to tez urzadzasz wtlydcigi, gdybys tego mie robil i nie lamam prawa przekraczajsc predkosc bylo by inaczej

A. Żmijewski 19.09.2025 21:12
Zasadniczo żuczek pyr pyr wyprzedza wszystkie słonie jak leci pyr pyr

Teza 19.09.2025 18:53
Bo rząd robi politykę nie pod obywateli, tylko pod lobbystów.

bzdura na resorach 19.09.2025 22:36
Teza błędna. Pod których niby lobbystów? Kierowców co mają ciężką nogę?

pytanie 19.09.2025 14:50
A kto dużemu zabroni?

Arek 19.09.2025 13:40
Od dziś wzrost stawki za przegląd samochodów. Ja już zapłaciłem...

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama