Zajęcia poprowadził Michał Maciejewski, elektromechanik z oddziału Audi Szczecin Grupy Cichy-Zasada, który jest ekspertem w dziedzinie wysokowydajnych systemów elektrycznych. Szkolenie łączyło wiedzę teoretyczną z intensywnymi ćwiczeniami praktycznymi.
Kluczowe elementy szkolenia: wysokie napięcie i bateria
Część teoretyczna koncentrowała się na dogłębnej analizie budowy pojazdów elektrycznych i jej wpływu na prowadzenie akcji ratowniczych. Szczególną uwagę poświęcono identyfikacji:
- Złączy odłączających wysokie napięcie (HV).
- Systemów bezpieczeństwa, takich jak bezpieczniki pirotechniczne.
- Monitoringu rezystancji elektrycznej przewodów, kluczowego dla oceny ryzyka porażenia prądem.
– Podczas szkolenia skupiliśmy się m.in. na rozpoznawaniu elementów wysokiego napięcia, zasadach działania systemów służących do odłączania zasilania oraz działaniu systemów bezpieczeństwa. Omówiliśmy też sposoby gaszenia pojazdów elektrycznych i procedury postępowania w sytuacjach, gdy istnieje ryzyko zapłonu baterii trakcyjnej. Praktyczne wskazówki tego typu mają ogromne znaczenie – budują pewność działania ratowników i pozwalają zminimalizować ryzyko zarówno dla poszkodowanych, jak i samych strażaków – podkreśla Michał Maciejewski.
W części praktycznej strażacy ćwiczyli rozpoznawanie stref wysokiego napięcia, lokalizowanie elementów odłączających zasilanie oraz procedury bezpiecznego dostępu do uszkodzonych pojazdów. Warsztaty objęły również szczegółowe techniki działań gaśniczych i postępowanie w przypadku podejrzenia uszkodzenia lub rozgrzewania baterii trakcyjnej.
Porady dla użytkowników: Bezpieczeństwo zaczyna się od eksploatacji
Szkolenie dotyczyło również kluczowych zasad bezpiecznej eksploatacji pojazdów elektrycznych przez samych kierowców. Ekspert Grupy Cichy-Zasada zwrócił uwagę na kilka fundamentalnych kwestii:
- Ładowanie: Należy korzystać wyłącznie z certyfikowanych stacji i przewodów ładowania, ponieważ sprzęt niskiej jakości lub uszkodzony może prowadzić do zwarć i uszkodzeń układu wysokiego napięcia.
- Kontrola techniczna: Kluczowe jest regularne kontrolowanie stanu instalacji HV w autoryzowanym serwisie.
- Modyfikacje: Trzeba unikać niezatwierdzonych przez producenta modyfikacji i napraw. Niewłaściwa ingerencja w układy elektryczne może spowodować ich uszkodzenie, które ujawni się dopiero w sytuacjach skrajnych, np. podczas kolizji.
– Kierowcy aut elektrycznych powinni pamiętać, że mimo wysokiego zaawansowania zabezpieczeń i stosowanych technologii, bezpieczeństwo zaczyna się od właściwej eksploatacji. Warto regularnie kontrolować stan instalacji wysokiego napięcia w autoryzowanym serwisie i przede wszystkim unikać niezatwierdzonych przez producenta napraw – podkreślił Michał Maciejewski.
W przypadku stłuczki lub podejrzenia uszkodzenia baterii trakcyjnej, nawet jeśli nie ma widocznych uszkodzeń, należy zlecić natychmiastową, profesjonalną kontrolę techniczną. Dbałość o warunki przechowywania (unikanie ekstremalnych temperatur) również ma znaczenie dla długowieczności i bezpieczeństwa baterii.
Nota o Grupie Cichy-Zasada: Grupa Kapitałowa Cichy-Zasada to największa grupa dealerska w Polsce, reprezentująca takie marki jak Volkswagen, Škoda, Seat, Cupra, Audi oraz Porsche. Firma aktywnie współpracuje ze służbami ratunkowymi, dzieląc się specjalistyczną wiedzą na temat nowych technologii motoryzacyjnych.













Napisz komentarz
Komentarze