Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
wtorek, 16 grudnia 2025 10:21
Reklama
Reklama
Reklama

Spotkanie w sprawie budowy ekokorytarza

Marszałek województwa organizuje koalicję samorządów na rzecz Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina. – Stoimy przed historyczną szansą na sfinansowanie tej inwestycji z funduszy unijnych. Mamy nadzieję, że mocny głos z Pomorza Zachodniego zostanie usłyszany w Warszawie i przyczyni się do jak najszybszej finalizacji tego bardzo ważnego drogowego projektu - tłumaczy Olgierd Geblewicz.
Spotkanie w sprawie budowy ekokorytarza

Autor: wzp (arch.)

Spotkanie koalicjantów działających na rzecz ZDOS planowane jest w przyszłym tygodniu. Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego wystosował zaproszenia do władz wszystkich samorządów, przez które przebiegać ma zachodnie obejście Szczecina. Od Goleniowa przez Police i Dobrą do Kołbaskowa.

 

- Ta inwestycja ma strategiczne znaczenie dla Pomorza Zachodniego i Szczecina - mówi marszałek Olgierd Geblewicz. - Zachodnie obejście musi powstać nie tylko dla usprawnienia transportu, ale przede wszystkim dla bezpieczeństwa i zdrowia mieszkańców. Samochody, obok pieców, kopciuchów, są drugim źródłem zanieczyszczeń atmosfery! Nikt nie ma wątpliwości, że jakość powietrza w polskich miastach musi się poprawić. Budowa obwodnicy jest więc inwestycją zieloną, proekologiczną – argumentuje Olgierd Geblewicz.

 

Droga ekspresowa, którą będzie można objechać (52 km) aglomerację szczecińską od zachodu i północy, jest strategicznym projektem infrastrukturalnym dla Pomorza Zachodniego. ZDO wyprowadzi ruch ciężkich pojazdów ze Szczecina, skróci czas podróży dla nadbałtyckich miejscowości i portu lotniczego Szczecin – Goleniów, usprawni obsługę ruchu transgranicznego i lokalnego. Zachodni ekokorytarz przejmie ruch tranzytowy, skróci korki na wylotówkach z miasta, czyli ograniczy emisję zanieczyszczeń. Obwodnica będzie obsługiwała również transporty ładunków niebezpiecznych do Z.Ch. Police i innych zakładów przemysłowych.

 

Dlatego o Zachodnim Drogowym Obejściu Szczecina mówi się od kilkunastu lat, ale pomysł zamienił się w konkrety w 2009 r., gdy Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego zlecił i sfinansował studium wykonalności ZDOS w ciągu drogi ekspresowej S6. Na podstawie tego dokumentu Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego wybrał do realizacji wariant z tunelem drążonym pod Odrą. Na początku 2011 r. złożony został wniosek o wydanie tzw. decyzji środowiskowych. Procedury RDOŚ zakończyły się w 2017 r. i w styczniu 2018 r. marszałek województwa Olgierd Geblewicz podpisał dokumenty o przeniesieniu na rzecz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji. Teraz na zlecenie GDDKiA wykonywana jest tzw. Koncepcja Programowa. Kiedy przetarg na projekt i budowę? Nie wiadomo.

 

Marszałek województwa podkreśla, że lobbing na rzecz ZDOS trwa od lat. W 2015 r., decyzją rządu Ewy Kopacz, przedłużona S6 została wpisana do sieci autostrad i dróg krajowych. Szacowane koszty realizacji? 3,9 mln zł.

 

- Stoimy przed historyczną szansą na sfinansowanie tej inwestycji z funduszy unijnych – tłumaczy marszałek Olgierd Geblewicz. – Działamy wspólnie, solidarnie, jako samorządowcy z regionu. Mamy nadzieję, że mocny głos z Pomorza Zachodniego zostanie usłyszany w Warszawie i przyczyni się do jak najszybszej finalizacji tego bardzo ważnego drogowego projektu.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ktoś 12.02.2021 14:31
Choć oficjalnymi argumentami ludzi optujących za ZOSią są wyprowadzenie z miasta na obwodnicę transportu ładunków niebezpiecznych do zakładów chemicznych w Policach oraz tranzytu w stronę Lubeki i Hambura rzekomo skracającego sobie drogę przez Szczecin zamiast jechać przez A11 i potem na A20, to tak na prawdę obwodnica ma powstać tylko po to by skrócić czas dojazdu z zachodnichc i północnych osiedli Szczecina do lotniska Szczecin Goleniów oraz nad morze. Transport ładunków niebezpiecznych odbywa się koleją. Jadąc w stronę Rostocku od strony Bydgoszczy przez A6, ZOS, DK10 i B104 będzie niewiele bliżej niż przez A6,A11 i A20, a skracając drogę z A11 do A20 rzez Randowtal kilmoetrażowo wyjdzie podobny dystans. Natomiast w przypadku tranzytu od strony Koszalina w stronę Rostocku po wybudowaniu S3 do Świnoujścia i tunelu w Świnoujściu optymalna będzie jazda przez DW 108, S3, DK93 i B110. ZOSia gdyba miała węzeł w okolicach wsi Święta to sprawiła by, że najbliższym miastem dla tej wsi były by oddalone o 4 km Police, a nie Goleniów oddalony o 15 km oraz znacząco skróciła by drogę ze Świętej i Bolesławic do Szczecina.

kod 11.02.2021 16:36
Komentarz zablokowany

POKO kaput 11.02.2021 15:53
Geblewicz to każdy kit sprzeda , żeby tylko spotkać swoją UKOCHANĄ Ewunię D . Olgierd kocha Ewę !!! Ot Adam się znalazł . A za uczciwą robotę byś się wziął .

do niedojrzałego emocjonalnie i sfrustrowanego P. 11.02.2021 16:12
dziecinko - a ciebie nikt nie kocha - ty za to wszystkich nienawidzisz...

Odra 11.02.2021 15:12
Spływajcie!

kra krę mija 11.02.2021 15:30
Najpierw lodołamacze.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama