Współcześni konsumenci zwracają coraz większą uwagę na przestrzeganie zasad zrównoważonego rozwoju przez firmy, w tym w zakresie odpowiedzialnej produkcji i sprawiedliwego handlu. Ten trend widoczny jest także w Polsce.
Co podczas świątecznych zakupów
Ale czy odgrywa on również dużą rolę podczas zakupów z okazji Bożego Narodzenia? Pytanie to zostało zadane Polakom w najnowszej edycji badania „Zakupy świąteczne 2015”, przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte. Okazało się, że sześciu na dziesięciu naszych rodaków przyznaje, że uważnie czyta etykiety, wybierając prezenty. Podobny odsetek unika kupowania upominków, które są wyprodukowane ze szkodą dla środowiska naturalnego.
Pochodzenie produktów
W czasie świątecznych zakupów nie zapominamy o kwestiach społecznych, zwracając szczególną uwagę na kraj pochodzenia upominków czy też przestrzeganie przez ich producenta zasad sprawiedliwego handlu. Taką odpowiedź wskazało 67 proc. respondentów z Europy oraz 62 proc. Polaków. Jednocześnie jeszcze rok temu takiej samej odpowiedzi udzieliło 57 proc. naszych rodaków.
Produkują też dzieci
Coraz więcej klientów nie chce kupować prezentów, przy produkcji których wykorzystywano pracę dzieci. W Europie na ten problem zwróciło uwagę 65 proc. respondentów, w Polsce - 53 proc.
W naszym kraju wśród bardziej palących kwestii znalazły się m.in. szkodliwy wpływ produkcji towarów na środowisko naturalne (58 proc.) oraz unikanie kupowania tych towarów, które powodują zbyt wysoką emisję dwutlenku węgla (55 proc.).
Świadome kupowanie
-Z roku na rok odpowiedzialna konsumpcja zyskuje na znaczeniu w naszym kraju. Coraz więcej Polaków świadomie kupuje produkty, które wytwarzane są w odpowiedzialny sposób, czyli z poszanowaniem praw człowieka i pracownika, za godne wynagrodzenie i z przestrzeganiem zasad ochrony środowiska. Ponad połowa Polaków zadeklarowała, że nie kupuje prezentów produkowanych w nieodpowiednich warunkach pracy w krajach rozwijających się (53 proc.) oraz tych wytwarzanych niezgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju społecznego (53 proc.). Jedna i druga odpowiedź zyskała w ciągu ostatniego roku po sześć punktów procentowych - mówi Irena Pichola, Partner Deloitte, Lider zespołu ds. zrównoważonego rozwoju w Polsce i w Europie Środkowej.
Pozytywne zjawisko
-Rosnąca w naszym kraju świadomość dotycząca zasad zrównoważonego rozwoju i racjonalnych zakupów jest bardzo pozytywnym zjawiskiem i w niedalekiej przyszłości ma szansę w coraz większym stopniu realnie wpływać na decyzje zakupowe Polaków. Cieszy nas, że już ponad połowa polskich konsumentów przy okazji zakupów świątecznych nie kieruje się tylko kryterium cenowym, ale bierze pod uwagę również czynniki społeczne i środowiskowe. Co więcej, produkty wytworzone zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju zwykle cechuje wyższa jakość, a ich producent zapewnia lepszą obsługę klienta – podkreśla Irena Pichola.
Agata Piekarz, Clear Communication Group












Napisz komentarz
Komentarze