Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
sobota, 13 grudnia 2025 11:50
Reklama
Reklama

Nie stać nas na oszczędzanie. Inflacja czyści kieszenie Polaków

Jaki wpływ na oszczędności Polaków mają pandemia, wojna w Ukrainie i rosnąca inflacja? Olbrzymi. Wielu Polaków nie ma z czego odkładać.
Nie stać nas na oszczędzanie. Inflacja czyści kieszenie Polaków

Autor: iStock

„Inflacja i wojna w Ukrainie a budżety domowe Polaków” – firma Quality Watch na zlecenie BIG InfoMonitor sprawdziła, jak Polacy podchodzą do spraw finansowych. Okazuje się, że coraz bardziej świadomie. Ostatnie wydarzenia pokazały, że zabezpieczenie jest niezbędne, ponieważ nigdy nie możemy mieć pewności, że nasza sytuacja nagle się nie pogorszy.

– Kryzysowe sytuacje zawsze przekładają się na to, że chcemy zwiększyć poczucie swojego bezpieczeństwa. W kwestii oszczędności wojna w Ukrainie i postępująca inflacja wpływają na nas zdecydowanie mocniej niż pandemia koronawirusa. Po ponad roku pandemii 7 proc. Polaków nie widziało potrzeby gromadzenia oszczędności, a 19 proc. uświadomiło sobie, że oszczędzanie jest ważne. W wyniku przyspieszenia inflacji i wybuchu wojny udział osób niewidzących potrzeby oszczędzania spadł do 4 proc., a odsetek osób, które ją dostrzegają, wzrósł do 25 proc., szczególnie wśród przedstawicieli najmłodszych pokoleń – analizuje Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor .

– Fakt, że wchodzący w dorosłość zderzają się z takimi wyzwaniami jak pandemia, a teraz wojna i bardzo wysoka inflacja, z pewnością będzie miał wpływ na ich podejście do finansów przez całe życie – dodaje.

Nie jest łatwo

Choć coraz bardziej uświadamiamy sobie, jak ważne jest posiadanie oszczędności, wielu z nas nie może sobie na to pozwolić.

24 proc. Polaków deklaruje, że ich dochody są zbyt małe, aby odkładać z nich jakiekolwiek kwoty. Według wyników badania, z oszczędzaniem największy kłopot mają:

- mieszkańcy małych miast (27 proc.),

- mieszkańcy miast od 20 do 500 tys. (26 proc.),

- osoby z wykształceniem zawodowym (33 proc.).

Na co chcemy odkładać środki?

W połowie przypadków oszczędności mają być rozwiązaniem na wypadek niespodziewanych wydatków. 37 proc. badanych zabezpiecza się finansowo, żeby poradzić sobie z takimi sytuacjami, jak inflacja, wojna czy powrót pandemii. 33 proc. respondentów chce mieć odłożone pieniądze, żeby skorzystać z nich, gdyby nagle stracili pracę.

– Obecnie obawy o pogorszenie się sytuacji finansowej ma niemal połowa ankietowanych Polaków, a prawie co czwarty nie wie, co go czeka w najbliższych miesiącach. Takie odczucia nadal będą dopingowały do pilnowania finansów, unikania nadmiernych wydatków, a gdy tylko będzie to możliwe –  oszczędzania na czarną godzinę – uważa Sławomir Grzelczak.

W pozostałych przypadkach powodują nami konkretne plany i cele:

- 20 proc. ankietowanych zbiera pieniądze na wyjazdy turystyczne,

- 12 proc. zbiera na zakup domu lub mieszkania,

- 7 proc. respondentów zamierza kupić nowy samochód.

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ukrainiec plus 12.05.2022 21:01
oda do radości kuba sienkiewicz ha ah ah

niedemokracja 12.05.2022 20:46
Wszystko zrobią dla swoich wyborców

Jerzy 12.05.2022 19:18
Następna tarcza antyinflacyjna to miska ryżu +

niedemokracja 12.05.2022 20:48
Tarcza, to działania mające na celu wzrost inflacji. Ale to przecież każdy wie, bo każdy widzi, bo to oczywiste jest.

xxx 12.05.2022 18:02
Ptaszki ćwierkają, że milioner-jastrząb z Borzymia, szykuje sobie gniazdko w pzu (prezes), drugi milioner, ten zbudowany jak łodyga kukurydzy też pewnie coś sobie ćwiknie z państwowej kasy. Oczywiście wszyscy doją spółki skarbu Państwa, za dobrzy do prywatnego sektora.

8 RA BE 12.05.2022 21:48
NO POPATRZ A ZACZYNALI W UB WIECZORKA CYRKU GRYFINSKIM AJWAJ ALELUJA I NA SATURNA AH AH AH

...nick... 12.05.2022 15:04
Lewacy mają lewe ręce do pracy i l g. Bt w głowie więc to darmozjad ,kto nie ma ten nie ma ja mam ......

zohan 12.05.2022 17:41
Masz to co wysrasz.

KAPITAN DOPA UPA PARTYZANT HA AH AH 12.05.2022 12:45
Komentarz zablokowany

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama