Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
niedziela, 14 grudnia 2025 16:35
Reklama
Reklama

Inpost upiera się wbrew polszczyźnie. Wojna o słowo paczkomat

InPost - znana firma kurierska - próbuje wprowadzać do polszczyzny zmiany językowe. Nakłania nas, aby wbrew polszczyźnie, nie odmieniać nazwy ich urządzeń. Jak to jest komntowane?

Przyjęło się już, że każde urządzenie, w którym można nadać lub odebrać przesyłkę, nazywa się po prostu „paczkomatem”. Ale to nazwa zarezerwowana dla firmy InPost, która jako pierwsza wprowadziła taką usługę. Dlatego inne przedsiębiorstwa – jak Allegro czy Poczta Polska – swoje urządzenia nazywają inaczej.

Sami tę nazwę odmieniają

Teraz okazuje się, że InPost poszedł jeszcze dalej w sprawie paczkomatów. Firma rozsyła maile do swoich kontrahentów, w których tłumaczy, że „paczkomat” jest znakiem towarowym i jednocześnie prosi, żeby nie odmieniać tego rzeczownika przez przypadki, mimo że to zasada obowiązująca w polskiej gramatyce. A już na pewno nie powinno się używać tej nazwy w przypadku urządzeń konkurencyjnych firm kurierskich.

„Takie podejście może dziwić. Firma sama w swojej komunikacji posługiwała się i nadal posługuje odmienionym słowem Paczkomat, np. w swoim własnych postach na Twitterze. Poza tym na pewno nie raz i nie dwa dostaliście wiadomość, że paczka została umieszczona w... Paczkomacie. To pokazuje, jak niekonsekwentny jest InPost” – żartuje telepolis.pl. 

Adidasy to buty sportowe, paczkomaty to... No właśnie, co?

– Korzystaj z poprawnej formy i nie odmieniaj znaku towarowego Paczkomat®. W razie potrzeby znak towarowy Paczkomat® poprzedź słowami »urządzenie/automat« i odmieniaj wyłącznie to słowo (np. Lista dostępnych urządzeń Paczkomat®) – taką informację mieli otrzymać pracownicy InPost.

„Jasne, Paczkomat jest znakiem towarowym, który należy do firmy InPost. Jednak w mowie potocznej przyjęło się używać tego określenia wobec wszystkich podobnych maszyn z przesyłkami. To dokładnie ta sama kwestia, co z adidasami. W teorii są to buty marki Adidas, ale w praktyce wszyscy nazywaliśmy i nadal często nazywamy tak wszystkie buty sportowe” – dodaje telepolis.pl.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Dorota 14.02.2023 13:20
Wbrew polszczyźnie jest mowienie w ukrainie zamiast na ukrainie

i
no tak 14.02.2023 13:23
Tylko ruskie trolle o pseudonimie Dorota tak twierdzą

patom paszła W rassiju 14.02.2023 14:22
Dlaczego tak uważasz, trollico? Jak się mówi o innych krajach? W danym kraju, czy "na" danym kraju? Mylisz określenia krain geograficznych i państw. Podobnie jak jadę NA Pomorze Zachodnie ale W WOJEWÓDZTWO ZACHODNIOPOMORSKIE - bo jedno oznacza krainę, drugie oznacza jednostkę administracyjną... Poniała?

i
taka historia 13.02.2023 21:45
Swój znak towarowy skutecznie ochronił jednak E. Wedel, dzięki czemu "Ptasie Mleczko" to deser wyłącznie receptury przedsiębiorstwa cukierniczego z warszawskiej Pragi. Na podobny rozwój wypadków liczy także InPost. Jeśli produkt używany przez jakieś przedsiębiorstwo stanie się na tyle popularny, że wejdzie do powszechnego użycia, dana firma traci w konsekwencji prawo do stosowania go na wyłączność. Tak było np. z żyletką, którą początkowo nazywało tylko produkty Gillette.

i
jednak 13.02.2023 23:35
Czyli na dwoje babka wróżyła.

taka prawda 13.02.2023 23:56
taa - tylko że spadkobiercy Wedla też nie mogli produkować - bo znak należący do ich dziadka zabrali w PRL a potem sprzedano wielokrotnie...

a bokobrody to pekaesy:):):) 13.02.2023 18:33
ksero to też kiedyś była nazwa firmowa - i co? paczkomaty to urządzenia - podobnie jak biletomaty, jajomaty (tak tak - w Gryfinie jeden jest!!!) i inne maszyny działające podobnie do urządzeń vendingowych - czyli automatów sprzedażowych, jak je by można nazwać...

Nick 13.02.2023 15:01
Komentarz usunięty

i
tyle 13.02.2023 13:15
Nie słuchajcie głupot InPost'a!

Jerzy 13.02.2023 16:03
Mowy polskiej się uczyć, głupot nie tuczyć. Rynek odstąpić, Pocztą zastąpić. Z miejsc paczkomat'y zawijać, usługi pocztex'u rozwijać.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: kasa misiu kasaTreść komentarza: 120 tysięcy dla Zenka? Polsat chyba kompletnie odleciał! Na tle Stinga to jest żart, ale wciąż to jest olbrzymia kwota za kilkanaście minut śpiewania do playbacku. Widać, że Polsat stawia na masowego, najmniej wymagającego widza i tanie rozrywki. Szkoda, bo mieli tam Beata Kozidrak i Edytę Górniak, a na billboardach i tak będzie Zenek.Data dodania komentarza: 14.12.2025, 15:25Źródło komentarza: Telewizyjna rywalizacja sylwestrowa. Kto stawia na Stinga, a kto na wykonawców disco poloAutor komentarza: gośćTreść komentarza: Trzeba było dostawić jeszcze kilka rzędów krzeseł bliżej sceny. Niepotrzebna dziura.Data dodania komentarza: 14.12.2025, 15:17Źródło komentarza: Nauczyciele na scenie! Jubileusz z pompą i kabaretowym humoremAutor komentarza: bankowiecTreść komentarza: Absolutnie tak! Czesi, Węgrzy, Ukraińcy – wszyscy mają swoje znaki. Polska, jako lider regionu, po prostu musi mieć symbol. Znak graficzny to podstawa identyfikacji wizualnej waluty. Ktoś, kto uważa, że to jest niepotrzebne, nie rozumie znaczenia brandingu w dzisiejszym świecie. Jestem za szybką implementacją.Data dodania komentarza: 14.12.2025, 15:09Źródło komentarza: Ciekawostka: Złotówka ma mieć nowe oznaczenie. Niczym dolarAutor komentarza: A. ŻmijewskiTreść komentarza: Zasadniczo to stacje benzynowe czy apteki pyr pyr nie powinny mieć ustawowej możliwości sprzedawania alkoholu czy papierosów, peawda pyr pyr? No tak na logikę pyr pyrData dodania komentarza: 14.12.2025, 15:08Źródło komentarza: Alkohol na stacjach paliw ma być ukryty. Zakaz sprzedaży nie rozwiąże problemu pijanych kierowców
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama