Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 06:33
Reklama
Reklama
Reklama

Nie do przyjęcia jest obecna wersja obwodnicy zachodniej dla Szczecina. Korzyści dla Gryfina

Po co pod 500-metrową Odrą aż 5-kilometrowy tunel? Obecne władze kontynuują wcześniejszą złą wizję kosztownej obwodnicy zachodniej. Jest prostsze rozwiązanie - mówi Andrzej Podlaszewski (inżynier po ATR Bydgoszcz obecnie Politechnika) i przesyła list, rysunki oraz wyliczenia.
Nie do przyjęcia jest obecna wersja obwodnicy zachodniej dla Szczecina. Korzyści dla Gryfina
Fragment propozycji inż. Andrzeja Podlaszewskiego

Autor: dost.

Obwodnice drogowe miast powinny łączyć zewnętrzne dzielnice miast aby były użyteczne dla mieszkańców. Tymczasem obecna wersja obwodnicy zachodniej jest z dala od Szczecina zwłaszcza część północna . I do tego niebywale długi tunel - 5km pod prawie całym kombinatem Police czyli absurdalny sposób prowadzenia trasy wymuszający horrendalne koszty.

Dla Szczecina bardzo potrzebna jest zachodnio/północna obwodnica dużo bliżej Szczecina aby była użyteczna na co dzień .

Obecna wersja obwodnicy to trasa przelotowa raczej głównie dla TIRów , turystów w okresie letnim .

Czy są jakieś badania jakie będzie wypełnienie tak poprowadzonej trasy ?

Propozycja jak skorygować przebieg obwodnicy drogowej i żeby była krótsza o ok 5km i z tunelem 1,5km a nie absurdalny , horrendalne drogi 5km tunel. Propozycja na załączonym rysunku .

I wystarczyła by raczej trasa typu GP czyli droga główna ruchu przyspieszonego potocznie droga szybkiego ruchu dwujezdniowa, czteropasmowa o prędkości projektowej 110km/godz. Czyli pod względem parametrów niewiele różniąca się od ekspresówki (120km/godz pręd maks) ale o wiele bardziej dostępna dla lokalnych użytkowników.

Ekspresówki mają odległe węzły zjazdy i mają charakter tras przelotowych/tranzytowych .

Trasa GP byłaby mniej atrakcyjna dla ruchu tranzytowego i tranzyt raczej odbywał by się po S3 z korzyścią dla mieszkańców Szczecina.

Poniżej przykład obliczeniowy pokazujący , że nawet jak się wykona dwa tunele jeden kolejowy o dł 2,5km a drugi drogowy o dł 1,5km to oszczędności będą rzędu 2,3 mld zł w porównaniu z kosztem tunelu drogowego o dł. 5km.

Na obwodnicę drogową wystarczy 4 mld zł
A za 2,3 mld zł można wykonać prawie 50 km ekspresówki lub szlaku kolejowego.

Czyli Szczecin za kwotę 8 mld zł mógłby mieć dwie obwodnice drogową i kolejową.

O korzyściach obwodnicy kolejowej dla kombinatu chyba nie trzeba pisać . Dzięki kolei z dróg zniknęły by także niebezpieczne ładunki przewożone na TIRach.

Ogólnie kolej była budowana na przełomie XIX I XX w i na ogół dochodziła do obrzeży miasta przez następne 100 lat miasta niebywale się rozrosły i wchłonęły szlaki kolejowe, które obesnie są b.kolizyjne.

Widać to dobitnie na przykładzie Szczecina – obwodnica kolejowa z XIXw jest obecnie wewnątrz Szczecina i idealnie nadaje się na przekształcenie głównie na komunikację miejską – premetro. A jedynie w wyjątkowych przypadkach np. dla kolei towarowej w nocy.

Trzeba dostosować układ kolejowy z XIXw. do wymagań wieku XXI.

Szczecin potrzebuje także dodatkowego dworca kolejowego – Szczecin Port i to nie są już obrzeża Szczecina.

Obecnie ogłoszone przetargi z ogromną korzyścią dla Szczecina warto by ograniczyć do etapu I Kołbaskowo – Dołuje (13,6 km).

A pozostałe przekonfigurować np. do załączonej propozycji i rozszerzyć projekt o połączenie wewnętrznej magistrali Szczecina z obwodnicą Północo/zachodnią czyli przedłużyć arterię gen.S.Sosabowskiego .

pozdrawiam

Andrzej Podlaszewski 

 

Przykład obliczeniowy

Ma być wybudowany pod kombinatem w Policach i Odrą 5 km tunel dwururowy drogowy.

Czyli 10 km tunelu jednorurowego.

Przez porównanie z tunelem jednorurowym w Świnoujściu koszt:

1,78 km tunelu za 912mln zł

więc 10km to koszt 5,123 mld zł

Tunel na obrzeżu kombinatu może być znacznie krótszy i powinien być dla kolei więc wystarczy jednorurowy ( dla dwóch torów tak jak dla dwóch pasów jezdni)

Tunel dla obwodnicy drogowej jak pokazano na rysunku powinien być znacznie bliżej Szczecina i wystarczy 1,5 km dwururowego tunelu czyli 3km tunelu.

2x1,5km =3km 3km +2km =5,5 km

Czyli wystarczy 5 km jednorurowego tunelu zamiast 10 km tunelu drogowego (2 x 5km) .

Kosz obydwu tuneli przez porównanie z tunelem w Świnoujściu :

1,78 km tunelu za 912mln zł

więc 5,5km tunelu za 2,81 mld zł

Ile będą tańsze zaproponowane 2 tunele od 5km tunelu pod kombinatem i Odrą:

5,123km – 2,81km = 2,313 mld ! Oszczędności

Można mieć 2 tunele i jednocześnie mieć ogromne oszczędności niż budując aż 5km tunelu w absurdalnym miejscu.

Ile można wybudować km ekspresówki przy cenie 50 mln zł za 1km:

2,313mld zł / 0,05 mld/km = 46 km ekspresówki !!!

Wniosek

zamiast jednej obwodnicy drogowej za 8 mld zł można mieć 2 obwodnice: kolejową i drogową za te same pieniądze czyli za 8 mld zł.

 

Linki

https://wiadomosci.radiozet.pl/szczecin/w-tym-miescie-powstanie-najdluzszy-tunel-w-polsce-najambitniejsza-decyzja-od-30-lat

„Koszt całej inwestycji szacowany jest na zawrotne 8 mld zł.”

 

https://www.swinoujscie.pl/pl/artykul/459/17006/o-tunel-przebieg-budowy-i-finansowanie

„ Koszt inwestycji to 912 mln zł, a dofinansowanie 775 mln zł.

1484 metry drążone, a z odcinkami wykonanymi metodami stropowymi osiągnie długość 1780 metrów „

 

https://pl.wikipedia.org/wiki/Droga_klasy_GP

Droga klasy GP (potocznie droga szybkiego ruchu[1]) – droga główna ruchu przyspieszonego

w najwyższym standardzie prędkość projektowa to 110km/godz czyli niewiele mniej niż dla ekspresówek 120km/godz.

 

https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/zachodnia-obwodnica-szczecina-powstanie-bedzie-miala-50-km-i-najdluzszy-tunel-w/0znfrb7

Kołbaskowo – Dołuje (13,6 km)

Dołuje – Police (11,9 km);

Police – Goleniów (23,4 km).

https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi-i-autostrady/gddkia-koszty-budowy-kilometra-autostrady-i-ekspresowki-sa-porownywalne--71927.html

26-05-2020

Średnie ceny budowy autostrady i drogi ekspresowej są porównywalne. – Na brak zdecydowanych różnić wpływ większa liczba generujących koszty węzłów, które na drogach ekspresowych mogą być lokowane częściej niż na autostradach – tłumaczy GDDKiA.

Rysunek w fotogalerii.
 



Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama