Obwodnice drogowe miast powinny łączyć zewnętrzne dzielnice miast aby były użyteczne dla mieszkańców. Tymczasem obecna wersja obwodnicy zachodniej jest z dala od Szczecina zwłaszcza część północna . I do tego niebywale długi tunel - 5km pod prawie całym kombinatem Police czyli absurdalny sposób prowadzenia trasy wymuszający horrendalne koszty.
Dla Szczecina bardzo potrzebna jest zachodnio/północna obwodnica dużo bliżej Szczecina aby była użyteczna na co dzień .
Obecna wersja obwodnicy to trasa przelotowa raczej głównie dla TIRów , turystów w okresie letnim .
Czy są jakieś badania jakie będzie wypełnienie tak poprowadzonej trasy ?
Propozycja jak skorygować przebieg obwodnicy drogowej i żeby była krótsza o ok 5km i z tunelem 1,5km a nie absurdalny , horrendalne drogi 5km tunel. Propozycja na załączonym rysunku .
I wystarczyła by raczej trasa typu GP czyli droga główna ruchu przyspieszonego potocznie droga szybkiego ruchu dwujezdniowa, czteropasmowa o prędkości projektowej 110km/godz. Czyli pod względem parametrów niewiele różniąca się od ekspresówki (120km/godz pręd maks) ale o wiele bardziej dostępna dla lokalnych użytkowników.
Ekspresówki mają odległe węzły zjazdy i mają charakter tras przelotowych/tranzytowych .
Trasa GP byłaby mniej atrakcyjna dla ruchu tranzytowego i tranzyt raczej odbywał by się po S3 z korzyścią dla mieszkańców Szczecina.
Poniżej przykład obliczeniowy pokazujący , że nawet jak się wykona dwa tunele jeden kolejowy o dł 2,5km a drugi drogowy o dł 1,5km to oszczędności będą rzędu 2,3 mld zł w porównaniu z kosztem tunelu drogowego o dł. 5km.
Na obwodnicę drogową wystarczy 4 mld zł
A za 2,3 mld zł można wykonać prawie 50 km ekspresówki lub szlaku kolejowego.
Czyli Szczecin za kwotę 8 mld zł mógłby mieć dwie obwodnice drogową i kolejową.
O korzyściach obwodnicy kolejowej dla kombinatu chyba nie trzeba pisać . Dzięki kolei z dróg zniknęły by także niebezpieczne ładunki przewożone na TIRach.
Ogólnie kolej była budowana na przełomie XIX I XX w i na ogół dochodziła do obrzeży miasta przez następne 100 lat miasta niebywale się rozrosły i wchłonęły szlaki kolejowe, które obesnie są b.kolizyjne.
Widać to dobitnie na przykładzie Szczecina – obwodnica kolejowa z XIXw jest obecnie wewnątrz Szczecina i idealnie nadaje się na przekształcenie głównie na komunikację miejską – premetro. A jedynie w wyjątkowych przypadkach np. dla kolei towarowej w nocy.
Trzeba dostosować układ kolejowy z XIXw. do wymagań wieku XXI.
Szczecin potrzebuje także dodatkowego dworca kolejowego – Szczecin Port i to nie są już obrzeża Szczecina.
Obecnie ogłoszone przetargi z ogromną korzyścią dla Szczecina warto by ograniczyć do etapu I Kołbaskowo – Dołuje (13,6 km).
A pozostałe przekonfigurować np. do załączonej propozycji i rozszerzyć projekt o połączenie wewnętrznej magistrali Szczecina z obwodnicą Północo/zachodnią czyli przedłużyć arterię gen.S.Sosabowskiego .
pozdrawiam
Andrzej Podlaszewski
Przykład obliczeniowy
Ma być wybudowany pod kombinatem w Policach i Odrą 5 km tunel dwururowy drogowy.
Czyli 10 km tunelu jednorurowego.
Przez porównanie z tunelem jednorurowym w Świnoujściu koszt:
1,78 km tunelu za 912mln zł
więc 10km to koszt 5,123 mld zł
Tunel na obrzeżu kombinatu może być znacznie krótszy i powinien być dla kolei więc wystarczy jednorurowy ( dla dwóch torów tak jak dla dwóch pasów jezdni)
Tunel dla obwodnicy drogowej jak pokazano na rysunku powinien być znacznie bliżej Szczecina i wystarczy 1,5 km dwururowego tunelu czyli 3km tunelu.
2x1,5km =3km 3km +2km =5,5 km
Czyli wystarczy 5 km jednorurowego tunelu zamiast 10 km tunelu drogowego (2 x 5km) .
Kosz obydwu tuneli przez porównanie z tunelem w Świnoujściu :
1,78 km tunelu za 912mln zł
więc 5,5km tunelu za 2,81 mld zł
Ile będą tańsze zaproponowane 2 tunele od 5km tunelu pod kombinatem i Odrą:
5,123km – 2,81km = 2,313 mld ! Oszczędności
Można mieć 2 tunele i jednocześnie mieć ogromne oszczędności niż budując aż 5km tunelu w absurdalnym miejscu.
Ile można wybudować km ekspresówki przy cenie 50 mln zł za 1km:
2,313mld zł / 0,05 mld/km = 46 km ekspresówki !!!
Wniosek
zamiast jednej obwodnicy drogowej za 8 mld zł można mieć 2 obwodnice: kolejową i drogową za te same pieniądze czyli za 8 mld zł.
Linki
„Koszt całej inwestycji szacowany jest na zawrotne 8 mld zł.”
https://www.swinoujscie.pl/pl/artykul/459/17006/o-tunel-przebieg-budowy-i-finansowanie
„ Koszt inwestycji to 912 mln zł, a dofinansowanie 775 mln zł.
1484 metry drążone, a z odcinkami wykonanymi metodami stropowymi osiągnie długość 1780 metrów „
https://pl.wikipedia.org/wiki/Droga_klasy_GP
Droga klasy GP (potocznie droga szybkiego ruchu[1]) – droga główna ruchu przyspieszonego
w najwyższym standardzie prędkość projektowa to 110km/godz czyli niewiele mniej niż dla ekspresówek 120km/godz.
Kołbaskowo – Dołuje (13,6 km)
Dołuje – Police (11,9 km);
Police – Goleniów (23,4 km).
26-05-2020
Średnie ceny budowy autostrady i drogi ekspresowej są porównywalne. – Na brak zdecydowanych różnić wpływ większa liczba generujących koszty węzłów, które na drogach ekspresowych mogą być lokowane częściej niż na autostradach – tłumaczy GDDKiA.
Rysunek w fotogalerii.









